۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۹
تعداد بازدید: ۲۴۷۹۵۳
ترجمه اختصاصی خطوط از پیش‌بینی نشریه معتبر سینمایی درباره فیلم‌های جشنواره کن 2022؛
با نزدیک شدن به آغاز برگزاری فستیوال فیلم کن شمار پرداخت‌های رسانه‌ای به این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری روز به روز بیشتر می‌شود. جدیدترین پرداخت به این قضیه را در روزهای اخیر در نشریه اسکرین اینترنشنال می‌شود دید- که یکی از معتبرترین نشریات سینمایی در سراسر دنیاست.
کد خبر: ۱۳۳۰۴

فیلم ایرانی فستیوال، فیلم ناشناس و کنجکاوی‌برانگیز دیگران!//// جدید جدید جدید جدید جدید
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ نشریه اسکرین اینترنشنال به بررسی فیلم‌های اعلام شده بخش رسمی جشنواره کن پرداخته و البته در توصیف کلی آثار حاضر در بخش مسابقه، آن را هم کنجکاوی‌برانگیز و هم هیجان‌انگیز قلمداد کرده است.
 
نشریه اسکرین اینترنشنال چه نوشته؟
فیلم ایرانی فستیوال، فیلم ناشناس و کنجکاوی‌برانگیز دیگران!//// جدید جدید جدید جدید جدید 

حضور چهار برنده نخل طلا در بخش رقابتی اصلی جشنواره کن!

 

نشریه اسکرین اینترنشنال ضمن اشاره به این که امسال برای شرکت در دوره جاری فستیوال ۴۷ عنوان فیلم در بخش اصلی اعلام شده- که نسبت به ۸۰ فیلم اعلام شده سال ۲۰۲۱ کاهش چشمگیری نشان می‌دهد، نوشته: ولی با این حال خود همین هم که قرار است به تدریج فهرست فیلم‌ها افزایش پیدا کند، جالب است.
جالب‌تر این‌که دو فیلم از یکی از مسن‌ترین و البته جوان‌ترین فیلمسازان دنیای سینما در سال‌های اخیر نیز در جشنواره حضور دارند. مسن‌ترین در این میان یرژی اسکولیموسکی ۸۳ ساله استاد سینمای لهستان است و البته جوان‌ترین هم لوکاس دونت ۳۰ ساله از بلژیک- که هر دو با فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیزی در این دوره از فستیوال حاضر هستند. خانم کلر دنی کارگردان باسابقه فرانسوی نیز دیگر چهره تابناک دنیای سینماست که در این دوره از فستیوال فیلم دارد. این کارگردان به‌رغم جایگاه والایش در سینمای جهان تاکنون تنها یک بار که آن‌هم ۳۴ سال پیش بوده در بخش مسابقه حضور یافته است و البته یک بار هم این اتفاق را با فیلم دیگری در بخش نوعی نگاه تجربه کرده است. این فیلمساز جهانی امسال با فیلم جدیدش که اقتباسی از یک نویسنده آمریکایی است در بخش مسابقه حضور دارد.
نشریه اسکرین اینترنشنال در ادامه از حضور کنجکاوی‌برانگیز سینماگران صاحب‌نامی مانند جیمز گری، ماریو مارتونه، آرنو دسپلشن، کیریل سربنیکوف و والریا برونی نیز نوشته- که با این که تاکنون بارها در مسابقه کن بوده‌اند، اما هرگز جایزه‌های مهم این فستیوال معظم را دریافت نکرده‌اند.
نشریه اسکرین اینترنشنال به حضور اعتباربخش چهار برنده نخل طلای دوره‌های پیشین در بخش رقابتی اصلی جشنواره نیز اشاره می‌کند. فیلمسازهایی به نام‌های هیروکازو کوره-ادا، روبن اوستلوند، کریستین مونگیو و برادران داردن (با دو نخل طلا) که در مسابقه کن ۲۰۲۲ نیز شانس افزودن تعداد جوایزشان را در این رویداد هنری درجه یک دارند. پارک چان-ووک و دیوید کروننبرگ هم به عنوان دو فیلمسازی که هر دو جایزه بزرگ هیات داوران را دریافت کرده‌اند، می‌توانند به فهرست چهار نام بالا افزوده شوند. به گفته این نشریه هالیوود هم با سه فیلم در بخش رسمی کن حضور دارد که شامل نسخه جدید «تاپ‌گان»، «الویس» و «سه هزار سال اشتیاق» ساخته جورج میلر خواهند بود.
نشریه اسکرین اینترنشنال تاریک صالح از سوئد و سعید روستایی از ایران را نیز به عنوان دو نام ناشناس بخش مسابقه ذکر کرده است. از نکات جالب انتخاب های کن، تعداد کمتر فیلم های فرانسوی بخش مسابقه است. در حالی که سال گذشته، هشت فیلم از ۲۴ فیلم بخش مسابقه محصول فرانسه بودند و امسال تنها سه فیلم از ۱۸ فیلم اعلام شده بخش مسابقه، فرانسوی هستند. سینمای انگلستان هم نماینده‌ای در بخش مسابقه ندارد. توجه به این واقعیت هم که سه فیلم از ۱۸ فیلم مسابقه و‌ پنج فیلم از ۱۸ فیلم نوعی نگاه نیز ساخته سینماگران زن بوده، مبین توجه این فستیوال به اقلیت‌ها و نابرابری‌های نژادی و جنسیتی می‌تواند باشد!
 
جایزه ویژه برای فارست ویتاکر
فیلم ایرانی فستیوال، فیلم ناشناس و کنجکاوی‌برانگیز دیگران!//// جدید جدید جدید جدید جدید

هالیوودریپورتر هم‌چنین گفته که جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ برای یک عمر دستاورد هنری فارست ویتاکر نخل طلای افتخاری این دوره را به وی اهدا می‌کند. بنابراین گزارش فارست ویتاکر نخل طلای افتخاری جشنواره کن ۲۰۲۲ را به خاطر یک عمر دستاورد هنری دریافت خواهد کرد و به همین مناسب فیلم «به خاطر صلح» که درباره جنوب سودان است و ویتاکر تهیه‌کننده آن بوده نیز یک نمایش ویژه در جشنواره کن امسال خواهد داشت.
فارست ویتاکر که برنده جایزه اسکار است جایزه افتخاری خود را در مراسم افتتاحیه هفتادوپنجمین دوره کن در ۱۷ می‌دریافت می‌کند. پیش از وی چهره‌هایی چون جودی فاستر، ژان مورو، برناردو برتولوچی، مانوئل دو اولیویرا، جین فوندا و انیس واردا این جایزه را دریافت کرده بودند. فیلم «به خاطر صلح» نیز ۱۸ می در جشنواره نمایش داده می‌شود.
فارست ویتاکر نخستین بار سی و چهار سال پیش، یعنی در سال ۱۹۸۸ در جشنواره کن حضور یافت و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در «پرنده» کلینت ایستوود دریافت کرد. پس از آن ویتاکر با فیلم‌هایش ۶ بار در بخش رسمی و ۴ بار در بخش رقابت اصلی جشنواره حضور داشته است. «خشم در هارلم» ساخته بیل دوک، «جسد دزدها» ساخته ابل فرارا و «گوست داگ: راه سامورایی» ساخته جیم جارموش دیگر فیلم‌های وی در بخش رقابتی بوده‌اند.

برچسب ها: جشنواره فیلم کن نوید محمد زاده نوید محمدزاده
ارسال نظر
آخرین اخبار