۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۱
تعداد بازدید: ۱۴۷۰۴۲
ترجمه اختصاصی خطوط از پرداخت رسانه‌های جهان به درگذشت اسطوره موسیقیَ؛
کمتر کسی را در میان علاقمندان موسیقی می‌توان یافت که آثاری مانند «فتح بهشت» یا «ارابه‌های آتش» را نشنیده باشد- که با هر متر و معیاری از قله‌های موسیقی قرن بیستم به شمار می‌آیند. آثاری که حالا در این چند ساعت اخیر یک بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده و به همراه نام سازنده‌شان «ونجلیس» بزرگ دست به دست می‌شوند...
کد خبر: ۱۴۴۴۳


 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ رسانه‌های موسیقی در ساعات اخیر از مرگ ونجلیس، آهنگساز بزرگ یونانی نوشته‌اند. هنرمند پیش‌رو و موفق حیطه موسیقی الکترونیک که علاوه بر البوم‌ها با قطعاتی که برای فیلم‌هایی چون «ارابه‌های آتش»، «بلید رانر» و «1492: فتح بهشت» ساخته، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ هنر قرن بیستم و بیست و یکم دارد.
 
ونجلیس؛ فاتح بهشت
 
ونجلیس، موسیقیدان یونانی و خالق موسیقی آثاری چون «ارابه های آتش» و «بلید رانر» در سن ۷۹ سالگی درگذشت. دلیل درگذشت این آهنگساز نامدار یونانی هنوز مشخص نشده است اما بر اساس اعلام خبرگزاری آتن او در بیمارستانی تحت درمان کووید-۱۹ بوده است.
ونجلیس که دوره حرفه‌ای موسیقی را در دههٔ ۱۹۶۰ آغاز کرد؛ بعد از این که در سال ۱۹۸۱ جایزه اسکار را برای موسیقی فیلم «ارابه‌های آتش» دریافت کرد، جایگاه ویژه‌ای در دنیای موسیقی به دست آورد. این آهنگ که توانست تا جایگاه نخست ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد نیز بالا بیاید، ونجلیس را در قامت یکی از بزرگان موسیقی به دنیا شناساند.
ونجلیس که در طول زندگی بیش از ۵۰ ساله‌اش در عرصهٔ موسیقی بیش از ۵۰ آلبوم موسیقی منتشر کرده؛ به عنوان یکی از برترین آهنگسازان موسیقی الکترونیک در همهٔ دوران یاد می‌شود.
او علاوه بر «ارابه‌های آتش» با موسیقی فیلم «1492: فتح بهشت» نیز به یاد آورده می‌شود- که حاصل همکاری او با ریدلی اسکات کارگردان بزرگ دنیای سینما در فیلمی است که برای بزرگداشت پانصدمین سالگرد سفر کریستوفر کلمبوس به دنیای جدید ساخته شده بود.
 
سایر کارهای ونجلیس
 
ونجلیس تولید موسیقی اختتامیه المپیک سیدنی (۲۰۰۰) و سرود رسمی جام جهانی فوتبال ۲۰۰۲ را نیز برعهده داشت. موسیقی ونجلیس تأکید بسیار زیادی روی سینث‌سایزر دارد. برخی از کارشناسان، موسیقی او را به یک ارکستر الکترونیکی تشبیه کرده‌اند. به گفته ونجلیس تکنولوژی و موسیقی همیشه با هم بوده‌اند و موسیقی هرچه باشد، یک علم است. دربارهٔ ساخت موسیقی فیلم‌ها نیز کار وی به محض دیدن نسخه خام یک فیلم آغاز می‌شود. این آهنگساز خود را مانند تونلی می‌دانست که آشوب صداها پس از عبور از آن تبدیل به موسیقی می‌شود...

برچسب ها: موسیقی فیلم موسیقی تیتراژ موسیقی آلبوم موسیقی موسیقی کلاسیک درگذشت درگذشت چهره ها
ارسال نظر
آخرین اخبار