۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
تعداد بازدید: ۱۱۴۱۹۹
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: ایران چهارراه است و اگر پیشرفتی اطراف ما باشد، می توانیم از آن نفع ببریم و حتی می توانیم از جنگ نیز منفعت ببریم.
کد خبر: ۱۱۲۴۶

بن بست در مدیریت جهادی وجود ندارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ،محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور صبح امروز ( دوشنبه) در همایش ملی مدیریت جهادی که در محل وزارت کشور برگزار شد، ضمن تبریک ایام شعبانیه و میلاد حضرت علی اکبر (ع)، اظهار داشت: مدیریت جهادی در برابر مدیریت دیوانی قرار دارد. در مدیریت جهادی ماموریت پذیری و ماموریت دادن محور اساسی است و یکپارچه عشق، جهاد و تلاش است و سر از پا نمی شناسد. مدیریت جهادی شگفتی ساز است و مدیریت دیوانی کار عادی و روزمره انجام می دهد.

وی با بیان اینکه مدیریت جهادی پشت هیچ دری نمی‌ماند، بیان کرد: در مدیریت جهادی بن بست وجود ندارد، چرا که مدیریت جهادی از همه موانع یا با فکر و یا با روحیه و در غالب موارد با هر دو عبور می کند. مدیریت جهادی، روحیه و اصول آن باید در اقتصاد اجرایی شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: انقلاب اقتصادی از انسان ها و روحیه و تلاش آنها آغاز می شود. ابتدای تولید منابع خام به دست می آید و باید به سرمایه و زنجیره ای از محصولات تبدیل شود و بخشی از این محصولات باید پس انداز شود و بخشی از آن به فروش برسد.

رضایی با تاکید بر اینکه زنجیره تولید ثروت باید متوقف شود، گفت: نباید فکر کرد خیلی معدن داریم و خود خام فروشی در کشور فرهنگی ایجاد می کند که در آن اسراف فراوان است و صرفه‌جویی وجود ندارد. وجدان کاری، اخلاق و کرامت انسانی در آن از بین می رود اما در اقتصاد نوین ایران که در آن منابع باید تبدیل به سرمایه و تولید شود و درآمد حاصل شود، مصرف‌گرایی کنار می رود و صرفه جویی ایجاد می شود و به صورت کلی فرهنگ جامعه تغییر می کند.

وی افزود: ما اقداماتی را تحت عنوان اصلاحات اقتصادی در دولت آغاز کردیم که آرام دارد به سمت جلو حرکت می کنند. ما ابتدا از تجارت آغاز کردیم. در دوران صفویه وقتی ترانزیت دریایی جایگزین ترانزیت زمینی شد، اقتصاد ایران با مشکل مواجه شد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد: راه اصلاحات تجاری در ایران باید باز شود. تجارت بسیار برای ما اهمیت دارد. ایران چهارراه است و اگر پیشرفتی اطراف ما باشد، می توانیم از آن نفع ببریم و حتی می توانیم از جنگ نیز منفعت ببریم.

کارآفرینان به دولت کمک کنند/دولت درست نیست در بسیاری از کارها ورود کند/ کار دولت بسترسازی است

رضایی با اشاره به اینکه با رها کردن دریا و مرزها و تمرکز جمعیت در مرکز، به لحاظ روحیه هم دچار انفعال شدیم، خاطر نشان کرد: ما حالت دفاعی به خود گرفتیم و درون کشور متمرکز شدیم. کارآفرینان اینجا باید به دولت کمک کنند. گروه هایی ایجاد کنید تا در این مسیر تجاری به کسب و کارهای کوچک و متوسط کمک کنید. در بسیاری از کارها درست نیست دولت ورود کند چرا که کار دولت حمایت و بسترسازی است.

وی ادامه داد: گروه‌های کوچک تجاری باید در کسب و کار و اقتصاد نقش‌آفرینی کنند. لازم نیست شرکت‌ها در هم ادغام شوند، بلکه می‌توانند گروه‌های مشترک ایجاد کنند و مجوزهای لازم از سوی دولت به آن‌ها داده شود. 

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به تشکیلات بنیاد امین و مدیریت جهادی و کمک آن‌ها به ورود کارآفرینان به بسترهای جدید، گفت: مسئله مهمی که وجود دارد، کار سخت دولت در بحث هزینه‌های خود است و اگر اوضاع به همین شکل پیش رود، کسری بودجه صندوق‌های بازنشستگی تا پایان چهار سال آینده به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که البته شروع به اصلاح و بهبود آن هستیم. 

