۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
تعداد بازدید: ۱۹۱۲۸۱
ترجمه اختصاصی خطوط از معرفی چهره‌های تأثیرگذار سال ۲۰۲۲ به روایت مجله تایم؛
به سیاق همه ساله، مجله معتبر تایم یک بار دیگر ۱۰۰ چهره تأثیرگذار سال ۲۰۲۲ را معرفی کرد. این 100 نفر که در پایان از میان‌شان چهره سال 2022 انتخاب خواهد شد، طیف وسیعی از افراد، از حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف، از هنر و سرگرمی تا دنیای سیاست و ورزش را شامل می‌شوند.
کد خبر: ۱۴۷۷۴


 
 افرادی که به‌طور چشم‌گیر باعث پیشرفت یا حتی پسرفت بشریت شده‌اند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ انتخاب صد چهره تاثیرگذار سال 2022 به انتخاب نشریه تایم، پر از رکوردشکنی‌های مختلف بود. در واقع در این فهرست که از پیشتازان هنر، نوآوری، سیاست و ورزش تشکیل شده و چهره‌های برجسته و شناخته شده‌ای در این حوزه‌ها را شامل است، رکوردهای جالبی را به ثبت رسانده است. از جمله این که «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا برای پنجمین بار به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار دنیا معرفی شده، یا ادل خواننده مشهور بریتانیایی برای سومین بار به فهرست تاثیرگذارترین چهره‌های مجله تایم راه پیدا کرده است. نکته جالب این که علاوه بر نام‌ رئیس‌جمهور امریکا، نام روسای جمهور روسیه، چین و کره جنوبی نیز در کنار شماری از سیاسیون برجسته مانند رییس کمیسیون اتحادیه اروپا و فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین در این فهرست ذکر شده است.
 
تاثیرگذارهای دنیای هنر
 
اما در میان چهره‌های برجسته و شناخته شده دنیای هنر می‌توان به چهره‌هایی چون اندرو گارفیلد بازیگر فیلم «مرد-عنکبوتی»، پیت دیویدسون بازیگر «اس‌ان‌ال»، زندیا بازیگر فیلم «تلماسه»، مری جین بلایژ خواننده و بازیگر امریکایی و ادل خواننده بریتانیایی اشاره کرد- که در فهرست ۱۰۰ فرد تأثیرگذار سال ۲۰۲۲ به انتخاب مجله تایم حضور دارند.
«ساندرا او»، «کیانو ریوز»، «سیمو لیو»، «رایان سیکرست»، «جو روگان»، «کریس جنر»، «زویی کراویتس»، «اوپرا وینفری»، «ریس ویترسپون»، «لبران جیمز»، «کویینتا برانسون»، «ال کینگ»، «میراندا لمبرت» و «پیت دیویدسون» دیگر افراد سرشناس حاضر در این فهرست هستند.
نکته جالب و البته نویدبخش دیگر نیز در این میان حضور هدا خموش، شاعر و نویسنده افغان در فهرست صد چهره تاثیرگذار مجله تایم در سال 2022 است. هدا خموش که از جمع زنانی بود که پس از ورود طالبان به کابل در برابر سیاست‌های سخت‌گیرانه این گروه در مقابل زنان دست به اعتراض زدند، به خاطر اعتراض‌هایش برای به دست آوردن برابری در جامعه مردسالار افغانستان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های سال جاری معرفی شده است. او سال گذشته در نشستی در حضور نمایندگان گروه طالبان در اسلو گفته بود که تجربه دست اول زندگی زیر سلطه مستقیم طالبان به‌ش آموخته که طالبان بر میلیون‌ها زن آپارتاید جنسیتی اعمال می‌کنند و آن‌ها را روزانه به طور نظام‌مند حذف، انکار، توهین و تحقیر می‌کنند.
 
تایم 100
 
روند انتخاب چهره برتر‌ سال مجله تایم این‌گونه است که تقریبا در ماه‌های آغازین‌ سال تایم صد چهره مهم و تاثیرگذار آن ‌سال را انتخاب و درنهایت در آخرین ماه ‌سال نیز یک چهره را از میان این صد چهره به‌عنوان چهره‌ سال انتخاب می‌کند. دیروز در نخستین گام برای انتخاب چهره ‌سال 2022 تایم فهرست صد چهره ابتدایی را معرفی کرد. فهرستی مهم که صرف حضور نام فردی در میان این صدنفر به‌معنای تثبیت جایگاه او می‌تواند باشد. اتفاقی‌ که چند‌سال پیش برای اصغر فرهادی نیز رخ داد؛ تا در کنار عباس کیارستمی و جعفر پناهی او نیز این افتخار را در کارنامه‌اش داشته باشد...
تایم ۱۰۰ یا فهرست سالیانه ۱۰۰ فرد تأثیرگذار جهان است که توسط مجلهٔ تایم از سال ۲۰۰۴ به صورت سالانه گزینش و منتشر می‌شود؛ اول بار از سال 1999 آغاز شد- که مجله تایم در آن سال فهرستی از ۱۰۰ فرد تأثیرگذار قرن بیستم در سال ۱۹۹۹ منتشر کرد. بعد از محبوبیت این شماره، اما، مجله تایم از سال 2004 تصمیم گرفت این انتخاب‌ها را به صورت سالانه منتشر کند. فهرستی که بارها و بارها باعث بحث و جنجال نیز شده- و بسیاری به بودن یا نبودن شماری از نام‌ها در میان 100 نفر برگزیده معترض بوده‌اند. و اتفاقا بعد از آن بود که تایم تاکیداً اعلام کرد که نام‌برده‌شدگان افرادی هستند که به‌طور چشم‌گیری باعث پیشرفت یا حتی پسرفت بشریت شده‌اند. با این حال روال تاکنون به این شکل بوده که درج نام افراد در این فهرست عملا به عنوان افتخار و ارزش تلقی شده ‌است.
فهرست تایم که به پنج گروه تقسیم‌بندی شده؛ و اشخاص را در قالب‌های رهبران و انقلابیون، سازندگان و قدرتمندان، هنرمندان، دانشمندان و اندیشمندان و البته قهرمانان و مشاهیر طبقه‌بندی کرده؛ تاکنون بارها و بارها شاهد تکرار یک سری نام‌های مشخص بوده است. مثلا باراک اوباما تاکنون یازده مرتبه در این فهرست حضور داشته؛ یا هیلاری کلینتون، اوپرا وینفری و شی جین پینگ نیز ده بار به عنوان یکی از صد چهره تاثیرگذار سال انتخاب شده‌اند. بعد از این‌ها باید به کیم جونگ-اون و آنگلا مرکل اشاره کرد که هشت بار در این فهرست حضور داشته‌اند. و البته پاپ فرانسیس و ولادیمیر پوتین نیز پیش از این هر کدام شش بار در این فهرست بوده‌اند...

برچسب ها: اخبار چهره ها جنجال برانگیز صحبت‌های جنجالی مجله تایم
ارسال نظر
آخرین اخبار