۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
تعداد بازدید: ۶۱۶۳۵۵
یک فعال بازار موبایل می‌گوید: به دلیل ابهام در سرنوشت برجام و ایجاد نوسان در قیمت دلار، بازار گوشی همچنان در تلاطم قیمت بسر می‌برد و اواخر فروردین احتمال افزایش ۱۰ درصدی بر قیمت برخی از مدل‌های پرفروش گوشی پیش بینی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۳۲
نویسنده : مهرشاد نبی

موبایل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، نوسان قیمت گوشی آن هم موبایل‌های پرفروش سال، دغدغه خریداران اصلی دراین بازار شده است.

گرانی موبایل همزمان با افزایش نرخ ارز موضوعی است که مدت‌ها گریبان بازار گوشی‌های همراه را گرفته و خریداران بدنبال راهی جهت خرید ارزان‌تر کالای مورد نیاز خود می‌باشند. سال هاست تأثیر نوسان نرخ دلار برقیمت کالا‌ها سایه افکنده و هر تنش ارزی بازار‌های مختلف را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

بازار موبایل نیز از این تحرک‌های ارزی در امان نبوده و با هر نوسان، قیمت جدیدی به خود می‌گیرد. از سوی دیگرطبق تصمیم کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی، قرار است گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار دیگر با ارز حاصل از صادرات خشکبار وارد کشور شوند؛ بنابراین گوشی‌های آیفون و سامسونگ دیگر ارز نیمایی تعلق نمی‌گیرد. هرچند این سیاست مورد استقبال قرار نگرفت، اما فعالان این عرصه بدنبال راهی جهت واردات موبایل با ارز ارزان‌تر هستند.

هرچند نبض بازار موبایل دست دلار است و همزمان با نوسان نرخ دلار، بالا و پایین می‌شود؛ اما در برخی مواقع علی رغم تغییر نرخ دلار، قیمت گوشی در بازار ثابت می‌ماند که این مسئله به شرایط عرضه و تقاضا و ظرفیت‌های واردات گوشی بستگی دارد.

بازار تلفن همراه نیمه تعطیل است

در همین رابطه یاسر اصالتی فعال بازار موبایل به پایگاه خبری تحلیلی خطوط می‌گوید: تأثیر گرانی ارز بازار موبایل را آشفته‌تر کرده است و در این بین خریدار واقعی کمتر به سمت خرید تلفن همراه می‌رود.

به گفته این فعال بازار موبایل؛ پس از پایان تعطیلات نوروزی و آغاز ماه مبارک رمضان، بازار موبایل همچنان در حالت نیمه تعطیل است چراکه بیشتر شرکت‌های وارد کننده موبایل هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده اند.

اصالتی با بیان اینکه قیمت اکثر مدل‌های مختلف گوشی در تعطیلات نوروزی تغییر نداشت گفت: بازار از موبایل‌های وارد شده در سال ۱۴۰۰ اشباع بود و در ایام تعطیل نیز فروشندگان اقدام به فروش موبایل‌های ۱۴۰۰ می‌کردند. چراکه گوشی‌های توزیع شده در بازار توسط شرکت‌های وارد کننده تماماً برای همان سال بوده است.

به گفته این فروشنده تلفن همراه درپاساژ ایرانیان؛ این روز‌ها با فعال شدن شرکت‌های وارد کننده قیمت گوشی در حال تغییر است. ورود گوشی‌های سال جدید به بازار وضعیت قیمت این کالا را نسبت به سال گذشته متفاوت‌تر خواهد کرد.

قیمت انواع گوشی تا پایان تعطیلات نوروز تغییری نمی‌کند، چون گوشی‌هایی که در حال حاضر در بازار موجود است، همه موبایل‌هایی است که قبل از سال از شرکت‌های توزیع کننده خریداری شده است.

اصالتی با بیان اینکه با احتمال افزایش نرخ ارز گرانی گوشی در بازار نیز قطعی خواهد بود، گفت: زمانی قیمت موبایل در بازار افزایش می‌یابد که شرکت‌های توزیع کننده براساس افزایش قیمت دلار، قیمت گوشی را بالا می‌برند و این موضوع بستگی به تعیین نرخ دلار دارد.

موضوع برجام و تأثیرآن بر بازار موبایل

 

موبایل

این فروشنده موبایل در ادامه با اشاره به اینکه سرنوشت مذاکرات برجام تأثیر زیادی بر قیمت موبایل خواهد گذاشت، گفت: با رفع تحریم‌ها شرایط بازار موبایل نیز متفاوت‌تر خواهد شد. ثبات نرخ دلار می‌تواند وضعیت آرامی را برای قیمت موبایل در بازار داخلی ایجاد کند.

وی تصریح داشت: با اجرای برجام علاوه بر اینکه بازار‌های موازی و مالی در کشور به ثبات نسبی می‌رسند؛ قیمت موبایل نیز به یک آرامش خواهد رسید.

پرفروش‌ها در تلاطم قیمت

اصالتی در پاسخ به این سوال که زمزمه گرانی گوشی‌های پرفروش و گران مانند آیفون به گوش می‌رسد، گفت: هنوز گوشی‌های مدل آیفون افزایش قیمت جدید در سال جدید را تجربه نکرده، اما احتمال افزایش نرخ این گوشی‌ها تا قبل از پایان فروردین پیس بینی می‌شود.

این فروشنده تلفن همراه دلیل گرانی مدل‌های پرفروش و گران گوشی را چنین تشریح کرد؛ طبق تصمیم کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی، قرار است گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار دیگر با ارز حاصل از صادرات خشکبار وارد کشور شوند. این به این معناست که گوشی‌های آیفون و برخی مدل‌های گران قیمت سامسونگ با ارز آزاد وارد خواهند شد.

وی تصریح داشت: پیش بینی می‌شود با اجرای این طرح برخی مدل‌های گوشی با افزایش قیمت ۱۰ درصدی مواجه شوند.

به گفته اصالتی؛ موضوع افزایش تعرفه گمرکی این مدل گوشی‌ها تأثیربر قیمت آن دارد و قطعاً این تأثیر، گرانی مدل‌های پرفروش موبایل را خواهد داشت.

برچسب ها: موبایل بازار موبایل گوشی همراه
ارسال نظر
آخرین اخبار