۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
تعداد بازدید: ۱۸۷۷۴۵
گزارش خطوط درباره حذف سینما از سیما؛
زمانی نه چندان دور، شاید همین چند ماه پیش هم‌زمان با جشنواره فیلم فجر، برنامه‌های سینمایی تلویزیون جزو پربیننده‌ترین- و البته پرحاشیه‌ترین- برنامه‌های صداوسیما بودند و کمتر هفته‌ای بود که برنامه‌هایی مانند «هفت» یا «نقد سینما» و البته شاید هم «شهر فرنگ« جنجالی به پا نکنند و نام سینما را در سیمای جمهوری اسلامی ایران سر زبان نیندازند. این روند اما انگار چند ماهی می‌شود که متوقف شده است- و دیگر نشانی از سینما در تلویزیون نیست!
کد خبر: ۱۳۹۸۸

تنهایی سینما در سیما- بدون شهر فرنگ و هفت و نقد سینما! 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ در چند ماه‌ اخیر، جای خالی سینما و بحث‌های سینمایی در تلویزیون به شدت توی چشم آمده، و توجه بسیاری از مخاطبان رسانه ملی را به خود جلب کرده است. به خصوص در شرایطی که چند ماهی بیشتر از روزهایی نمی‌گذرد که برنامه‌های «هفت» و «نقد سینما» شب‌ها در دو شبکه جداگانه فضای جنجالی سینما را به ساختمان جام جم می‌کشاندند و آن‌سوتر هم «شهر فرنگ» سلیقه‌های اندکی تحلیلی‌تر را پاسخ می‌گفت. این روزها اما کمترین نشانی از آن جنب و جوش در تلویزیون دیده نمی‌شود...
 
دومینوی تعطیلی
 تنهایی سینما در سیما- بدون شهر فرنگ و هفت و نقد سینما!

اوایل امسال تعطیلی یکی دیگر از برندهای سینمایی تلویزیونی حکم تیر خلاص را برای حضور سینما در تلویزیون داشت. برندی به نام برنامه سینمایی «شهر فرنگ»؛ که بیش از هفت سال در شبکه خبر به معضلات و مشکلات سینمای ایران پرداخته بود و البته به خاطر رویکردش- که کمتر به حواشی می‌پرداخت و به این دلیل خودش هم کمتر حاشیه داشت- و بنابراین کمتر هم محل نقد و انتقاد دوستداران سینما قرار گرفته بود، کمتر توی چشم آمده بود. ولی با این حال تعطیلی «شهر فرنگ» بازتاب‌های فراوانی هم در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد- تا جایی که در حاشیه خبر تعطیلی «شهر فرنگ» که حمیدرضا مدقق مجری این برنامه در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده بود، شاهد صدها پیام و نظر و عقیده بودیم که با اشاره به این که «شهر فرنگ آن‌چه را که در بضاعتش بود، هر هفته برای سینمای ایران انجام داده- و با چهره‌های مختلف، از منتقد و کارشناس تا فیلمساز و مسئولان به گفتگو پرداخته بود» پایان این برنامه سینمایی را تاسف‌برانگیز خوانده بودند.
تعطیلی «شهر فرنگ» اما از این رو تاسف‌برتنگیزتر جلوه می‌کند که حالا می‌بینیم با تعطیلی این برنامه دست تلویزیون از برنامه‌های سینمایی کاملا خالی شده است. در واقع در شرایطی که دیگر نه خبری از «هفت» در شبکه سه شنیده می‌شود و نه مخاطبان شبکه پنج چشم‌شان به جمال «نقد سینما» و بهروز افخمی روشن می‌شود، نبود «شهر فرنگ» را می‌توان پایانی رسمی بر برنامه‌های سینمایی تلویزیون نامید. برنامه‌هایی که حالا بعد از این که هر یک برای چند فصل متمادی روی آنتن رفته، شناخته شده، احترام و اشتهار به دست آورده و برند شده‌اند، به یک باره، یکی پس از دیگری، تعطیل شده و از صحنه روزگار محو می‌شوند!
 
دلایل تعطیلی
 تنهایی سینما در سیما- بدون شهر فرنگ و هفت و نقد سینما!
البته تاکنون درباره دلایل تعطیلی برنامه‌های سینمایی تلویزیون چندان صحبت نشده است. با این حال به نظر می‌رسد که طبیعی‌ترین تعطیلی متعلق به برنامه «هفت» است. برنامه‌ای که تقریبا همه ساله با تعویض هر کدام از مجری‌هایش برای مدتی به محاق رفته- و حالا یک بار دیگر هم دچار بلاتکلیفی‌های همیشگی بین فصول مختلف برنامه شده است. با این تفاوت که این بار قضیه تغییر تهیه‌کننده هم در میان است- و احتمالا بعد از این که سازمان سینمایی، مجتبی امینی، تهیه‌کننده این برنامه را به عنوان دبیر جشنواره فجر سال جاری انتخاب کرده، به احتمال زیاد شاهد تغییر تهیه‌کننده برنامه «هفت» خواهیم بود.
 

برچسب ها: سینمای ایران سازمان صدا و سیما صدا و سیما صداوسیما سازمان صداوسیما هنر هفتم بهروز افخمی محمد حسین لطیفی
ارسال نظر
آخرین اخبار