۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
تعداد بازدید: ۱۰۵۹۴۶
در هفته ای که گذشت گوگل از طرف رگولاتوری ارتباطات و سانسور روسیه مجبور به حذف ده ها هزار جستجو و لینک شد.
کد خبر: ۱۱۱۳۱

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط،  این لینک‌ها به شهروندان روس کمک می‌کردند تا سانسور دولتی روسیه و بن شبکه‌های اجتماعی را پشت سر بگذارند و به برخی از اخبار و پلتفرم‌های دیگری دسترسی پیدا کنند.
کاربران اینترنت در این کشور برای دسترسی به منابع اطلاعاتی مسدود شده به استفاده‌ی گسترده از VPN‌ها روی آورده‌اند. یک تحلیل‌گر در این باره تخمین زده است که تقاضا برای VPN‌های محبوب در بازه زمانی ۲۴ فوریه تا ۹ مارس، ۱,۰۹۲ درصد افزایش یافته است.
دانلود اپلیکیشن در استور‌های گوگل پلی و اپل نیز افزایش داشته و در هفته‌ی گذشته در این کشور به بیش از ۴.۶ میلیون رسیده است. این رقم افزایش ۴,۳۷۵ درصدی نسبت به یک هفته قبل از حمله‌ی نظامی روسیه به اوکراین را نشان می‌دهد. در حالی که افزایش تقاضا برای VPN غیرمنتظره نیست، مقامات دولتی روسیه در حال اتخاذ اقداماتی برای جداکردن کامل اینترنت این کشور از بقیه دنیا هستند.


استفاده از VPN فعلا در روسیه غیرقانونی نیست، اما دولت در تلاش برای مسدود سازی دسترسی است
دولت روسیه هنوز استفاده از VPN را مسدود نکرده است، اما به گوگل دستور داده که هزاران لینک دسترسی به وی پی ان‌ها را در نتایج جستجوی خود نشان ندهد. ظاهرا تعداد این درخواست‌ها روزانه در حال افزایش است. دولت روسیه در چند سال اخیر در حال بررسی راه‌هایی برای ایجاد آنچه که “اینترنت مستقل” می‌نامد است.
در این طرح، آن‌ها می‌خواهند بلاک کردن دسترسی به وی پی ان ها، سانسور اینترنت داخلی و قطع دسترسی به اینترنت جهانی را ممکن سازند. دولت پوتین همچنین به همین موارد راضی نمی‌شود و با ارائه و ایجاد گواهی TLS خود، قصد رصد و رهگیری ترافیک رمزگذاری شده‌ی وب را دارد.
سطح عمیق نظارت و فیلتر ترافیک که توسط دولت و مقامات روسیه در نظر گرفته شده کار سختی است و در یک شب امکان پذیر نیست، اما حمله‌ی نظامی این کشور و تحریم‌ها و نارضایتی‌های همه‌جانبه بر علیه پوتین و روسیه، روند اعمال این محدودیت‌ها را تسریع کرده است.
ارائه‌دهندگان زیرساخت و ترانزیت ترافیک اینترنت مانند Cogent، شروع به قطع ارتباط با مشتریان روس کرده‌اند و شاید یکی از دلایل احتمالی این کمپانی‌ها، ترس از حملات سایبری دولت روسیه و ایجاد کمپین‌های اطلاعات غلط باشد.

 

روسیه قصد جدایی از اینترنت جهانی را دارد
Cogent زیر ساخت ارتباطی خود با روسیه را قطع کرد
کلادفلر و برخی دیگر از VPN‌ها اینچنین فکر نمی‌کنند و Cloudflare اذعان کرد که خاموش کردن تمام سرویس‌های خود برای شهروندان روس که سعی در دور زدن پروپاگاندای دولتی و دسترسی به اطلاعات آزاد دارند، ایده‌ی خوبی نیست. در هر صورت شرایط شرکت‌های تکنولوژی برای تصمیم‌گیری‌های مختلف در ارتباط با روسیه سخت‌تر خواهد شد.
شبکه ارتباطی Cogent تا شهر‌های درگیر جنگ، کی‌یف و خارکیف امتداد یافته، اما دیگر تا روسیه گسترش پیدا نکرده
در حال حاضر درصد زیادی از شهروندان روس به دلایل مختلف پروپاگاندای دولتی را باور کرده‌اند و قطع اینترنت روسیه از جهان به دولت این کشور کمک می‌کند که سانسور و کنترل بیشتری اعمال کند و افکار عمومی را به نفع خود تغییر دهد.
پدیده قطع دسترسی کامل اینترنت یک کشور و راه‌اندازی شبکه داخلی، “Splinternet” شناخته می‌شود و شهروندان روس را از برخورداری از حریم خصوصی، اشتراک‌گذاری اطلاعات و مبارزه با اخبار جعلی محروم می‌کند. وزارت مخابرات، توسعه دیجیتال و ارتباطات جمعی روسیه تاکید کرد که هیچ برنامه‌ای برای قطع ارتباط اینترنت روسیه با بقیه جهان ندارد!
با تمام این‌ها قانون sovereign Internet روسیه به نهاد دولتی این کشور یعنی Roskomnadzor اجازه‌ی مداخله‌‎ در اکوسیستم ارتباط داخلی دیجیتال روسیه با اینترنت جهانی را می‌دهد. اکوسیستم ارتباط دیجیتال روسیه شامل بیش از ۵,۰۰۰ هزار شبکه‌ی ارتباطی است و اگر قطع ارتباط صورت گیرد، احتمالا دسترسی تمام این سرویس‌ها به ارتباطات بین‌الملل قطع خواهد شد./سخت افزار مگ

برچسب ها: جدایی از اینترنت جهانی روسیه VPN
ارسال نظر
آخرین اخبار