۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
تعداد بازدید: ۵۵۵۶۳۰
عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با انتقاد شدید از حذف ارز ۴۲۰۰ و تاثیرات مخرب آن بر اقتصاد به ویژه سفره دهک‌های پایین جامعه گفت: آزاد سازی ارز دولتی شروعی طوفانی در تخریب اقتصاد و تورمی سرسام آور را به همراه داشته که متاسفانه این آغاز راه است.
کد خبر: ۱۴۵۶۶

علیرضا حیدری در گفتوگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط، با ابراز تاسف از تصمیمات احساسی و غیر کارشناسی که در تیم اقتصادی دولت سیزدهم گرفته می شود، گفت: بدترین تصمیم دولت سیزدهم در شروع سال، حذف ارز 4200 تومانی بود که شروعی توفانی در بحران سازی اقتصادی است و تاثیرات مخرب خود را بر تمامی کالاها و خدمات بر جای خواهد گذاشت.

آزادسازی ارز دولتی شروعی توفانی در تورمی سرسام آور/درمان، مصیبت دوم زندگی کارگران و بازنشستگان
وی با تاکید بر اینکه دولت نمی تواند گرانی و بحران ناشی از این تصمیم اشتباه را جبران کند، گفت: تصور کنیم که دولت با پرداخت این یارانه ناچیز بتواند گرانی نان، ماکارونی، مرغ، حبوبات، روغن، گوشت، برنج، لبنیات و در یک کلام کالاهای اساسی را جبران کند، آیا می تواند گرانی مسکن، خودرو، طلا، دلار و... را نیز جبران کند؟
عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با یادآوری آماری که به تازگی از سوی وزارت کار ارایه شده گفت: حدود 40 درصد حقوق و دستمزد کارگران و بازنشستگان صرف اجاره مسکن می شود و این در شرایطی است که قیمت مصالح ساختمانی رشد وحشتناکی داشته و ساخت و ساز در سال جدید به شدت گران تمام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه حداقل اجاره مسکن در تهران بر مبنای بررسی های وزارت کار حدود 4 میلیون تومان است، گفت: کارگر و بازنشسته حداقل بگیری که ماهیانه 4 میلیون تومان دریافتی دارد، برای دیگر هزینه های زندگی از جمله خورد و خوراک، پوشاک، تحصیل فرزندان، تفریح و... باید از کجا بیاورد؟
حیدری از درمان به عنوان مصیبت دوم زندگی کارگران و بازنشستگان یاد کرد و گفت: اگرچه دولتمردان اصرار دارند که قیمت دارو گران نخواهد شد، اما شک نداریم که عرصه دارو و درمان نیز بحرانی خواهد شد همانگونه که اکنون شاهد گران شدن خدمات درمان و دارو هستیم.

