۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
تعداد بازدید: ۱۸۰۴۲۸
«خطوط» بررسی می‌کند: آغاز دور جدید رقابت صداوسیما با شبکه نمایش خانگی
شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌های عرضه آنلاین محصولات تصویری با انتشار قسمت‌های ویژه شب‌های مافیا و جوکر- و البته سریال جدید سعید آقاخانی در تعطیلات نوروزی، عرصه محاصره تلویزیون را تنگ‌تر کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۵۲۳

شلیک به قلب تلویزیون!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ یکی دو سال می‌شود که شبکه نمایش خانگی- که اخیراً پلتفرم‌های عرضه آنلاین محصولات تصویری نیز به این شبکه افزوده شده‌اند- تبدیل به رقیبی قدرتمند و تمام عیار برای تلویزیون رسمی کشور شده است. رقیبی با محصولات پرتعداد (در طول هفته روزی نیست که یک محصول جدید با پتانسیل جلب و جذب مخاطب در این شبکه منتشر نشود)؛ و البته با کیفیت و قابل توجه (که برخی‌شان- از سریال شهرزاد تا خاتون و جیران و حتی آثاری مانند زخم کاری و بی‌شمار محصول فرهنگی دیگر از نظر کیفی گام‌ها از تولیدات تلویزیون جلوترند) که در این چند سال عرصه را بر صداوسیما تنگ کرده و خود را تا حد زیادی در قواره یک شبکه خصوصی ارتقا داده است. تا جایی که فقط کافی است آثار منتشر شده در چند ماه اخیر را با هم مرور کنیم، تا مشخص شود که چگونه این شبکه با انتشار محصولاتی فراتر از قد و قواره تلویزیون تماشاگرانی پروپاقرص برای خود ردیف کرده است. سریال‌هایی مانند زخم کاری، می‌خواهم زنده بمانم، سیاوش، حرفه‌ای، قبله عالم، جیران، خسوف و حتی دل و گیسو (که هیچ کدام در قاب تنگ تلویزیون نمی‌توانستند ساخته شوند)؛ تاک‌شوهایی مانند هم‌رفیق و شب آهنگی (که توانستند ستاره‌هایی در قد و قواره نوید محمدزاده را پیش روی تماشاگران بنشانند)؛ و البته رئالیتی‌شوهایی از قبیل شب‌های مافیا و جوکر (که با توجه به قواعد و قوانین و سلایق حاکم بر صداوسیما، ساخته شدن‌شان در تلویزیون از رویا نیز تعبیر ناشدنی‌تر بود).
بله؛ با اتکا به چنین تولیداتی است که شبکه نمایش خانگی به رقیبی قدرتمند برای تلویزیون تبدیل شد.


دور جدید رقابت

شلیک به قلب تلویزیون!
حالا در اولین روزهای سال جدید؛ در شرایطی که تلویزیون با سریال‌هایی چون خداداد و نجلا و البته رویکرد ضد شادی و ماه‌عسل‌مانندی که در ویژه‌برنامه‌های تحویل سال داشت، نشان می‌دهد برنامه خاصی برای این روزها نداشته؛ شبکه نمایش خانگی با تدارک ویژه‌ای پای به میدان رقابت گذاشته- و حداقل در دو روز اول تعطیلات، در دورهمی‌ها و نشست‌های خانوادگی هم برنده این رقابت شده است.

در دو روز اول تعطیلات شاهد انتشار سری‌های جدید جوکر و شب‌های مافیا در شبکه نمایش خانگی بوده‌ایم- که هر دو آشکارا جزو بهترین قسمت‌های این برنامه‌ها بوده‌اند. اتفاقی که البته بی‌ارتباط به بامزگی ذاتی چهره‌هایی چون حامد آهنگی یا هوش باورنکردنی ایمان صفا و علی اوجی نیست، اما حتی این هم نمی‌تواند هوشمندی سازندگان این برنامه‌ها را در استفاده از فرصت پیش رویشان زیر سایه قرار دهد.

شبکه نمایش خانگی در روزهای نوروزی، در کنار سریال‌های روتین‌اش، دو قسمت اول از سریال راز بقا به کارگردانی سعید آقاخانی را نیز منتشر کرد- که با توجه به بازخوردهایی که در روزهای اول انتشار داشته، ظاهرا این نیز تصمیم هوشمندانه‌ای بوده و رقابت این شبکه با تلویزیون را شدیدتر و عمیق‌تر کرده است. رقابتی که اگر صداوسیما در رویه‌اش تغییری ندهد و هم‌چنان سلیقه اقلیتی کم‌شمار از جامعه را در اولویت رویکردها و برنامه‌هایش قرار دهد، شبکه نمایش خانگی را روز به روز تبدیل به رقیبی قدرتمندتر خواهد کرد.


برچسب ها: شبکه نمایش خانگی جوکر سریال خداداد
ارسال نظر
آخرین اخبار