۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
تعداد بازدید: ۱۱۷۸۶۷
گزارش «خطوط» از علائم ماندگار کرونا در بدن انسان؛ 
اکثر افراد مبتلا به کرونا به طور کامل بهبود می‌یابند و به سلامت عادی باز می‌گردند با این حال، برخی از افراد از علائم ادامه دار این بیماری رنج می‌برند.
کد خبر: ۱۱۵۸۶

کووید طولانی!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ کووید طولانی مدت یک اصطلاح کلی برای انواع علائم فیزیکی و عصبی است که مدت‌ها پس از رفع عفونت اولیه ظاهر می‌شوند.
طبق یک مطالعه جدید از دانشگاه کمبریج، نزدیک به دو سوم افرادی که اثرات طولانی مدت ناشی از COVID-۱۹ دارند، مشکلات تمرکز و حافظه را تجربه می‌کنند.
در مطالعه‌ای بر روی ۱۸۱ بیمار مبتلا به آنچه معمولاً کووید طولانی نامیده می‌شود، ۷۸٪ مشکل در تمرکز، ۶۹٪ مه مغزی (که به عنوان تفکر کُند توصیف می‌شود )، ۶۸٪ فراموشی و ۶۰٪ مشکلات در یافتن کلمه مناسب در گفتار را گزارش کردند.
با این حال از دست دادن حس بویایی، معروف به آنوسمی، یکی از علائم شایع کووید طولانی است. در واقع هرچند که اکثر افرادی که به ویروس کرونا مبتلا هستند ظرف چند هفته بهبود می‌یابند، اما برخی، حتی آن‌هایی که موارد خفیف دارند، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها بعد همچنان علائم را نشان می‌دهند.
اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که حدود ۱۰٪ از افرادی که به COVID-۱۹ آلوده می‌شوند علائم طولانی مدت را تجربه می‌کنند.

علائم کووید طولانی چیست؟

اگر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اید، ممکن است متوجه شوید که علائمی دارید که هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد. این موارد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

تنگی نفس، خستگی مفرط (خستگی)،مشکلات حافظه و تمرکز (معروف به \"مه مغزی\")، سرفه‌ای که از زمانی که کرونا گرفتید ادامه داشته است، مشکل در خواب (بی خوابی)، سرگیجه، سوزن و سوزن شدن بدن ، درد مفاصل، درد یا سفتی قفسه سینه؛ تپش قلب (این موارد ممکن است نیاز به بررسی فوری داشته باشند، بنابراین مهم است که در اسرع وقت به دنبال کمک پزشکی باشید)، افسردگی و اضطراب، وزوز گوش، گوش درد،احساس بیماری، اسهال، معده درد، از دست دادن اشتها، تب بالا، سرفه، سردرد، گلودرد، تغییر در حس بویایی یا چشایی، بثورات پوستی.

از دست دادن حس بویایی، معروف به آنوسمی، یکی از علائم شایع کووید طولانی است. در واقع هرچند که اکثر افرادی که به ویروس کرونا مبتلا هستند ظرف چند هفته بهبود می‌یابند، اما برخی، حتی آن‌هایی که موارد خفیف دارند، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها بعد همچنان علائم را نشان می‌دهند.

در صورت داشتن علائم چه باید کرد؟

چنانچه فکر می‌کنید ممکن است مبتلا به کووید طولانی مدت باشید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با پزشک عمومی خود صحبت کنید. پزشکان علائم شما را بررسی می‌کنند و ابتدا سعی می‌کنند علت‌های احتمالی دیگری را پیدا کنند تا ببینند آیا چیزی وجود دارد که نیاز به اقدام فوری دارد یا خیر. با این حال بر اساس آنچه مشخص شده، افراد در هفته اول تا ۱۰ روز پس از بروز علائم کووید-۱۹ بسیار مسری هستند، اما پس از این مرحله یعنی در مرحله کووید طولانی ویروسی در بدن وجود ندارد که قابل سرایت باشد.

چه زمانی به حالت عادی بر می‌گردیم؟

اگر علائم کووید طولانی را تجربه می‌کنید، احتمالاً از خود می‌پرسید که چقدر طول می‌کشد تا به حالت عادی برگردید. مهم است که به یاد داشته باشید که بهبودی برای هر کسی متفاوت است. بنابراین مدت زمان بهبودی از ویروس کرونا برای هر کسی متفاوت است. ممکن است متوجه شوید که در عرض ۱۲ هفته بهبودی کامل پیدا می‌کنید، اما ممکن است متوجه شوید که علائم شما بسیار طولانی‌تر است. اینکه چه علائمی دارید و چگونه تحت تأثیر قرار می‌گیرید با سایر افراد متفاوت است. بهبودی هر کس متفاوت خواهد بود و هیچ راهی برای پیش‌بینی اینکه چقدر سریع می‌توانید به حالت عادی بازگردید وجود ندارد. / منبع cnet.com

برچسب ها: کووید ۱۹ کووید 19 کرونا اخبار کرونا جدید اخبار کرونا تنگی نفس حس بویایی
ارسال نظر
آخرین اخبار