۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
تعداد بازدید: ۱۱۱۸۵۳
در زمینه‌ی شارژ بی‌سیم استاندارد‌هایی مانند Qi وجود دارد که در این زمینه دستورالعمل‌های مشخصی را ارائه داده‌اند.
کد خبر: ۱۳۶۰۵

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ اگر به دنبال خرید یک گوشی پرچم‌دار هستید، احتمالا پشتیبانی گوشی موردنظر از شارژ بی‌سیم تا حدی برای شما اهمیت دارد. روی هم رفته طی سال‌های گذشته شمار گوشی‌های مبتنی بر فناوری شارژ بی‌سیم به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با این حال برخی کاربران برای استفاده از این فناوری همچنان نگرانی‌های زیادی دارند. به عنوان مثال برخی بر این باور هستند که استفاده از شارژ بی‌سیم، آسیب زیادی به باتری می‌رساند. اما آیا واقعا چنین باوری صحت دارد؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

شارژ بی‌سیم چگونه کار می‌کند؟

فناوری شارژ بی‌سیم با بهره‌گیری از القای الکترومغناطیسی می‌تواند انرژی الکتریکی را از شارژر به گوشی منتقل کند. القای الکترومغناطیسی پدیده‌ای است که در آن یک میدان مغناطیسی در حال تغییر، انرژی الکتریکی را در یک حلقه‌ی بسته تولید می‌کند. به عنوان مثال برای شارژ بی‌سیم یک گوشی مجهز به این قابلیت، هم شارژر و هم گوشی باید از کویل‌ها یا سیم‌پیچ‌های مسی بهره ببرند. با قرار دادن گوشی روی شارژر، میدان مغناطیسی ایجاد شده از طرف این دو محصول با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و جریان الکتریکی به گوشی راه پیدا می‌کند. در این روش هر دو سیم‌پیچ مسی باید به درستی روی یکدیگر قرار بگیرند در غیر این صورت گوشی شارژ نمی‌شود.

آیا شارژ بی‌سیم می‌تواند به گوشی آسیب برساند؟

البته در زمینه‌ی شارژ بی‌سیم فناوری‌های دیگری هم وجود دارد. به عنوان مثال یکی از فناوری‌ها به گجت‌های موردنظر اجازه می‌دهد که در فاصله‌ی چند سانتی‌متری نسبت به شارژر قرار بگیرند و یکی دیگر از فناوری‌ها هم به این گجت‌ها اجازه می‌دهد فاصله را به چند متر برسانند. البته این فناوری‌ها همچنان در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارند و به همین خاطر مشخص نیست که چه زمانی برای عموم کاربران ارائه می‌شوند.

آیا شارژ بی‌سیم برای گوشی مضر است؟

در کل جواب این سوال منفی است. افرادی که به این باور اعتقاد دارند، معمولا به ایجاد گرمای زیاد هنگام بهره‌گیری از شارژ بی‌سیم اشاره می‌کنند. اگرچه گاهی اوقات این حرارت تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند، اما شرکت‌ها هم گوشی‌های خود را برای این میزان گرما آماده کرده‌اند.

روی هم رفته به دلیل مکانیسم شارژر‌های بی‌سیم، در این روش نسبت به شارژ سیمی حرارت بیشتری ایجاد می‌شود. یکی از عوارض جانبی القای الکترمغناطیسی همین ایجاد حرارت زیاد است. بنابراین اگر این موضوع مدیریت نشود، حرارت زیاد می‌تواند منجر به آسیب قابل توجه به گوشی شود. اما به دلیل همین نگرانی‌ها، در زمینه‌ی شارژ بی‌سیم استاندارد‌هایی مانند Qi وجود دارد که در این زمینه دستورالعمل‌های مشخصی را ارائه داده‌اند.

