۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
تعداد بازدید: ۱۸۷۶۳۰
گزارش خطوط از پاسخگویی به اتهام سرقت هنری در جشنواره کن؛
در این چند وقت اخیر اصغر فرهادی، کارگردان اسکاری سینمای ایران به خاطر اتهاماتی درباره سرقت هنری و ادبی زیر سوال بوده- و حداقل در مجامع بین‌المللی در فضای جشنواره‌ای و رسانه‌ای ناچار بوده به اتهامات پرشماری در این زمینه پاسخ دهد.
کد خبر: ۱۴۳۹۹

دفاعیات اصغر فرهادی: حتی به ایشان پیشنهاد شد درآمد فیلم بین ما دو نفر تقسیم شود!

نخستین باراصغر فرهادی درباره دعوی سرقت ادبی دانشجوی سابقش صحبت کرد!

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ یکی از جدیدترین نمونه‌ها درباره پاسخ‌گویی اصغر فرهادی به اتهام سرقت هنری را در جشنواره کن شاهد بودیم. معتبرترین و باشکوه‌ترین فستیوال سینمایی جهان- که اصغر فرهادی در نشست رسانه‌ای هیات داوران، مجبور شد دفاعیاتش را در برابر اتهام سرقت ادبی ارائه دهد. فرهادی در این نشست تقصیر اتهامات را بر عهده رسانه‌ها انداخت- و گفت که در این زمینه اطلاعات نادرست منتشر کرده‌اند.
 
پاسخگویی اصغر فرهادی به رسانه‌ها
دفاعیات اصغر فرهادی: حتی به ایشان پیشنهاد شد درآمد فیلم بین ما دو نفر تقسیم شود! 
اصغر فرهادی که به عنوان یکی از اعضای هیات داروی بخش رقابتی اصلی جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ در این دوره از فستیوال حضور دارد؛ از فرصت تریبونی که برای هیات داوران جشنواره مهیا شده بود استفاده کرد و اتهامات مربوط به سرقت ادبی فیلم «قهرمان» را رد کرد.
به گزارش هالیوودریپورتر فرهادی در پاسخ به ادعای یکی از دانشجویان سابقش که وی را متهم به سرقت ادبی کرده و گفته بود که خط داستانی «قهرمان» از مستند «دو سر برد، دو سر باخت» او اقتباس شده است، این موضوع را تکذیب کرد.
اصغر فرهادی در کنفرانس مطبوعاتی جشنواره فیلم کن گفت: «فیلم من بر اساس مستند ایشان ساخته نشده است. فکر می‌کنم موضوع بی‌شک روشن می‌شود و متاسفم که این حرف‌های اینقدر احساس منفی ایجاد کرده است».
 
گزارش رسانه‌های غربی
 دفاعیات اصغر فرهادی: حتی به ایشان پیشنهاد شد درآمد فیلم بین ما دو نفر تقسیم شود!
علاوه بر هالیوودریپورتر، نشریه سینمایی ددلاین هم به موضوع سرقت هنری فیلم «قهرمان» پرداخت- و در این باره نوشت: این نخستین باری است که اصغر فرهادی درباره دعوی سرقت ادبی از سوی دانشجوی سابقش- که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده-صحبت می‌کند.
فرهادی که یکی از اعضای گروه داوری بخش اصلی رقابتی جشنواره فیلم کن است؛ در این نشست مطبوعاتی گفت: «من هرگز به صورت مستقیم در این باره صحبت نکردم. این مستند چیزی بود که در کارگاه فیلمسازی دیدم و با دانشجویم درباره آن صحبت کردم، اما خیلی بعد فیلم «قهرمان» را ساختم و نمی‌توان گفت این کار سرقت ادبی بوده است. آنچه در فیلم وجود دارد با آنچه در مستند هست تفاوت دارد و باید ببینیم چرا برخی روزنامه‌نگاران این اطلاعات نادرست را منتشر کرده‌اند».
 
وی گفت این مستند بر اساس یک اتفاق واقعی ساخته شده و فیلم هم برمبنای همان اتفاق که دو سال قبل رخ داده بود ساخته شده است. وقتی خبری توسط مطبوعات منتشر می‌شود شما می‌توانید با توجه به آن رویداد داستان بنویسید یا فیلم بسازید. «قهرمان» تنها یکی از تفسیرها از این رویداد است.
نکته مهم درباره این پرونده این که اگر فرهادی در دادگاه مجرم شناخته شود، ممکن است به ۲ سال زندان و ۷۵ ضربه شلاق محکوم شود. فرهادی اما درباره این مجازات عکس‌العمل نشان نداد: این روندی بسیار طولانی است و مقداری احساس ناخوشایند هم ایجاد کرده و حتی به ایشان پیشنهاد شد تا درآمد فیلم بین ما ۲ نفر تقسیم شود. در هر حال نتیجه، موضوع را روشن می‌سازد.

برچسب ها: جشنواره فیلم کن اصغر فرهادی اصغر فرهادی مبارزه با سرقت آثار هنری فیلم قهرمان
ارسال نظر
آخرین اخبار