۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
تعداد بازدید: ۱۳۵۷۶۳
خطوط جریمه رانندگان متخلف را بررسی کرد
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: با توجه به تعطیلات و خلوتی در معابر شهر تهران؛ با تخلف سرعت غیرمجاز برخورد میشود.
کد خبر: ۱۳۲۷۳

از نمره منفی تا ابطال گواهینامه رانندگی!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ نمره منفی گواهینامه نوعی جریمه خودرو است که در کنار جرائم نقدی و توقیف خودرو مطرح می‌شود. تفاوت نمره منفی گواهینامه با سایر جرائم در این است که نمره منفی به گواهینامه شخص خاطی تعلق گرفته و با پرداخت مبلغ جریمه قابل رفع نیست.سرهنگ علی همه خانی درباره جریمه رانندگان متخلف گفت:  علاوه بر دوربین‌های ثابت ثبت تخلفات، تیم‌های سیار کنترل سرعت و گشت‌های نامحسوس به منظور برخورد با تخلف سرعت غیرمجاز در معابر و بزرگراه‌های شهر تهران مستقر هستند.
این مقام انتظامی ضمن توصیه رانندگان به رعایت سرعت مجاز در معابر شهر تهران ادامه داد: تخلف سرعت غیر مجاز علاوه بر جریمه، نمره منفی هم دارد. 

نمره منفی گواهینامه چیست؟

مرحله اول: در صورتی‌که میزان امتیاز منفی گواهینامه از 30 نمره بیشتر شود، خودرو توقیف و راننده به مدت 3 ماه اجازه رانندگی نخواهد داشت. بعد از گذشت 3 ماه، راننده با پرداخت مبلغ جریمه 60 هزار تومانی (برای سال 1400) می‌تواند مجدد گواهینامه خود را دریافت و استفاده نماید.

مرحله دوم: در صورتی‌که امتیاز منفی گواهینامه فرد با ارتکاب مجدد به تخلفات از نمره 25 بیشتر شود، این‌بار گواهینامه وی به مدت 6 ماه توقیف شده و فرد امکان رانندگی نخواهد داشت تا پس از گذشت 6 ماه و با پرداخت مبلغ 90 هزار تومان (برای سال 1400)، گواهینامه فرد آزاد و رانندگی با آن میسر شود.

مرحله سوم: در این مرحله سقف امتیاز منفی به 20 امتیاز کاهش می‌یابد. توقیف گواهینامه در این مرحله، 1 ساله است و گواهینامه فرد باطل می‌شود. دریافت گواهینامه پس از 1 سال منوط به شرکت در دوره‌های آموزشی، آزمون مجدد رانندگی و پرداخت جریمه 1 میلیون و 500 هزار تومانی خواهد بود.

قابل ذکر است نمره منفی گواهینامه به تمامی تخلفات رانندگی تعلق نمی‌گیرد و تنها تعدادی از آنها شامل می‌شود.

استعلام نمره منفی گواهینامه

نمره منفی گواهینامه از جمله جریمه‌های غیرنقدی است که در صورت ارتکاب به مواردی از تخلفات، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی برای رانندگان خاطی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر سطحی از این امتیاز منفی پیامدهای خودش را دارد. در این میان ممکن است برخی از رانندگان ندانند استعلام نمره منفی گواهینامه چگونه انجام می‌شود و برای اعتراض به آن یا حتی پاک کردن این امتیاز منفی از چه طریقی باید اقدام کنند.در حال حاضر سه روش برای استعلام نمره منفی گواهینامه وجود دارد:

مراجعه به سایت پلیس راهور: به سایت پلیس راهنمایی و رانندگی یا همان پلیس راهور به نشانی https://rahvar120.ir/ مراجعه کرده، روی قسمت استعلام نمره منفی که در وسط صفحه قرار گرفته، کلیک کنید. پس از وارد کردن شماره گواهینامه، می‌توانید از میزان نمره منفی گواهینامه خود مطلع شوید.

برچسب ها: پلیس راهور ناجا ماشین پلیس پلیس ترافیک عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی حوادث رانندگی گواهینامه رانندگی تصادفات رانندگی
ارسال نظر
آخرین اخبار