۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
تعداد بازدید: ۴۱۹۹۳
دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد:
دبیر شورای عالی فضای مجازی مخالفت خود را با بررسی طرح صیانت اعلام کرد و این طرح را دارای چندین اشکال اساسی دانست.
کد خبر: ۱۱۲۶۱

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در چند ماه گذشته طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی مورد انتقاد بسیاری از کاربران و کارشناسان قرار گرفته است. در این مدت علاوه بر نمایندگان و کارشناسان این حوزه، نهاد‌های دیگر هم به مخالفت بررسی این طرح در مجلس پرداختند.

به‌تازگی ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در نود و پنجمین نشست آنلاین فعالان فضای مجازی پاک (فمپ) مخالفت خود را بررسی این طرح اعلام کرد. او در این مورد گفت:از همان ابتدا که طرح صیانت مطرح شد، در مکاتبه‌ای که با رئیس مجلس داشتیم؛ چندین اشکال از این طرح را با او مطرح کردیم. یکی از اشکالات این است کمیسیونی که در این طرح به آن اشاره شده، رابطه‌اش با شورای عالی فضای مجازی مشخص نبود. ما هم گفتیم اگر قرار است تشکیلاتی موازی شورای عالی فضای مجازی تشکیل شود، باید از مقام معظم رهبری اجازه گرفته شود.

پیاده سازی نظام تنظیم مقررات
به گفته فیروزآبادی با اینکه مجلس اختیار دارد و می‌تواند این طرح را بررسی کند؛ اما اگر نمایندگان بخواهند نظام تنظیم مقرراتی در کشور پیاده شود، طرح آن را دولت باید بیاورد، چون دولت بدنه کارشناسی‌ای برای این کار دراختیار دارد.
او تأکید کرد با توجه به اینکه مخالفت وسیع اجتماعی نسبت به این طرح وجود دارد، صلاح نیست بررسی این طرح ادامه پیدا کند و بهتر است دولت به این موضوع وارد شود.


مخالفت شورای عالی فضای مجازی با طرح صیانت


ارسال نامه برگشت طرح صیانت به صحن
 اوایل اسفند ماه کلیات طرح صیانت در کمیسیون مشترک بررسی و این طرح کمتر از ۲۰ دقیقه با ۱۹ رأی موافق تصویب شد. تصویب کلیات به این شکل با واکنش گسترده کاربران فضای مجازی و برخی از نمایندگان رو‌به‌رو شد. در آن زمان معاونت قوانین این رأی‌گیری را باطل اعلام کرد و هیئت رئیسه مجلس هم در جلسه‌ای پس از استماع نظرات نمایندگان و معاونت قوانین این ابطال را وارد دانست. برخی از نمایندگان مجلس هم در صحن علنی در تذکر‌هایی خواستار رسیدگی این طرح در صحن علنی مجلس شدند.

بازگرداندن این طرح به صحن مجلس
جلال رشیدی کوچی، نماینده فارس که تنها مخالف حاضر در جلسه کمیسیون مشترک بود، پس از تصویب کلیات، نامه‌ای برای بازگرداندن این طرح به صحن مجلس تنظیم کرد که تاکنون ۱۸۳ نماینده این نامه را امضا کردند. به گفته رشیدی کوچی به زومیت، حتی موافقان سرسخت این طرح هم نامه را امضا کردند و به این نتیجه رسیدند که بهتر است طرح در صحن بررسی شود. در این مورد کارزار مردمی هم با عنوان «بازگشت طرح صیانت به صحن مجلس» تشکیل شده است که تاکنون ۷۸۴ نفر آن را امضا کردند. جلال رشیدی کوچی، نماینده عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت و از مخالفان این طرح در گفتگو با زومیت اعلام کرد که این نامه بعد از تعطیلات نوروز تقدیم هیئت رئیسه می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا در جلسات صحن علنی هفته جاری، نامه را به هیات رئیسه نمی‌دهند، گفت: «صحن علنی فردا (۲۴ اسفند) برگزار می‌شود که نمایندگان به رفع ایراد‌های شورای نگهبان به بودجه ۱۴۰۱ می‌پردازند و تنها این مورد در دستور کار است.»/زومیت

برچسب ها: شورای عالی فضای مجازی طرح صیانت نظام تنظیم مقررات
ارسال نظر
آخرین اخبار