۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
تعداد بازدید: ۲۹۳۱۵
مجلس شورای اسلامی پس از اتمام بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، وارد بررسی جزییات در بخش هزینه ای شد.بر اساس اولین مصوبه امروز مجلس، مازاد درآمد نفتی پالایشگاه نفت آبادان، صرف توسعه این پالایشگاه شود.
کد خبر: ۱۰۷۶۲

درآمد پالایشگاه آبادان صرف توسعه این پالایشگاه میشود!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ،در بیست و دومین نشست علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، اولین مصوبه در بخش هزینه‌ای محقق شد. پیش از ورود به دستورکار، رئیس مجلس شورای اسلامی روز پاسدار را تبریک گفت.

بر اساس اولین مصوبه امروز مجلس، مازاد درآمد نفتی پالایشگاه نفت آبادان، صرف توسعه این پالایشگاه شود.

در بخش هزینه‌ای بند هـ تبصره یک تاکید شده است که به شرکت دولتی ذی‌ربط وزارت نفت اجازه داده می‌شود فرآورده نفتی حاصل از افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان نسبت به برنامه مصوب را تا سقف دویست و شصت و پنج میلیون (۲۶۵.۰۰۰.۰۰۰) یورو به فروش رسانده و وجوه حاصل را صرف بازپرداخت تعهدات طرح توسعه و تثبیت این پالایشگاه نماید.

مجلس مانع قطع درختان زاگرس شد

در ادامه بررسی بند‌های بخش هزینه ای، معصومه پاشایی بهرام با پیشنهادی در بند د تبصره یک ماده واحده، گامی برای ممانعت از قطع درختان شد. این نماینده مجلس مطرح کرد: سالیانه ۵۰۰ هزار مترمکعب چوب ناشی از قطع درختان جنگل‌های زاگرس صرف تأمین سوخت روستا‌های محروم و در حاشیه جنگل می‌شود لذا برای اینکه مانع قطع درختان شویم لازم است این بند اصلاح شود و در آن عبارت «با اولویت روستا‌ها و مناطق در حاشیه و محاط در جنگل‌ها و مناطق بحرانی» افزوده شود.

در بند مصوب (د) تبصره (۱) ماده واحده لایحه آمده است: وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط مکلف است از محل سهم چهارده و نیم‌درصد (۵/۱۴%) شرکت مذکور تا میزان سی هزار میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به گازرسانی به روستا‌ها و اتمام طرح (پروژه)‌های نیمه‌تمام گازرسانی به روستاها، تداوم گازرسانی با اولویت گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌های استان سیستان و بلوچستان و استان‌های نفت‌خیز و گازخیز، استان‌های رویشی زاگرس (با اولویت روستا‌ها و مناطق در حاشیه و محاط در جنگل‌ها و مناطق بحرانی)، مناطقی که از لحاظ گازرسانی شهری و روستایی پایین‌تر از متوسط کشور می‌باشند و همچنین روستا‌های واقع در مناطق کوهستانی، سردسیر و صعب­العبور حداقل چهار برابر سرانه اقدامات لازم را به‌عمل آورد. شرکت مذکور موظف به گاز‌رسانی تا درب مدارس و مساجد روستایی است.

الگوی مصرف گاز طراحی شد

همچنین نمایندگان الگوی مصرف گاز را مشخص کردند، بنا بر این مصوبه در بند (م) تبصره (۱) ماده واحده لایحه الگوی مصرف گاز طبیعی برای اقلیم‌های مختلف کشور حداکثر تا دو ماه پس از ابلاغ این قانون توسط وزارت نفت و با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی استاندارد تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ادامه دارد...

برچسب ها: دولت رئیسی مجلس مصوبات مجلس صحن علنی مجلس پالایشگاه
ارسال نظر
آخرین اخبار