۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
تعداد بازدید: ۶۹۰۱۸
رئیس اتحادیه قالیشویان تهران گفت: با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه جهت شستشو و ضد عفونی فرش تنها ۳۰ درصد نرخ خدمات شستشوی فرش نسبت به سال گذشته گران شده است.
کد خبر: ۱۰۵۹۳
نویسنده : مهرشاد نبی

شستشوی فرش

با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و از همه مهتر موضوع کم آبی و گرانی تعرفه آب، خانواده‌ها شستشوی فرش و قالیچه و مبلمان خانه خود را به واحد‌های خدمات شستشوی فرش می‌سپارند.
اما گرانی و رکود اقتصادی در سال جاری با وضعیت درآمد‌های مردم، کسب وکار شستشوی فرش خانه‌ها را درنیمه دوم سال سخت‌تر کرده است.

در همین رابطه حمید محمدی، رئیس اتحادیه قالیشویان تهران درگفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: امسال گرانی مواد اولیه خدمات شستشوی فرش با چالش‌های جدید مواجه شده است.

وی ادامه داد: بخشی از ۴۰۰ واحد خدماتی شستشوی فرش مجوز دار در تهران به دلیل افزایش هزینه ناچار تعطیل شده اند و همین موضوع وضعیت غیر مجوز‌ها را پُر رونق کرده است.

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران گفت: گرانی حدود ۳۰۰ درصدی مواد اولیه شستشو و ضدعفونی فرش فشار اقتصادی زیادی به واحد‌های فعال مجوز دار در این عرصه وارد کرده است. همین موضوع دلیلی بر تعطیلی تعدادی از این واحد‌ها شده است.

وی ادامه داد: آذر هر سال قیمت مصوب خدمات شستشوی فرش اعلام و ابلاغ می‌شود و در طی سال تغییری در قیمت‌ها ایجاد نمی‌شود. حالا غیر مجاز‌های فعال در این حوزه چطور با تبلیغ ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت می‌خواهند خدمات شستشوی فرش به شهروندان داشته باشند.

این فعال صنفی گفت: قطعاً این تبلیغات دروغین و خلاف واقع است. چگونه با نرخ سال گذشته دقیقاً زمانی که مواد اولیه شستشو ۳۰۰ درصد ارزان‌تر از سال جاری بوده است امسال می‌خواهند تخفیف ۳۰ درصدی به مردم بدهند؟! پس این فریب خانواده هاست!

به گفته محمدی؛ این واحد‌های غیر مجوز و غیر رسمی هیچ گاه از مواد اولیه شستشو و ضدعفونی استاندارد استفاده نمی‌کنند و قطعاً فرش‌های سپرده شده به این واحد‌ها آسیب جدی می‌بینند و همین موضوع نارضایتی مردم را به همراه داشته است.

وی تأکید داشت: بی رونقی کسب و کار در فضای رکود و بیماری باعث رشد و تقویت غیر مجوز‌ها از طریق تبلیغات سایت‌ها و سایر فضای مجازی شده است. همین موضوع حدود ۴۰ درصد از سفارش‌های مجوز‌های شستشوی فرش را کاهش داده چراکه با تبلیغات دروغین و تخفیف‌های غیر واقعی فضای کسب و کار از واحد‌های رسمی گرفته شده است.

شستشوی فرش

این فعال صنفی گفت: با شیوع کرونا در کشور، مردم کمتر اقدام به سپردن فرش‌های خود جهت شستشو می‌کنند. اما امسال با فروکش شدن این بیماری در ۶ ماه نخست سال وضعیت سفارش به واحد‌های رسمی نسبتاً بهتر شد، اما باز هم طی یکی – دوماه اخیر با شیوع امیکون دوباره وضعیت کار این واحد‌ها خراب شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا جلوی فعالیت غیر مجاز‌ها گرفته نمی‌شود، گفت: این در حیطه اتحادیه و بازرسان آن نیست، اما مدت هاست که مکاتابی با سازمات تعزیرات و سایر ارگان‌های مرتبط از سوی اتحادیه و اتاق اصناف بوده، اما تا کنون اقدامی جهت جلوگیری از این سوء استفاده‌ها عملیاتی نشده است.

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران تأ کید داشت: روند حضور و فعالیت غیر مجاز‌ها از طریق فضای مجازی آسیب‌های جدی به فرش، قالیچه و مبلمان مردم وارد کرده است و گلایه‌های زیادی از سوی مردم به اتحادیه رسیده، اما متأسفانه به دلیل محدودیت حوزه کنترل و نظارت و برخورد، اتحادیه هیچ اقدامی در راستای تعطیلی این واحد‌ها ندارد.

برچسب ها: شستشوی فرش فرش دستباف
ارسال نظر
آخرین اخبار