آزادسازی ارز دولتی شروعی توفانی در تورمی سرسام آور/درمان، مصیبت دوم زندگی کارگران و بازنشستگان
وی با اشاره به سخنان رییسی و حذف ارز دولتی از کالاها و خدمات گفت: نتیجه این است که رییس دولت سیزدهم به صراحت اعلام کرده که هیچ چیز دولتی نخواهد ماند و همه چیز آزاد می شود که مفهوم حذف ارز دولتی، آشفته بازار در نتیجه ناتوانی دولت در کنترل قیمت هاست.
عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه در نتیجه حذف ارز دولتی، بیش از50 درصد جمعیت به زیر خط فقر سقوط خواهند کرد، گفت: سال گذشته حدود 15 هزار میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی و مورد نیازم مردم تخصیص داده شده که بخشی از آن به انحراف رفته اما در اصل مانع افزایش قیمت ها شده و بازار را کنترل کرده است، اکنون دولت با چه ابزاری می خواهد بازار را کنترل کند؟
وی با یادآوری خاطره تلخ اولین گام هدفمندی یارانه ها گفت: احمدی نژاد در سال 89 بنزین 100 تومانی را به 700 تومان افزایش داد و برای آنکه فریاد اعتراض مردم را خاموش کند، یارانه 45 هزار و 500 تومانی را به مردم داد، اما هنگامی که این یارانه به مردم داده شد، قیمت هر دلار کمتر از1000 تومان بود یعنی بیش از 45 دلار به مردم یارانه داد، اما با وجود آنکه قیمت حامل های انرژی در سالیان گذشته افزایش زیادی داشت و همان بنزین به 3هزار تومان رسیده، هنوز همان یارانه 45 هزار و 500 تومانی را می گیریم که هیچ ارزشی ندارد و با آن نمی توان حتی یک سطل ماست خرید.
حیدری با هشدار نسبت به اینکه افزایش قیمت ها در گام اول قرار دارد و باید منتظر افزایش قیمت های جدی باشیم، گفت: اگر با همین روندی که قیمت ها بالا می رود، مدیریت دولت ادامه داشته باشد، باید منتظر روزی باشیم که قیمت بنزین لیتری 14 هزار تومان بشود و پراید حلبی به یک میلیارد تومان برسد.
وی بر ناتوانی کارگران و بازنشستگان در تحمل شرایط کنونی تاکید کرد و گفت: امروزه نمی توانیم این همه گرانی را تحمل کنیم، وای به فردا که قیمت ها سربه فلک بکشد و دولت با همین روند بی تفاوتی مدیریت کند.
عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با یادآوری اینکه قیمت دلار در مدت 10 سال از 1000 تومان به 30 هزار تومان رسیده است، گفت: هنگامی که احمدی نژاد دولت را به روحانی تحویل داد، قیمت دلار حدود 4 هزار تومان بود و هنگامی که روحانی دولت را به رییسی تحویل داد، قیمت دلار حدود 23 هزار تومان شد، اما  امروز در حالی که هنوز معلوم نیست رییسی، دولت را به چه کسی تحویل خواهد داد، قیمت دلار در آستانه 29 هزار تومان است و معلوم نیست این چرخه معیوب تا چه زمان ادامه خواهد داشت و پول ملی تا چه اندازه بی ارزش تر خواهد شد.
حیدری با تاکید بر اینکه کارگران و بازنشستگان سیاستگذاران اقتصادی نیستند، گفت: کارگران و بازنشستگان، نماینده مجلس، وزیر اقتصاد، رییس جمهور، تصمیم گیر کلان اقتصادی و... نیستند و تاثیری هم در بحران سازی اقتصادی ندارند، بلکه 30 سال کار کرده و حق بیمه پرداخته اند تا امروز روزهای آرامی را در بازنشستگی سپری کنند، اما نتیجه آن است که 60 درصد بازنشستگان حداقل بگیر و بیش از 80 درصد زیر خط فقر هستند.

آزادسازی ارز دولتی شروعی توفانی در تورمی سرسام آور/درمان، مصیبت دوم زندگی کارگران و بازنشستگان
وی تبعات حذف ارز دولتی را بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت: با وجود همه گرانی ها و بحران ها، روزهای خوشی را سپری می کنیم و در آینده نه چندان دور، باید شاهد جامعه ای به مراتب فقیرتر و محروم تر باشیم.
عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با اشاره به وعده های بر زمین مانده دولتمردان به ویژه دولت سیزدهم گفت: قرار نبود وضعیت مردم روز به روز بدتر و مردم روز به روز فقیرتر شوند اما نتیجه تنها 8 ماه مدیریت دولت سیزدهم، نگران کننده است.
وی با تاکید بر اینکه قصد سیاه نمایی نداریم و تنها به تحلیل وضعیت موجود می پردازیم ، گفت: امیدواریم وضع بهتر شود، اما در تمامی سال های گذشته وضع بدتر شده و روند نابسامان اقتصاد در دولت رییسی خیلی زودتر از دولت های گذشته کلید خورده است.
حیدری ریشه تورم را در بی انضباطی دولت دانست و گفت: تا دولت اصلاح نشود و تیم کارشناسی مسلط به امور اقتصادی روی کار نیاید، اوضاع بهتر نخواهد شد و بار تمام سختی ها و مشکلات بر دوش کارگران و بازنشستگان سنگینی خواهد کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار