۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
تعداد بازدید: ۱۰۶۰۱۹
مدیر کل امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری سازمان امور عشایر ایران قیمت دسترسی عشایر به سوخت را به دلیل تحمیل هزینه‌های بالای حمل و نقل به مناطق صعب‌العبور، اجحاف آمیز توصیف کرد.
کد خبر: ۱۱۱۱۳

عدم تخصیص یارانه حمل به زیان عشایر است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بیژن زیلانی بیان کرد: پیش‌بینی ما برای میزان مصرف سوخت عشایر تا پایان فصل سرد حدود ۶۰ میلیون لیتر نفت و ۱۵ میلیون کیلوگرم گاز مایع در قالب کپسول‌های ۱۱ کیلویی است.

وی افزود: عشایر کشور تا سال ۱۴۰۰ دو سال برای حمل سوخت و مایحتاج خود یارانه دریافت کردند. ولی باوجود تلاش‌ها و پیگیری‌های ما در سازمان امور عشایر، این یارانه در قانون بودجه سالیانه دیده نشد و ادامه پیدا نکرد. در حال حاضر در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است که یارانه حمل عشایر در بودجه سالانه سازمان امور عشایر قرار بگیرد که تا امروز این موضوع محقق نشده است.

زیلانی تأکید کرد: عدم تخصیص یارانه حمل به عشایر به‌نوعی به زیان عشایر است. چراکه به‌عنوان‌مثال کپسول گازی که در شهر باقیمت‌های ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان در دسترس است باقیمت‌های ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان به دست عشایر می‌رسد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام عشایر کشور تحت پوشش شبکه‌های تعاونی عشایر قرار دارند و این شبکه وظیفه سوخت‌رسانی به عشایر را برعهده‌گرفته‌اند. شبکه تعاونی عشایری، توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند. سرمایه این شرکت‌ها توسط خود عشایر تأمین‌شده است و ما وظیفه هدایت، حمایت و نظارت بر عملکرد و نحوه فعالیت این شبکه‌ها را بر عهده‌داریم.

زیلائی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای توسعه زیرساخت سوخت‌رسانی به عشایر وجود دارد گفت: با توجه به شرایط کوچ‌نشینی عشایر و جابجایی آن‌ها در طول سال، راهی برای احداث زیرساخت سوخت‌رسانی بیشتر از سیستم حمل‌ونقل موجود وجود ندارد.

وی توضیح داد: درصورتی‌که عشایر یکجانشین شده و اسکان پیدا کنند، می‌توان برای زیرساخت‌های سوخت‌رسانی به آنان برنامه‌ریزی کرد که در آن صورت نیز از شرایط زندگی عشایری خارج‌شده و در قالب روستا کد گرفته و خانوارهای روستایی قلمداد می‌شوند.

/ایانا.

برچسب ها: عشایر یارانه سوخت
ارسال نظر
آخرین اخبار