رضایی تأکید کرد: دولت اموال وسیعی دارد که پول آن مانده است و با طرح‌های نیمه‌تمام در کشور، دارایی‌های غیرمولد و هزینه‌های سنگین و کسری‌های بودجه نمی‌توان ادامه داد.‌ سه شیر دارای نشتی داشتیم که یکی از آن‌ها فروش دلارهای نفتی به ایران بود که به جای جمع شدن نقدینگی در جامعه آن را به بانک مرکزی می‌دادند و تورم ایجاد می‌کرد و حکم آب به شیر بستن بود؛ لذا هر زمان در دولت درآمد بالا می‌رفت تورم ایجاد می‌شد، زیرا دلارهای نفتی را نباید به بانک مرکزی می‌دادند که در این بودجه جلوی این کار را گرفتیم و گفتیم وزارت نفت حق ندارد دلارهای نفتی را به بانک مرکزی بدهد. 

طرح‌های نیمه‌تمام مصداق به در و دیوار زدن منابع کشور بود!

وی اضافه کرد: مسئله کسری بودجه و بانک مرکزی نیز نشتی‌های دیگر هستند که باید برطرف شوند. هزینه‌ها و دارایی‌های غیرمولد دولت روی هم تحت عنوان بودجه دولت انباشته شده است که اصلاحات آن انجام شده و باید قبول کرد مدیریت این‌ها به سادگی نیست و همراه با تأنی خواهد بود و جدیت در انجام آن در دولت آغاز شده است. 

رضایی با اشاره به محرومیت‌زدایی و از بین بردن فقر مطلق و برقراری عدالت برنامه اصلاحاتی است که به دنبال آن هستیم تا آن را به صورت جدی انجام دهیم، تصریح کرد: اگر همه این کارها صورت گیرد، اصل کار مربوط به بیرون از دولت و برعهده کارآفرینان کشور است. به درستی رهبر انقلاب شما را افسران و سربازان جنگ اقتصادی می‌دانند. دولت بیشتر پشتیبان، بسترساز و هدایت‌کننده است. 

وی اضافه کرد: ما باید از بنگاه‌سازی به سمت صنعت‌سازی برویم زیرا در بنگاه‌سازی شاهد رشد خوبی بودیم. بدون ساختن صنعت در کشور نمی‌توانیم جهش تجاری را تجربه کنیم. برای مثال اگر صنعت ماکارونی در کشور اتفاق بیافتد، خواهید دید که چه قیامتی در دنیا به پا خواهد شد. 

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم تقویت رایزن اقتصادی در کشور گفت: ما برای ایجاد تحول در اقتصاد کشور باید به سمت صنعت‌سازی برویم. منظور ما ایجاد محصول صنعتی، کارگاه صنعتی یا کارخانه نیست، بلکه برای مثال، صنعت گردشگری و سلامت هم از این دسته موارد هستند.   

رضایی با بیان اینکه کارآفرینان به عنوان نیروهای امین کشور باید به ما در دولت مشاوره بدهند، عنوان کرد: البته اتاق بازرگانی و اصناف تشکیلات خوبی هستند و ماهانه از آن‌ها نظر می‌گیریم و با آن‌ها جلسه داریم، اما شما هم می‌توانید به عنوان یک حرکت و با پیشرانی کارآفرینی، اصلاحات را رقم بزنید و پیشرانی کارآفرینی را در کشور به دست بگیرید.

وی تأکید کرد: ما بدون تحول جدی و قیام اقتصادی سفت و سخت نمی‌توانیم اتفاقات مثبت رقم بزنیم.‌ لازم است بسترهای لازم را فراهم کنیم و باید میان ما و شما کارآفرینان ارتباط برقرار شود، اگر کارگروه‌های بزرگ اقتصادی را ایجاد کنید، ما کمک می‌کنیم صنعت‌های بزرگ در ایران راه‌اندازی شود تا منابع کشور به درستی تخصیص داده شود. طرح‌های نیمه‌تمام مصداق به در و دیوار زدن منابع کشور بود.

/مهر.


تکمیل می شود...

برچسب ها: محسن رضایی وزارت کشور معاون اقتصادی رئیس جمهور
ارسال نظر
آخرین اخبار