۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۳
تعداد بازدید: ۹۳۵۸۴
رونمایی از یک اتفاق بی‌سابقه؛
بررسی آمار مقایسه‌ای نشان می‌دهد قیمت کتاب در آستانه نمایشگاه کتاب کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۲۹۹۵

کاهش ۳۹ درصدی قیمت کتاب در آستانه نمایشگاه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ بر اساس آمار‌های نشر در فروردین ماه ۱۴۰۱، یعنی یک ماه مانده به برگزاری سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران که پس از دو سال وقفه برگزار می‌شود، شش‌هزار و ۳۲۳ عنوان کتاب منتشر شده است که از این تعداد چهارهزار و ۴۴۷ عنوان تألیفی و یک‌هزار و ۸۷۶ عنوان ترجمه بوده است. شمار کتاب‌های چاپ اول چهارهزار و ۴۲ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها دوهزار و ۲۷۱ عنوان بوده است.
مقایسه آمار انتشار کتاب بین فروردین ماه ۱۴۰۱ با اسفند ۱۴۰۰ حکایت از کاهش ۴۰درصدی تعداد عناوین منتشرشده دارد، در عین حال، اما فاصله میان تعداد تجدید چاپی‌ها و چاپ اولی‌ها تقریباً یکسان و بیش از دوهزار اثر باقی مانده است.
در حالی که میانگین قیمت کتاب در اسفند ماه ۷۴ هزار تومان است، میانگین قیمت کتاب در فروردین ماه با کاهش جدی به ۵۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است، به‌عبارت دیگر میانگین قیمت کتاب در فروردین درمقایسه با یک ماه پیش از آن ۲۹ درصد کاهش داشته است.
این کاهش قیمت کتاب در حالی رخ داده است که در دو سال گذشته قیمت کتاب دائماً رو به افزایش بوده و در موارد معدود ثابت مانده و یا با درصد بسیار ناچیزی کاهش همراه بوده است.
این کاهش قیمت‌ها در بازار قاعدتاً بی‌ارتباط با توزیع کاغذ دولتی و الزام وزارت ارشاد به درج عبارت «این کتاب با کاغذ دولتی منتشر شده است»، نیست. اگرچه ناشران در انتشار کتاب‌های خود بی‌نیاز از کاغذ بازار آزاد نبوده‌اند، اما در ماه‌های گذشته محموله‌هایی از کاغذ‌های دولتی میان ناشران توزیع شده است که به‌نظر می‌رسد حالا تأثیر خود را بر بازار قیمت‌ها در آستانه نمایشگاه نشان داده است.
همچنین دوبرابر شدن آمار تجدید چاپی‌ها درمقایسه با چاپ اولی‌ها موضوعی است که ناشران به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان را به خود درگیر کرده است. گرانی کاغذ و افزایش تعرفه خدمات چاپ ناشران را متمایل به تجدید چاپ کتاب‌ها کرده است. بنا به گفته کارشناسان این حوزه؛ این موضوع در درازمدت نگرانی‌هایی را برای ادبیات کودک و نوجوان در داخل کشور ایجاد خواهد کرد. بسیاری از ناشران کودک اعلام کرده‌اند که در آستانه نمایشگاه نتوانسته‌اند بسیاری از آثار تازه خود را منتشر کنند و به نمایشگاه برسانند./ خبرگزاری صداوسیما

 
برچسب ها: قیمت کتاب رونمایی کتاب کتاب های درسی کتاب و ادبیات تولید کتاب نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اهدای کتاب
ارسال نظر
آخرین اخبار