۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
تعداد بازدید: ۳۳۸۹۱۳
جوایز جشن کارگردانان سینما اهدا شد و فیلمسازانی مانند تینا پاکروان، نیکی کریمی، منیژه حکمت، آیدا پناهنده و البته اصغر فرهادی جوایز مهم این جشن را دریافت کردند.
کد خبر: ۱۳۷۲۶


کانون کارگردانان سینمای ایران باید از سینمای مستقل حمایت کند!/در برابر توقیف و قاچاق فیلم‌های همکاران‌تان چه کردید؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ جوایز جشن کارگردانان سینما اما از جهاتی انتقادات و اعتراضات پررنگی از سوی فیلمسازانی مانند فرزاد موتمن را موجب شد- که عقیده داشت فیلمسازانی مانند تینا، نیکی کریمی، منیژه حکمت، آیدا پناهنده و اصغر فرهادی که در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند، در یک سال اخیر بیشتر جوایز جشن‌ها و جشنواره‌های داخل کشور را به دست آورده‌اند، و این در حالی است که کانون کارگردانان سینمای ایران در چنین جشن‌هایی باید از سینمای مستقل حمایت کند، نه سینمایی که در یک سال اخیر تمام امکانات و جوایز را منحصرا در خدمت خود داشته است!
انتقادات دیگر هم درباره برگزاری این جشن در هتل استقلال بود- که بسیاری بر این باور بودند که در اوضاع اقتصادی حال حاضر مردم، می‌تواند نوعی دهن‌کجی به آن‌ها شمرده شود!
 
یکه‌تازی زنان در جشن کارگردانان
 
اما فارغ از این‌که آیا رویکرد کانون کارگردانان در اعطای جوایز درست بوده یا نه؛ تفاوتی در این واقعیت ایجاد نمی‌کند که برنده اصلی جشن کارگردانان زنان بودند که توانستند تقریبا تمام جوایز را درو کنند.
 
این جشن که پس از دو سال وقفه کرونایی، با حضور جمعی از هنرمندان سینما در هتل استقلال تهران برای اعلام برگزیدگان بخش‌های فیلم سینمایی، فیلم اول و سریال شبکه نمایش خانگی برگزار می‌شد؛ با اشاره به این که فیلمسازانی چون کیانوش عیاری، محمد رسول‌اف، عبدالرضا کاهانی و حمید نعمت‌الله به دلیل نمایش داده نشدن آثارشان در داوری این مراسم حاضر نبوده‌اند؛ با تقدیر از آیدا پناهنده کارگردان »تی‌تی» آغاز شد. کارگردانی که در سال‌های اخیر با فیلم‌هایی چون «ناهید»، «اسرافیل» و «تی‌تی» توجهات زیادی به خود جلب کرده و همان‌طور که هوتن شکیبا در مراسم گفت مرز بین فیلمساز زن و مرد را از میان برداشته است.
 
نیکی کریمی کارگردان «آتابای» و منیژه حکمت دیگر فیلمسازانی بودند که در این جشن تقدیر شدند- که البته نیکی کریمی خارج از ایران بود، اما منیژه حکمت با نام بردن از بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، عبدالرضا کاهانی، بهمن قبادی و دیگر فیلمسازان غایب، با آرزوی این‌که حال و روز سرزمین‌مان بهتر شود جایزه‌اش را دریافت کرد.
 
 
اما در بخش‌های اصلی جشن، جایزه بهترین کارگردانی فیلم سینمایی به اصغر فرهادی برای «قهرمان» رسید- که به همراه شهرام مکری برای فیلم «جنایت بی دقت»، محسن قرائی برای فیلم «بی همه چیز»، مرتضی فرشباف برای فیلم «تومان» و نیکی کریمی برای فیلم «آتابای» نامزدهای این بخش بودند.
 
جایزه بهترین کارگردان فیلم اولی هم به بهمن و بهرام ارک برای «پوست» رسید و البته تینا پاکروان همجایزه  بهترین کارگردانی سریال نمایش خانگی را برای «خاتون» به دست آورد. هومن سیدی برای سریال «قورباغه»،محمدحسین مهدویان برای سریال «زخم کاری»، شهرام شاه حسینی برای سریال «می خواهم زنده بمانم» و کیارش اسدی زاده برای سریال «کرگدن» رقبای تینا پاکروان در این بخش بودند.

انتقادات تند از جشن
 
فرزاد موتمن نوشت: انجمن کارگردانان سینما با کاندید کردن و جایزه دادن به فیلم‌هـا و فیلمسازانى بسیار نزدیک به انتخاب‌هـاى جشنواره فجر، جشن خانه سینما، جشن منتقدین، جشن حافظ و... فرصتى عالى را براى حفظ امنیت شغلى نه تنهـا از دست داد ، بلکه اصلاً ضرورت برگزارى چنین جشنى را زیر سئوال برد! در حالی که به‌جاى جایزه دادن به فیلمى که نخل طلا گرفته و مسلماً به جایزه زپرتوى خانه سینما احتیاجى ندارد، می‌شد به یکى از فیلم‌هـاى جالبى که جلوى نمایش‌اش در فجر گرفته شده و سپس امکان اکرانش را در چرخ‌دنده‌هـاى انواع قرطاس بازی‌هـا له کرده‌اند و بالاخره یتیم و بى‌پدر و مادر در کنار بفرمائید شام و ناهـار و مافیا و جوکر به نمایش گذاشته‌اند توجه نشان داد . این حداقل حمایتى ست که وظیفه انجمن کارگردانان است که از فیلم‌هـاى مستقل‌تر انجام دهـد ، اما به‌جایش ترجیح داده می‌شود که در کنار بورکرات‌هـا و سانسورچیان جشن بى‌مسئله هـمیشگى‌شان را برگزار کنند و چنین وانمود کنند که هـیچ اتفاق عجیب و غریبى در سینماى ایران نمى‌افتد...
 
صالح دلدم هم غم نان مردم، سینمای ورشکسته و بدون تماشاگر و جشن کانون کارگردانان را در تناقض با هم عنوان کرد و با اشاره به این که «کاش هزینه این جشن را به همکاران نیازمند و بیکار خود در سینما اختصاص می‌دادید» نوشت: کار صنفی فقط جشن نیست. در برابر توقیف و قاچاق فیلم‌های همکاران‌تان چه کردید؟

برچسب ها: سینمای ایران کانون کارگردانان سینمای ایران تینا پاکروان اصغر فرهادی اصغر فرهادی نیکی کریمی منیژه حکمت
ارسال نظر
آخرین اخبار