۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
تعداد بازدید: ۱۲۲۳۳۲
خطوط از خط و نشان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی برای سینمای ایران گزارش می‌دهد؛
رئیس سازمان سینمایی که همین چند روز پیش سینماداران را تهدید کرده بود در ماجرای انتشار نسخه‌های غیرقانونی فیلم‌های روی پرده مقصرند و هم‌زمان با آن سینماگران را هم نسبت به عواقب تنبیهی همکاری با پروژه‌های بدون پروانه ساخت هشدار داده بود، حالا برای فیلمسازان حاضر در جشنواره‌های جهانی هم خط و نشان کشیده است و آن‌ها را تهدید کرده که...
کد خبر: ۱۴۱۰۱

«برادران لیلا» در دوراهی نخل طلای کن و توقیف در ایران!

روستایی:هیچ چیز در فیلم‌های من نمادین نیست!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی، به صاحبانِ فیلم‌هایی که بدون پروانه نمایش به جشنواره‌های خارجی فرستاده می‌شوند، هشدار داده که بعد از بازگشت به ایران با تبعات تصمیمشان مواجه خواهند شد. رسانه‌ها عقیده دارند که محمد خزاعی در واقع این هشدار را- که سومین تهدید مهم‌اش در چند روز اخیر است- خطاب به سازندگان فیلم «برادران لیلا» صادر کرده که تنها چند روز بعد از این‌که ادعا کرد هنوز فیلمبرداری‌اش تمام نشده و نمی‌تواند در جشنواره فجر نمایش داده شود، به فستیوال کن ارائه شد و خیلی زود هم به عنوان یکی از فیلم‌های بخش رقابتی این جشنواره انتخاب شد.
 
هشدار به برادران لیلا
«برادران لیلا» در دوراهی نخل طلای کن و توقیف در ایران! 
رییس سازمان سینمایی گفت: «حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های جهانی در چند سال گذشته دچار مسامحه و سهل‌انگاری شده است. موضوعی که در وهله اول مستلزم دریافت پروانه نمایش است و در غیر این‌صورت، موجب خدشه در صدور پروانه نمایش، اکران و تولیدات بعدی کارگردان و تهیه‌کننده خواهد شد». آگاهان این جملات را تهدید فیلم‌های حاضر در جشنواره‌های جهانی به خصوص «برادران لیلا» توسط محمد خزاعی تعبیر کرده‌اند.
محمد خزاعی در این زمینه گفت: «حضور بین‌المللی سینمای ایران، قطعا، یکی از ارکان مهم پیکره سینمای ملی ماست. با این حال آن‌چه درباره حضور فیلم‌های بخش خصوصی در جشنواره‌های جهانی مهم است، رعایت آیین‌نامه‌های قانونی و دستورالعمل‌های اجرایی است که متاسفانه، در سال‌هایی در مقام اجرا و نظارت، دچار مسامحه و سهل‌انگاری شده است».
صحبت‌های خزاعی به این معناست که بنا به آیین‌نامه و دستورالعمل‌های موجود، حضور و نمایش فیلم‌های سینمایی در مجامع و جشنواره‌های خارجی مستلزم اخذ پروانه نمایش است و قطعا تخلف تهیه‌کنندگان در این زمینه، موجب خدشه در صدور پروانه نمایش، اکران و تولیدات بعدی کارگردان و تهیه‌کننده خواهد شد.
 
رونق یک سینمای محدود
«برادران لیلا» در دوراهی نخل طلای کن و توقیف در ایران! 
رئیس سازمان سینمایی در حالی در صحبت‌هایش فیلم جدید سعید روستایی را تهدید کرده، که به گزارش رسانه‌های اروپایی این کارگردان امسال  در میان ۵ استعداد جدید جشنواره کن انتخاب شده است.

به گزارش «فرانس ۲۴»؛ سعید روستایی کارگردان فیلم سینمایی «برادران لیلا» یکی از پنج استعداد جدید امسال این رویداد سینمایی است- که در توصیف نخستین حضور این فیلمساز در جشنواره کن آمده: «با وجود تمام چالش‌ها و محدویت‌های فیلم‌سازان ایرانی، این کشور صحنه سینمای پُررونقی دارد و چهره‌هایی مانند جعفر پناهی و اصغر فرهادی و... جوایزی را در سراسر جهان دریافت کرده‌اند. آیا سعید روستایی نیز می‌تواند به این جمع بپیوندد؟ این کارگردان ۳۲ ساله پیش از این با فیلم پلیسی و جذابش «متری شیش‌ونیم» سروصدا کرده و اکنون «برادران لیلا» را به کن آورده است، درامی درباره خانواده‌ای که برای گذران زندگی در اقتصاد فلج شده و تحریم‌شده ایران تلاش می‌کنند. روستایی که خودش از یکی از محله‌های کارگری تهران است پیش از این در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های ایرانی عنوان کرده بود: «من نسبت به طبقه‌ای که در آن زندگی می‌کنم تعهد اجتماعی دارم... هیچ چیز در فیلم‌های من نمادین نیست».

 

برچسب ها: جشنواره فیلم کن فیلم سعید روستایی رئیس سازمان سینمایی توقیف
ارسال نظر
آخرین اخبار