۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
تعداد بازدید: ۲۴۰۶۰۵
گزارش خطوط از فروش 50 میلیارد تومانی فیلم‌های نوروزی سینمای ایران
دیروز بالاخره مجموع فروش فیلم‌های روی پرده سینماهای ایران از مرز 50 میلیارد تومان عبور کرد- تا در آغاز سال شاهد شروعی قابل قبول برای سینمای ایران بوده باشیم. البته این آمار 50 میلیاردی قابل قیاس با مجموعه فروش حدود 200 میلیارد تومانی سینمای ایران در سال‌های گذشته نیست، اما اگر به این موضوع فکر کنیم که امسال شاهد اولین سال بعد از کرونا بودیم و هنوز از عادی‌سازی شرایط کرونایی سینمای ایران یکی دو ماه بیشتر نگذشته، همین فروش ۵۰ میلیارد تومانی نبز قابل قبول جلوه می‌کند.
کد خبر: ۱۱۵۵۴

اختلاف طبقاتی در سینمای فقیر ایران!
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ اما، در میان فیلم‌های روی پرده هم موفقیت کلی اکران نوروزی امسال مدیون و مرهون فیلم‌های «سگ‌بند»، «موقعیت مهدی» و تا حدی هم «شادروان» بود که اولی به خاطر علاقه همیشگی مردم به این نوع کمدی و دومی نیز به خاطر تلاش بی‌وقفه صداوسیما برای بالا بردن آمار فروشش توانستند صدرنشین جدول فروش فیلم‌های نوروزی شوند. موضوعی که ثابت می‌کند ورود به جرگه فیلم‌های پرفروش مستلزم داشتن ملزوماتی است- که همین‌ها هم باعث بروز یک سری تفاوت‌های طبقاتی در سینمای ایران شده است.
 
صدرنشین‌های سینمای 50 میلیاردی ایران
 
از درآمد 50 میلیارد تومانی سینمای ایران که گفته می‌شود نتیجه استقبال نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مخاطبان سینما بوده، تقریبا نیمی متعلق به «سگ‌بند» دومین تجربه کارگردانی مهران احمدی بوده- که نشان می‌دهد تماشاگران هم‌چنان به فیلم‌های کمدی علاقه دارند. این فیلم با فروش ۲۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان در ۳۹۲ سالن سینما در حدود یک ماهی که از آغاز نمایش عمومی‌اش می‌گذرد، با ۶۶۲ هزار و ۵۸ تماشاگر در صدر جدول فروش سینمای ایران نشسته است. بالاتر از «موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر و تماشاگران ۲۸۳ هزار نفری این فیلم- که با توجه به این‌که بیشتر تماشاگران سینمای ایران می‌دانند که این فیلم دفاع مقدسی به زودی به صورت مجموعه تلویزیونی روی آنتن خواهد رفت، همین میزان استقبال و فروش حدودا ۹ میلیارد تومانی نیز بیش از حد تصور بوده است. استقبالی که البته درصد قابل توجهی از آن مدیون و مرهون گشاده‌دستی تلویزیون در اختصاص انواع و اقسام تیزرهای مختلف به این فیلم بوده- که البته با توجه به این‌که صداوسیما در حقیقت تهیه‌کننده اصلی «موقعیت مهدی» به شمار می‌رود، جای تعجب زیادی هم ندارد.
سومین فیلم پرفروش اکران نوروزی نیز کمدی «شادروان»‌ ساخته حسین نمازی است که بیش از ۲۱۸ هزار قطعه بلیت فروخته است. فیلمی که به رغم کمدی بودنش آن‌چنان که انتظار می‌رفت مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفت. با این همه «شادروان» با فروش بیش از ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در جایگاه سوم جدول فیلم‌های پرفروش سال نشسته است.
 
پائین‌تر از حد انتظار
اختلاف طبقاتی در سینمای فقیر ایران!

در اکران نوروزی امسال البته دو فیلم هم هستند که بسیار کمتر از آن‌چه گمان می‌رفت، فروختند. اولی «روز صفر» ساخته سعید ملکان بود و دیگری «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان- که هر دو با توجه به غوغاهای زمان نمایش جشنواره‌ایشان تصور می‌شد قادر به جلب و جذب تماشاگران زیادی به سینماها خواهند شد، اما در زمان اکران عملا اتفاق دیگری برای این فیلم‌ها رخ داد.
«روز صفر» که در جشنواره سال گذشته جزو فیلم‌های تحسین‌شده سال بود و بسیاری فروش بالایی را برای آن پیش‌بینی می‌کردند، در حدود یک ماه اکران عمومی  با ۱۷۳ هزار و ۵۰۰ مخاطب نزدیک به ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فروخت و جایگاه چهارم را به خود اختصاص داد. یک اکشن خوش‌ساخت با بازی ساعد سهیلی و امیر جدیدی- که به نظر می‌رسد چوب اکران دیرهنگام خود را خورده و البته تلقی مخاطبان را از مفهوم سینمای استراتژیک- که در مورد «روز صفر» بسیار به کار برده شده است.
در جایگاه پنجم جدول فروش اکران نوروزی هم فیلم «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان ایستاده که ۱۳۳ هزار و ۱۷ تماشاگر داشته و حدود ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فروخته است. فروشی که با توجه به میزان استقبال مخاطبان جشنواره و بازخوردهای نمایش در روزهای جشنواره یک بار دیگر این موضوع را اثبات می‌کند که در سینمای ایران پیش‌بینی استقبال مخاطبان از فیلم‌های غیرکمدی تا حد زیادی غیرممکن شده- و حتی فیلم کارگردان پرحاشیه‌ای چون محمدحسین مهدویان هم که بازیگرانی چون جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور در آن بازی کرده‌اند، نمی‌تواند فروش خود را به ۵ میلیارد تومان نیز برساند.
 
گل به خودی‌های اکران
اختلاف طبقاتی در سینمای فقیر ایران!

در انتهای جدول هم فیلم‌های «گل به خودی» و «قدغن» ایستاده‌اند. «گل به خودی» ساخته احمد تجری به عنوان تنها فیلم کودک اکران نوروزی تاکنون تنها نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان فروخته و «قدغن» مجید مافی نیز توانسته در سینماها تنها ۲۱۷ میلیون تومان به دست آورد. آن‌هم در حالی که موضوعی ملتهب دارد که به نوعی بازسازی یکی از فیلم‌های قبل از انقلاب است. «قدغن»  علاوه بر پرده سینما، در یکی از پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی هم در اختیار مخاطبان قرار گرفته است...

برچسب ها: سینماگران گرانی بلیت سینما فیلم سینمایی مرد بازنده سینمای دفاع مقدس فیلم سینمایی موقعیت مهدی بازیگران سینما و تلویزیون اکران نوروزی سینما
ارسال نظر
آخرین اخبار