۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
تعداد بازدید: ۴۰۲۰۹
پژوهشگر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی گفت: بیگ‌دیتا‌ها در حال تغییر صحنه آکادمیک هستند و در حالی که آینده به دلیل قرار گرفتن در دوران گذار مشخص نیست، دولت‌ها می‌توانند به مثابه مصرف‌کنندگان درجه یک کلان‌داده‌ها به‌شدت تاثیرگذار باشند.
کد خبر: ۱۰۸۶۲

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، یحیی شعبانی در دومین روز از مجموعه نشست‌های هفته حکمرانی فضای مجازی که با محوریت حکمرانی اجتماعی از طریق کلان‌داده‌ها برگزار شده بود، اظهار کرد: حکمرانی دو مولفه به نام مردم و علم دارد و توسعه نسبت این دو می‌تواند به نسبت به دیتا و حکمرانی منجر شود.

وی با تاکید بر این که وظیفه علم اندازه‌گیری پدیده‌ها است و هرکجا که در اندازه‌گیری انقلابی رخ دهد، علم رشد خواهد کرد و به‌تبع آن نسبت حکمرانی به علم دچار تحولاتی می‌شود، تصریح کرد: در جهانی که داده‌ها اندک است و فقر داده‌ای وجود دارد نسبت علم و سیاست خود را در سیاست و آمار متجلی می‌کند اما در جهانی با داده‌های فراوان و سیل داده‌ای، بیگ‌دیتا و یا کلان‌داده جای آمار را می‌گیرد و در این نقطه نسبت علم و سیاست دچار تغیییر خواهد شد.

شعبانی با اشاره به تغییر صحنه علم در فضای بیگ‌دیتا اظهار کرد: یکی از فرزندان نوظهور بیگ‌دیتا، علوم اجتماعی محاسباتی است که خود این موضوع مباحث تئوری و عملی زیادی را دامن می‌زند و آنچه در تجربه جهانی به‌صورت واقعی دیده می‌شود خروج بحث علوم اجتماعی مباحثاتی از ذیل مباحث علوم کامپیوتری است اما لزومی برای مطرح شدن آن به صورت عملی وجود ندارد.

پژوهشگر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی ادامه داد: این که علوم اجتماعی محاسباتی در زیرمجموعه علوم انسانی قرار گیرد و به آن لحن انسانی داده شود می‌تواند یک گام مهم و رو به جلو بوده و در شکل‌گیری علمی در آینده تاثیرگذار باشد و به آن جهت‌گیری و سویه داده شود./ایسنا

برچسب ها: حکمرانی فضای مجازی شبکه دیتا فضای مجازی
ارسال نظر
آخرین اخبار