۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
تعداد بازدید: ۱۴۵۹۹۶
«خطوط» فرهنگ و آداب معاشرت در دوران کرونا را بررسی کرد:
در دید و بازدید‌های عید همچنان به پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشید. این قانونی است که در آداب معاشرت کشور‌های پیشرفته جهان هم هنوز رعایت می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۲۱

«لا بیسه» ایرانی ممنوع!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط فرهنگ‌های مختلف رفتار‌های متفاوتی در اجتماع دارند در حالی که برخی از مردم کووید را هنوز یک تهدید می‌دانند اما عده‌ای دیگر ظاهراً بعد از دو سال زندگی با ویروس کرونا، آنقدر به آن عادت کرده‌اند که فراموش کردند که تا به امروز هیچ کشوری در جهان به حالت عادی برنگشته است. بنابراین هنوز هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی و پرهیز از آداب معاشرت مثل دست دادن و روبوسی ممنوع است.
اگر چه در بسیاری از کشور‌ها، مردم برای معاشرت و احوالپرسی روش و سنت‌های مختلفی دارند اما فرانسوی‌ها یکی از شبیه‌ترین فرهنگ‌ها را به ما ایرانی‌ها دارند. « la bise» یک فرهنگ فرانس. وی است که تا پیش از شیوع ویروس کرونا در روابط اجتماعی فرانسوی‌ها رواج داشت.
آداب احوالپرسی سنتی یعنی بوسیدن گونه از همان زمان شیوع ویروس کرونا در جهان به دلیل ترس از ویروس کرونا در فرانسه ممنوع شد. الیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه، همان زمان اعلام کرد که مردم دیگر نباید la bise را انجام دهند. بنابراین به منظور تلاش برای کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا، از مردم فرانسه خواسته شده است که هنگام احوالپرسی با یکدیگر دست دادن و بوسیدن خود را متوقف کنند از آنجایی که لا بیسه به شدت در فرهنگ فرانسوی ریشه دوانده است، برای برخی از مردم جایگزین کردن یک رفتار دیگربه جای روبوسی بسیار سخت است. با این حال رسانه‌ها و روزنامه‌های فرانسوی در همه این دوران مملو از توصیه‌هایی در مورد راه‌های جایگزین سلام و احوالپرسی با یکدیگر بودند.

مثلاً یک مقاله فرانس اینتر به نام ۱۰ راه برای سلام کردن بدون انجام حرکات دست مانند ابولا\" (دست دادن با آرنج)، \"پا تکان دادن\" یا حتی \"ناماسته\" را به عنوان راه‌های جایگزین برای احوالپرسی با دیگران ذکر کرد.
حالا در ایران هم با شروع سال ۱۴۰۱ و آغاز نوروز باستانی مسئولان و رسانه‌ها در تلاش هستند تا به مردم یادآوری کنند که ویروس کرونا همچنان نیاز به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد. همین هم شده که دکتر علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اولین روز فروردین در این باره گفت: «در حال حاضر افول سویه‌امیکرون در کشور را شاهد هستیم که‌امیدواریم دیگر شاهد پیک‌های بعدی نباشیم اگرچه به طور یقین بخاطر واکسینه نشدن جمعیت زیادی از جهان احتمال شیوع سویه‌های جدید هم وجود دارد. »

یک مقاله فرانس اینتر به نام ۱۰ راه برای سلام کردن بدون انجام حرکات دست مانند ابولا\" (دست دادن با آرنج)، \"پا تکان دادن\" یا حتی \"ناماسته\" را به عنوان راه‌های جایگزین برای احوالپرسی با دیگران ذکر کرد. حالا در ایران هم با شروع سال ۱۴۰۱ و آغاز نوروز باستانی مسئولان و رسانه‌ها در تلاش هستند تا به مردم یادآوری کنند که ویروس کرونا همچنان نیاز به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد.


وی خاطرنشان کرد: «برای دورهمی‌های ایام نوروز مردم باید به شدت پروتکل‌های بهداشتی را به صورت جدی رعایت کنند، با توجه به اینکه ساده‌انگاری پس از نزولی شدن پیک ششم بسیار موضوع حساس و جدی است، پس نباید به این قضیه دامن بزنند چون ممکن است شدت شیوع در تجمع و دورهمی‌ها افزایش یابد. »
رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با توجه به اینکه مردم پس از ۲ سال شیوع کرونا از این وضعیت خسته شده‌اند نمی‌توان به مردم گفت که دورهمی و عید دیدنی نداشته باشید اما توصیه ما داشتن دورهمی با تعداد کم افراد، با محیطی دارای تهویه مناسب و رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی است.
وی اظهار داشت: همین دید و بازدید‌های عیدی را هم مردم با شرایط خاص باید داشته باشند اگر در محیط آزاد همدیگر را ببینند که شرایط بهتر است چون در فضای بسته امکان انتقال بیشتر است و اگر می‌همانی‌ها با تعداد افراد کمتر باشند نیز می‌توان از انتقال ویروس تا حدود زیادی جلوگیری کرد.
ناجی از مردم خواست تا جایی که امکان دارد در دید و بازدید‌های عید و دورهمی‌ها روبوسی نکنند و همچنان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را داشته باشند تا ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی ایام تعطیلات نوروزی در سال ۱۴۰۱ نیز به خوبی و به دور از شیوع ویروس در میان اعضای خانواده‌ها باشد. »

برچسب ها: کرونا اخبار کرونا جدید عید نوروز آداب و رسوم ‌
ارسال نظر
آخرین اخبار