۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
تعداد بازدید: ۱۷۰۴۴۷
گزارش خطوط از دومین تئاتر توقیفی در دو هفته اخیر؛
ظاهرا تئاتر «آن سوی آینه» با بازی پژمان جمشیدی و ریما رامین‌ فر در آستانه توقیف قرار گرفته است. این یعنی پس از توقیف نمایش «خونین‌زار» یک نمایش دیگر نیز در آستانه تعطیلی است...
کد خبر: ۱۲۸۵۴

اسیر و گرفتار در آن سوی آینه!
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ روز گذشته گروه اجرایی نمایش «آن سوی آینه» به کارگردانی علی سرابی که تا پیش از تعطیلی تئاتر در شب‌های قدر در تالار وحدت روی صحنه بود، اعلام کردند که بلیت‌فروشی این نمایش متوقف شده است. این گروه در ادامه با کنایه اعلام کرد که پس از توقیف نمایش «خونین‌زار» اجرای نمایش دیگری در آستانه تعطیلی است.
 
آن سوی آینه
 
گروه اجرایی نمایش « آن سوی آینه» به کارگردانی علی سرابی که تا پیش از تعطیلی تئاتر در شب‌های قدر  در تالار وحدت روی صحنه بود، خبر از توقف بلیت‌فروشی این نمایش دادند. ظاهرا به سایت فروش بلیت‌های این نمایش گفته شده که جلوی فروش بلیت‌های روز پنجم اردیبهشت گرفته شود و این نمایش در آن تاریخ اجرایی نداشته باشد. با این حال با توجه به بلیت‌های فروخته‌شده، هنوز اجرای این نمایش در تاریخ مقرر در هاله‌ای از ابهام است. گروه اجرایی نمایش «آن سوی آینه» ضمن اعلام این که پیگیر حل مشکل اجرای خود هستند؛ اعلام جزییات بیشتر در این زمینه را به بعد از گفتگوهای خود با اداره کل هنرهای نمایشی موکول کرده‌اند.
نمایش «آن سوی آینه» نوشته فلوریان زلر یک اثر کمدی فرانسوی با بازی ریما رامین‌فر، مارال بنی‌آدم، الناز حبیبی، پژمان جمشیدی و علی سرابی است- که در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. این نمایش که داستان روابط دو زوج را روایت می‌کند که با بحران رو به رو شده‌اند؛ پیش از این در سال ۱۳۹۶ توسط علی سرابی در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا و با استقبال تماشاگران رو به رو شده بود...
اسیر و گرفتار در آن سوی آینه!
تهدیدهای مدیر تئاتر!
 
توقیف و تعطیلی پشت سر هم چند نمایش در روزهای اخیر در شرایطی شگفتی مخاطبان تئاتر را موجب شده؛ که چندی پیش مدیر جدید مرکز هنرهای نمایشی خبر از سخت‌گیری‌های بیشتری در این حوزه داده بود.
کاظم نظری، مدیر جدید مرکز هنرهای نمایشی که به شکل جالبی با به کار بردن واژه‌های سانسور و توقیف مخالف است و ترجیح می‌دهد رسانه‌ها و منتقدین نیز طبق سلیقه او از تعاریفی چون «ارزیابی» و «بررسی اسلوب درام» استفاده کنند؛ همین چند روز پیش با تهدید فعالان تئاتر آن‌ها را به رعایت قواعد سلیقه‌ای مرکز سفارش کرده بود.
شاید مرور برخی از جملات کاظم نظری در تبیین نوع نگاه او به تئاتر مفید باشد. او گفته «اگر هنرمند حرف‌هایی بزندکه سیاه‌نمایی باشد، جلوی کارش گرفته خواهد شد». نظری با اشاره به این که «فکر نمی‌کنم نظام با هیچ هنرمندی مشکل داشته باشد» گفته که «هنرمند باید به قوانین و هنجارهای کشور احترام بگذارد». او جایی دیگر هم گفته «بعضی از دوستان پول دولت را می‌گیرند و از فضا و حمایت دولت هم استفاده می‌کنند ولی دهن‌کجی هم می‌کنند. قطعا منِ نوعی با چنین فردی، کاری نخواهم داشت». در جایی دیگر هم گفته که «فعالیت‌های تئاتری باید در راستای مباحث حاکمیت و نظام باشد و همه باید برای حفظ حاکمیت، دست به دست هم بدهند»!
این جملات که البته انتقادات زیادی را هم موجب شده و بسیاری از کارشناسان مستقل مدیر جدید مرکز هنرهای نمایشی را به فعالیت تبلیغاتی و ایدئولوژیک متهم می‌کنند، البته می‌تواند هم‌چنان ادامه داشته باشد. مثلا درباره انتقاد کردن و نشان دادن جنبه‌های منفی اجتماعی- که کاظم نظری آن را بلندگو به دست گرفتن و آشفته کردن ذهن مردم نامیده و گفته که «قرار نیست به اسم تئاتر یا هر چیز دیگری ذهن مردم را آشفته و نگران کنیم»...

برچسب ها: نمایش «خونین زار» اجرای نمایش خونین زار در ماه رمضان توقیف پژمان جمشیدی علی سرابی مدیرکل هنرهای نمایشی
ارسال نظر
آخرین اخبار