۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۸
تعداد بازدید: ۱۶۳۴۹۳
تازه‌ترین حضور ایرج طهماسب و عروسک‌هایش- از نگاه «خطوط»
بعد از چند سال غیبت اجباری، ایرج طهماسب با همان انگیزه و توانایی سابق آمده تا چند سال غیبت خود در فضای برنامه‌سازی نوروزی را جبران کند.
کد خبر: ۱۱۵۷۴

بازگشت آقای مجری برای پر کردن جای خالی کلاه‌قرمزی و رفقایش!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ در این چند قسمتی که از پخش مجموعه نمایشی «مهمونی» به عنوان تولید جدید ایرج طهماسب می‌گذرد؛ خیلی چیزها روشن شده است. مهم‌ترینش این که ایرج طهماسب چه تبحری در ساخت شخصیت‌های مختلف عروسکی دارد- و تلویزیون با دور کردن او چه امکان بزرگی برای جلب و جذب مخاطبان بیشتر را دارد از دست می‌دهد.


اما برنامه جدید ایرج طهماسب به نام «مهمونی»- که  پس از چند سال غیبت باورنکردنی و بی‌منطق این هنرمند، از روز اول تعطیلات نوروزی امسال از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود، مانند تقریباً تمام آثار سازنده‌اش در سی سال اخیر اثری یکه و یگانه و جذاب است. مجموعه‌ای در ادامه تمام خاطره‌سازی‌های طهماسب در چند دهه گذشته، با شخصیت‌های عروسکی زنده و شیرینی که مخاطبان آن‌ها را در گذر سالیان عمرشان با شیطنت‌ها و شیرینی‌ها و تکیه کلام‌ها و طنازی‌هاشان به خاطر سپرده‌اند...

این درست است که هنوز و هم‌چنان ایرج طهماسب با «کلاه قرمزی» و رفقای به‌یاد ماندنی‌اش به یاد می‌آید و «مهمونی» با تمام جذابیت‌ها و زیبایی‌هایش در این دو سه قسمتی که منتشر شده، چه به دلیل هم‌نشینی چند ده ساله «کلاه قرمزی» با مخاطبان و چه هر دلیل دیگری هنوز خیلی زود است که شایستگی مقایسه با آن را پیدا کند؛ اما همین که «مهمونی» و کاراکترهای دوست‌داشتنی و جذابش توانسته‌اند در فضای دوری ظاهراَ اجباری طهماسب از تلویزیون، شخصیت‌های محبوب او را از اعماق یاد و خاطره مخاطبان بیرون کشیده و یک بار دیگر آن‌ها را زنده کنند، اتفاقی واقعاً شیرین و جذاب است.

اما فارغ از هر نوع قیاسی بین «مهمونی» و دیگر آثار ایرج طهماسب، این مجموعه اگر چه ساختار همیشگی برنامه‌های نوروزی سازنده‌اش- از جمله «کلاه قرمزی و آقای مجری»- را دارد، اما نه تنها می‌تواند با ظرافت تمام دنیای خودش را- این‌جا با استفاده از حضور تماشاگران سر صحنه اجرا- بسازد، بلکه در این میان کنایه‌هایی نیز به صداوسیما می‌زند و بدون لحظه‌ای اشاره به کلاه قرمزی و پسر خاله، شخصیت‌های آن مجموعه محبوب را برای مخاطبان بازآفرینی می‌کند.
در حقیقت؛ در آغاز مجموعه «مهمونی» ایرج طهماسب که خانه‌اش را عوض کرده (از تلویزیون به نمایش خانگی) و به خانه‌ای جدید که در همسایگی یک تالار عروسی قرار دارد، نقل مکان کرده، به تدریج با آدم‌ها و عروسک‌های جدیدی آشنا می‌شود- که عملاَ همان تکرار مسیر «کلاه قرمزی» است. در کنار این خط آشنا، در هر قسمت یک مهمان هم با طهماسب گفت‌وگو دارد- که این نیز خط آشنای دیگری در آثار نوروزی ایرج طهماسب است.

این‌ها همه یعنی «مهمونی» از همین آغاز راه را درست رفته و با طی همین مسیر خیلی زودتر از حد تصور جای همیشگی ایرج طهماسب را در میان مخاطبان بازپس خواهد گرفت.

برچسب ها: شبکه نمایش خانگی
ارسال نظر
آخرین اخبار