۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
تعداد بازدید: ۱۱۶۲۵۸
گزارش خطوط از لغو مراسم بزرگداشت بهرام بیضایی و نشست سانسور- به بهانه آلودگی هوا و مسایل ایمنی سالن
ساعاتی بعد از اعلام برنامه بزرگداشت بهرام بیضایی و برگزاری نشست‌هایی درباره سانسور- که قرار بود در روزهای اخیر در خانه هنرمندان برگزار شود- شماری از رسانه‌ها از لغو این رخداد تئاتری خبر دادند. موضوعی که البته با این که به صراحت اعلام نشد، ولی با این حال انتقادات زیادی- در فضای مجازی و البته در بین هنرمندان و رسانه‌های رسمی- به وجود آورده است.
کد خبر: ۱۴۵۰۸

 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ آیین نکوداشت بهرام بیضایی که قرار بود روز جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه- بعد از نشست‌هایی چون «نمایش‌نامه‌نویسی و سانسور»- توسط انجمن صنفی نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر در تماشاخانه استاد جوانمرد برگزار شود، لغو شد. در این در آیین قرار بود محمود دولت‌آبادی، سهیلا نجم،‌حمید امجد و پانته‌آ بهرام سخنرانی کنند. منابع رسمی البته تاکنون دلایل لغو این برنامه را اعلام نکرده‌اند. با این حال دقایقی بعد از اعلام لغو این مراسم گفته شد که این دو نشست علمی و یک نکوداشت بنا بر صلاح‌دید سرپرست خانه هنرمندان ایران لغو شده و دلیل آن هم «عدم تائید ایمنی تماشاخانه از طرف سازمان آتش‌نشانی» و هم‌چنین «آلودگی هوا و تعطیلاتِ اخیر» عنوان شده است.
 
افشاگری انجمن صنفیِ نمایش‌نامه‌نویسان
واهمه بزرگ و بی‌مورد آقای رئیس؟! 
اولین واکنش را در این میان انجمن صنفیِ نمایش‌نامه‌نویسان درباره لغو نکوداشت بهرام بیضایی نشان داد- که با افشاگری در این زمینه اخبار منتشر شده از سوی خانه هنرمندان را کذب خواند و «برای روشن شدن افکار عمومی» نوشت که «برخلاف ادعاهای روابط عمومی خانه هنرمندان هماهنگی‌ها و نامه‌نگاری‌های این مراسم از مدت‌ها پیش به انجام رسیده بود و مخالفتی هم با این موضوع صورت نگرفته بود و حتی با پوسترهای منتشر شده هم موافقت شده بود»؛ اما «خانه هنرمندان کم‌تر از دو روز مانده به برگزاری سمینارها و نکوداشت مورد نظر، برنامه‌ها را لغو کرد».
روابط عمومی انجمن صنفی نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران در ادامه بیانیه مفصل خود، لغو گرامیداشت بهرام بیضایی را به دلیل «واهمه بزرگ و البته بی‌مورد»ی می‌داند که به نظر می‌رسد سرپرست و مدیر روابط عمومی خانه‌ هنرمندان ایران، کم‌تر از دو روز مانده به برگزاری سمینارها و نکوداشت مورد نظر به آن دچار شده- و به همین سبب تصمیم به لغو و مخالفت با برگزاری این برنامه‌ها گرفته است!
 
عادت همیشگی به لغوهای پیاپی
 واهمه بزرگ و بی‌مورد آقای رئیس؟!
محمد رحمانیان نیز که قرار بود در این مراسم به اجرای نمایشنامه‌خوانی یکی از آثار بهرام بیضایی به نام «اشغال» بپردازد، در متنی به این ماجرا واکنش نشان داده است. او در بخشی از یادداشتی که به این منظور نوشته؛ با بیان اینکه «به لغوهای پیاپی، برگزار نشدن‌ها و توقیف‌ها و تعطیلی‌ها عادت کرده‌ایم»؛ نسبت به آنچه بهانه‌های واهی برای علت لغو برنامه می‌داند- مثل آلودگی هوا یا ایمن و استاندارد نبودن سالن "استاد جوانمرد" عمارت خانه تئاتر که بارها برنامه‌های مختلف در آن برپا شده- انتقاد کرده و در ادامه نوشته: «می‌شد این سمینارها برپا شود و گفت‌وگوها شکل بگیرد و آیین‌ها (نکوداشت) به سرانجام رسد و هیچ آسیبی هم به گوشه‌ای از میز هیچ مدیری نرسد»!

 

 

برچسب ها: تئاتر مراسم بزرگداشت
ارسال نظر
آخرین اخبار