۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
تعداد بازدید: ۱۶۸۸۱۹
گزارش میدانی خطوط از مردمی که در اماکن عمومی ماسک نمی‌زنند
همه ما روزانه با افرادی در سطح خیابان، بازار‌ها، مغازه‌ها و فروشگاه‌ها روبه رو می‌شویم که در این اماکن عمومی ماسک نمی‌زنند! اما واقعاً چرا بعد از تجربه آن روز‌های سیاه کرونایی و مرگ و میر زنان و مردان روی تخت‌های آی سی یو، هنوز هم برای عده‌ای جدی نیست!
کد خبر: ۱۲۰۰۱

چرا ماسک نمی زنم؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط بیش از دو سال از شروع رسمی همه‌گیری و قرنطینه، ده‌ها میلیون نفر در چین می‌گذرد. این یادآوری قابل توجه از چگونگی شروع همه چیز است، و اینکه، علیرغم احساسی که در برخی کشور‌ها و به حتی ایران وجود دارد، همه‌گیری کووید ۱۹ هنوز به پایان نرسیده است.
در پایان ژانویه، موج عظیم جهانی کووید-۱۹ ناشی از نوع سریع‌تر شیوع اُمیکرون به سرعت در حال فروکش بود، اما اکنون موارد ابتلا دوباره در حال افزایش است. در این شرایط بسیاری از کشور‌ها در حال کنار گذاشتن اقدامات برای مهار ویروس هستند.

ماسک اجباری یا اختیاری؟

چند ساعت مانده به اذان مغرب، سوپرمارکت‌ها و نانوایی‌ها و میوه فروشی‌ها غلغله می‌شوند. به رسم هر ساله مردم تا قبل از افطار خودشان را به فروشگاه‌های موادغذایی می‌رسانند تا مایحتاج سفره افطاری خودشان را تهیه کنند. اما این همه ماجرا نیست. مردم حالا در فروشگاه‌ها و مکان‌های عمومی گا‌هاً ماسک نمی‌زنند و فاصله اجتماعی را در نانوایی‌ها و پای صندوق‌ها رعایت نمی‌کنند. آقا مهدی صاحب سوپرمارکتی در محله اکباتان می‌گوید: « ما پشت شیشه برچسب چسبانده‌ایم، تا یک سال پیش هر مشتری که ماسک نزده بود را به داخل مغازه‌ام راه نمی‌دادم. اما الان تعداد مشتری‌هایی که ماسک نمی‌زنند زیاد شده و نمی‌توانم همه را راه ندهم. » آقا مهدی که خودش یک ماسک ۵ لایه‌زده معتقد است که کرونا برای مردم عادی شده و به همین دلیل اهمیتی برای زدن یا نزدن ماسک قائل نیستند. اما یکی از مشتری‌های این سوپرمارکت وقتی وارد این بحث می‌شود نظر متفاوتی دارد: « والا من هم به ماسک اعتقاد دارم ولی بچه‌هایم می‌گویند این‌ها همه حرف است، خودشان هم از روز اول که ماسک اجباری شد فقط در مکان‌هایی که مجبور بودند ماسک میزدند و تا الان هم به کرونا مبتلا نشدند.»

پشت شیشه برچسب چسبانده‌ایم، تا یک سال پیش هر مشتری که ماسک نزده بود را به داخل مغازه‌ام راه نمی‌دادم. اما الان تعداد مشتری‌هایی که ماسک نمی‌زنند زیاد شده و نمی‌توانم همه را راه ندهم

واکسن زدیم ماسک نمی‌زنیم!

سرپیچی از ماسک زدن در مکان‌هایی مثل آسانسور‌ها، واگن قطار‌ها، کابین هواپیما و به طور کلی محیط‌های بسته و بدون سیستم تهویه کافی، خطر ابتلا به ویروس کرونا را بالا می‌برد. با این حال وقتی نگهبان ساختمان پزشکان در محله غرب تهران از تجربیاتش در برخورد با مراجعه‌کنندگان می‌گوید، سر درد و دلش باز می‌شود: « خانم! وقتی به مردم گوشزد می‌کنم که اگر می‌خواهید از آسانسور ساختمان استفاده کنید ماسک‌تان را بزنید یک جوری نگاهم می‌کنند انگار ناسزا یا حرف بدی زدم! جواب اکثریتشان هم این است که ما واکسن زدیم! »
با همه این‌ها اما کارشناسان و پزشکان معتقدند که همچنان تنها چیز‌هایی که انسان را در برابر ویروس کرونا و جهش‌هایش ایمن نگه می‌دارد، واکسن، ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی است! این عناصر ۴‌گانه تجهیزات و سپر دفاعی ما در برابر ویروسی است که بسیار یاز خانواده‌ها را در نزدیکی خود ما داغدار و زمینگیر کرد. 

برچسب ها: ماسک فرهنگ شهری معیشت مردم پروتکل‌های بهداشتی آداب و رسوم ‌
ارسال نظر
آخرین اخبار