۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
تعداد بازدید: ۲۳۷۸۷۲
«خطوط» گزارش می‌دهد:
بیانیه زنان سینماگر علیه خشونت‌های جنسیتی در دنیای سینما حکایت از گام‌های بلندی در جهت رسیدن به برابری‌های جنسیتی می‌کند...
کد خبر: ۱۱۷۷۴

نه بلند زنان سرشناس به خشونت!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ به دنبال اتفاقات اخیر در دنیای سینما و اعتراض چند دستیار کارگردان زن علیه برخوردهای جنسیت‌زده حاکم بر فعالیت‌های سینمایی؛ جمعی از زنان سینماگر ایران که در میان‌شان نام‌هایی چون نیکی کریمی، هدیه تهرانی، ترانه علیدوستی، هانیه توسلی، سحر دولت‌شاهی،  پری‌ناز ایزدیار، تهمینه میلانی، ویشکا آسایش و نگار جواهریان نیز به چشم می‌خورد، با امضا و انتشار بیانیه‌ای به خشونت علیه زنان در عرصه سینما اعتراض کردند.

نه به خشونت علیه زنان


در بیانیه زنان سینماگر بعد از اشاره به این که زنان خواهان ابتدایی‌ترین حق انسانی، یعنی کار در فضایی امن و به دور از قلدری و خشونت و باج‌گیری جنسی هستند؛ از خانه سینما، سینماگران، منتقدان و مخاطبان تقاضا شده با تشکیل کمیته‌ای مستقل در خانه سینما جرائم این حوزه بررسی و مورد رسیدگی قرار گیرد.

شرح ماجرا در بیانیه
بیانیه زنان سینماگر با اشاره به روایت‌های شجاعانه چند ماه اخیر زنان از آزارگری و اعمال قدرت بر زنان در محیط سینما آغاز می‌شود. آزارهایی که بنا بر این بیانیه «هر فرد صاحب قدرت و شهرتی می‌تواند در سازوکار سینمای ایران از موقعیت خود برای قلدری، تهدید، توهین، تحقیر و تعرض به زنان بهره‌برداری کند، بی‌آن‌که نهادهای قانونی، اصناف خانه سینما، سینماگران و منتقدان آن‌ها را وادار به پاسخ‌گویی و پذیرش مسئولیت کارشان کنند».

در ادامه بعد از محکوم کردن هرگونه خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی در محیط کار و درخواست عواقب قانونی جدی برای متخلفین؛ به جامعه سینمایی ایران در مورد شدت و گستردگی این آزارها علیه زنان که اکنون برای اولین بار اعتراض به آن به یک فریاد جمعی تبدیل شده است، هشدار داده شده است.

زنان سینماگر ایران در پایان از خانه سینما، سینماگران، منتقدان و مخاطبان خواستار ایجاد یک کمیته آموزش‌دیده برای بررسی جرایم حوزه خشونت جنسی و جنسیتی؛ سازوکار حمایتی برای ترغیب خشونت‌دیدگان به رسیدگی؛ و تنبیه متخلفین شده‌اند.
 
نیکی کریمی، هدیه تهرانی، هنگامه قاضیانی، پوران درخشنده، احترام برومند، تینا پاکروان، بهنوش طباطبایی، نسیم ادبی، ترانه علیدوستی، لیلی رشیدی، سحر دولت‌شاهی، پری‌ناز ایزدیار، گلاره عباسی، شقایق دهقان، هانیه توسلی، فرشته حسینی، کتایون ریاحی، تهمینه میلانی، ویشکا آسایش، مهرانه مهین‌ترابی، میترا حجار، شبنم مقدمی، نگار جواهریان، پانته‌آ پناهی‌ها، ملیکا شریفی‌نیا، آزاده صمدی، ستاره اسکندری، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، شبنم قلی‌خانی و... از جمله معروف‌ترین سینماگرانی هستند که این بیانیه را امضا کرده‌اند.

برچسب ها: بازیگر بازیگران سینما و تلویزیون زنان
ارسال نظر
آخرین اخبار