آیا شارژ بی‌سیم می‌تواند به گوشی آسیب برساند؟

اول از همه شارژرهای بی‌سیم مبتنی بر استاندارد Qi باید بین سرعت شارژ و حرارت ایجاد شده تعادل ایجاد کنند. به همین خاطر اگر یک شارژر حرارت زیادی را ایجاد کند، شرکت سازنده سرعت شارژ را پایین می‌آورد تا حرارت ایجاد شده هم به تعادل برسد. از طرف دیگر اگرچه هنگام شارژ بی‌سیم ممکن است بدنه‌ی گوشی داغ شود، اما این حرارت به سیم‌پیچ مسی قرار گرفته در بدنه‌ی گوشی برمی‌گردد. به همین خاطر اگر گوشی طوری ساخته شده باشد که جلوی انتقال حرارت به باتری را بگیرد، در زمینه‌ی عمر باتری با مشکلی روبرو نخواهید شد. به همین خاطر همانطور که می‌بینید، شارژ بی‌سیم مشکل جدی برای باتری گوشی ایجاد نمی‌کند.

آیا شارژ بی‌سیم بهره‌وری کمتری نسبت به شارژ سیمی دارد؟

به دلیل مکانیسم استفاده شده برای شارژ بی‌سیم، در این فناوری معمولا انرژی بیشتری برای شارژ گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق بررسی‌های صورت گرفته، در این روش حدود ۴۷ درصد انرژی بیشتری از برق خانه استفاده می‌شود. البته معمولا این افزایش مصرف به حدی است که تاثیر آن را در قبض برق نخواهید دید. اما اگر تمام کاربران جهان به بهره‌گیری از شارژ بی‌سیم روی بیاورند، چنین کاری فشار قابل توجهی به نیروگاه‌های برق وارد می‌کند.

آیا شارژ کامل گوشی سلامت باتری را کاهش می‌دهد؟

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، اگر همواره باتری گوشی خود را به طور کامل شارژ می‌کنید، چنین کاری فشار زیادی به آن وارد می‌کند. از طرف دیگر خالی شدن باتری هم چنین کاری را انجام می‌دهد. بنابراین بهتر است همواره شارژ باتری را بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید تا عمر باتری در حد امکان افزایش پیدا کند.

آیا شارژ سریع، عمر باتری را پایین می‌آورد؟

آیا شارژ بی‌سیم می‌تواند به گوشی آسیب برساند؟

بسیاری از کاربران در رابطه با استفاده از شارژ سریع هم نگرانی زیادی دارند. اما در حقیقت برخلاف برخی تبلیغ‌های منفی و ترسناک، تاثیر منفی شارژ سریع در حد و اندازه‌ی باور برخی کاربران نیست. اگرچه بدون شک شارژ سریع نسبت به شارژ‌های مبتنی بر سرعت پایین فشار بیشتری به باتری وارد می‌کند، اما گوشی‌های هوشمند جدید طوری ساخته می‌شوند تا این فشار را کاهش دهند.

به عنوان مثال اگر گوشی شما از شارژ ۶۵ واتی بهره می‌برد، لزوما قرار نیست در تمام ساعات چنین سرعتی مورد استفاده قرار بگیرد. در نتیجه از ۰ تا ۵۰ درصد باتری گوشی با سرعت بسیار زیادی شارژ می‌شود ولی برای ادامه‌ی مسیر با کاهش قابل توجه سرعت شارژ روبرو خواهید شد. با این کار گرمای تولید شده هم پایین می‌آید.

سخن آخر

روی هم رفته به طور میانگین عمر مفید باتری گوشی حدودا ۳ سال است و به همین خاطر اگر از جمله افرادی هستید که چندین سال از یک گوشی استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم بعد از چند سال باتری آن را تعویض کنید. بنابراین حتی اگر مرتبا از شارژ بی‌سیم یا شارژ سریع سیمی استفاده می‌کنید، لازم نیست چندان نگران این موضوع باشید.

اما در کل اگر می‌خواهید سلامت باتری تا حد ممکن حفظ شود، توصیه می‌کنیم میزان شارژ را همواره بین ۲۰ تا ۸۰ نگه دارید. از طرف دیگر بهتر است نگذارید شارژ باتری به طور کامل خالی شود./MakeUseOf

برچسب ها: باتری گوشی شارژ بی‌سیم شارژ سریع
ارسال نظر
آخرین اخبار