۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
تعداد بازدید: ۱۴۰۷۴۲
نشست شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد: ایران سهمی در میدان آرش ندارد. این در حالی است که وزارت خارجه، بار‌ها بر مذاکره با طرف کویتی تاکید کرده است؛ اما با این اوصاف، به نظر می‌رسد هنوز اقدام اجرایی در این زمینه صورت نگرفته است.
کد خبر: ۱۰۴۵۳
 

مشکل این میدان مشترک با مذاکرات حل و فصل می‌شود

 

ایران در میدان آرش سهم ندارد/ وزارت خارجه چه اقدامی انجام داده است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط به نقل از تابناک، دیروز نشست شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای اعلام کرد که میدان گازی الدره (آرش) کامل در آب های سرزمینی کویت قرار دارد و مالکیت این منابع، تنها برای عربستان و کویت است!

 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به این موضوع اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بر اساس مذاکرات دوجانبه خود با دولت کویت و سوابق مذاکراتی، همواره بر همکاری دوستانه و سازنده در حوزه انرژی از جمله در منطقه آرش تاکید کرده است. بدون تردید، رفتارهای مبتنی بر توجه به منافع و مصالح مشترک، می‌تواند زمینه های مناسب همکاری‌های منطقه‌ای را فراهم کند.

 

کنعانی با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر تقویت مناسبات با همسایگان در چهارچوب حسن همجواری، احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، بر اراده تهران برای رسیدن به منطقه‌ای باثبات، امن و شکوفا در چهارچوب همکاری با همسایگان و نفی مداخلات خارجی تاکید کرد.

 

ایران از سهم خود در میدان آرش می‌گذرد؟

جواد اوجی، وزیر نفت نیز چندی پیش، پیرامون حواشی که درباره سهم ایران در میدان آرش به وجود آمده بود، اظهار کرد که جمهوری اسلامی از سهمش نخواهد گذشت و مشکل این میدان هم مانند سایر میادین مشترک با مذاکرات وزارت خارجه با طرف کویتی حل و فصل می‌شود.

 

اما حالا با وجود اعلام چنین بیانیه‌ای از سوی شورای همکاری‌های خلیج فارس، به نظر می‌رسد که این موضوع هنوز حل و فصل نشده و مذاکرات وزارت امور خارجه با کشور همسایه، یعنی کویت نتیجه‌‌بخش نبوده است!

علی محمد بساق‌زاده، مشاور معاون وزیر سابق نفت، در گفت‌وگو با تابناک بیان کرد: مذاکره وزارت امور خارجه ایران با کویتی‌ها و عربستانی‌ها صرفا در حد ادعا نباشد و شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

وی با بیان اینکه ایران قطعا در این میدان سهیم است، توضیح داد: بیانیه‌ی شورای همکاری‌های خلیج فارس چندان قابل استناد نیست و اگر مباحثه بر سر این موضوع (سهم ایران از میدان آرش) به درازا کشید و مذاکرات نتیجه‌بخش نبود، باید از طریق مجامع جهانی اقدام شود.

بساق‌زاده در پاسخ به این که آیا بهبود روابط ایران و عربستان می‌تواند در پیگیری ایران در این زمينه تاثیرگذار باشد، پاسخ داد: معمولا چالش‌هایی که در بخش های مرزی و مشترک به‌ وجود می‌آید، محتاطانه‌تر دنبال می‌شود.

برچسب ها: میدان نفتی اقدام اجرایی ایران سهم ایران میدان آرش سخنگوی وزارت خارجه
ارسال نظر
آخرین اخبار