۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
تعداد بازدید: ۹۸۲۰۸
پیش‌بینی خطوط از فرجام اقتصادی نمایش فیلم‌های جدید در اکران عید فطر
سینمای ایران که امیدوار بود با عبور از شرایط کرونایی و عادی‌سازی اکران فیلم‌ها، دو سال فترت و ناکامی اقتصادی سینما به پایان خواهد رسید، با این که با مواجهه با شکست قابل توجه در اکران نوروزی امسال یک ضربه دیگر را تحمل کرد، اما هنوز و هم‌چنان امیدوار بود نمایش فیلم‌های چند سال توقیفی کنجکاوی‌برانگیزی چون «لامینور» و «انفرادی» در موعد اکران عید فطر اوضاع مالی و اقتصادی سینما را عادی خواهد کرد. امیدی که ظاهراَ با توجه به میزان استقبال مخاطبان از پیش‌فروش فیلم‌های جدید این بار هم ناامید خواهد شد
کد خبر: ۱۳۱۸۸

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ بلیت‌فروشی فیلم‌های اکران عید فطر- که از هفته گذشته آغاز شده- حکایت از ادامه شکست اقتصادی فیلم‌های آینده سینمای ایران نیز خواهد داشت.
داستان یک شکست
در شرایطی که علی سرتیپی سخنگوی شورای راهبردی اکران خبر از آغاز اکران فیلم‌های «لامینور»، «مغز استخوان» و «انفرادی»- با توجه به افت کف فروش فیلم‌های «قدغن» و «گل به‌خودی»- می‌دهد، اوضاع و احوال بلیت‌فروشی روزهای اول این فیلم‌ها وضعیت نگران‌کننده‌ای را که پیش روی سینمای ایران قرار گرفته است، به بهترین شکلی نشان می‌دهد. و البته اوضاع وقتی نگران کننده‌تر می‌شود که به این نکته توجه کنیم که تازه این فیلم‌ها کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های سینمای ایران هستند و به واسطه سابقه جنجال و توقیف خیلی‌ها مدت‌ها بود که منتظر نمایش این فیلم‌ها بودند.
این شرایط پر از ناکامی- که بعد از حدود دو سال تعطیلی و رکود می‌تواند تا حد زیادی تکلیف این سینما را روشن کند و به عبارت بهتر مهر ورشکستگی را پای آن بکوبد- البته به طور ناگهانی ایجاد نشده، بلکه ادامه روند تدریجی چند ساله‌ای است که در این مدت بالای سر سینمای ایران پر می‌زده، و البته از عید امسال عرصه را بر سینما و سینماگران ایرانی تنگ‌تر کرده است. تا جایی که در پایان روز ۱۳ فروردین اعلام شد که هفت فیلم‌ روی پرده با کمتر از یک میلیون تماشاگر تنها ۳۳ میلیارد تومان فروخته‌اند- که به این معناست که عایدی هفت فیلم روی پرده به اندازه پول تولید یک فیلم، تنها یک فیلم- بوده است!

همان آش همان کاسه!

اما بلیت‌فروشی اکران عید فطر حتی اوضاع بدتری را هم نوید می‌دهد.
رسانه‌ها در این زمینه نوشته‌اند که بلیت‌فروشی فیلم‌های اکران عید فطر در یک هفته اول باز شدن سایت‌های بلیت‌فروشی حکایت از فروش ناچیز فیلم‌های «لامینور»،  «انفرادی» و همچنین «مغز استخوان» می‌کند. اتفاقی که نشان می‌دهد امیدواری‌هایی که درباره بهبود وضعیت اقتصادی سینمای ایران بعد از نمایش فیلم‌های جدید وجود داشت، واقع‌نگرانه نبوده‌اند- و به عبارت بهتر در روزهای آینده نیز در بر همان پاشنه خواهد چرخید.
فاجعه
سمفا در این زمینه خبر می‌دهد که در میان فیلم‌های اکران عید فطر فیلم سینمایی «انفرادی» ساخته سیدمسعود اطیابی بهتر از بقیه فروخته- که البته در مورد این فیلم هم که یکی از امیدهای اصلی عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال بود، فروش کمتر از سیصد میلیون تومان فاجعه به نظر می‌رسد!
بعد از «انفرادی» اما تماشاگران بیشترین اقبال را به «لامینور»، فیلم جدید داریوش مهرجویی نشان داده‌اند، که بنابر این گزارش حدود صد میلیون فروخته است.
«مغز استخوان» حمیدرضا قربانی هم با فروش کمتر از پنجاه میلیون تومان، به نظر شروعی ناامیدکننده داشته.

حالا در شرایطی که به رغم تمام امیدواری‌ها و انتظاراتی‌ که تماشاگران درباره فیلم‌های پرحاشیه و جنجالی «لامینور» و «انفرادی» داشتند، چنین فروش‌هایی حاصل آمده و تقریباَ هر سه فیلم جدید آغاز خوبی در گیشه نداشته‌اند، به نظر می‌رسد چشم امید سینمای ایران همچنان به فیلم‌های ناگهانی و درخشش‌های لحظه‌ای دوخته خواهد شد. فیلم‌های اغلب کمدی بی‌کیفیتی که ناگهان سر بر می‌آورند و با تکیه بر شوخی‌های معمول این نوع کمدی‌ها چند نفری را به سالن‌ها می‌کشانند و چراغ سینماها را چند صباحی روشن نگه می‌دارند! اصلا به رغم بی‌توجهی تماشاگران در روزهای آغازین بلیت‌فروشی، چه بسا این فیلم همین «انفرادی» باشد!


برچسب ها: اکران نوروزی سینما اخبار اکران اکران نوروزی اکران مردمی اکران آنلاین لامینور مهرجویی فیلم انفرادی فیلم مغز استخوان
ارسال نظر
آخرین اخبار