۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
تعداد بازدید: ۱۷۹۲۳۱
دانشمندانِ دانشگاه کمبریج اکنون توصیه می‌کنند که افراد کم‌تر از ۱ ساعت در روز تلویزیون تماشا کنند. آن‌ها دریافتند بزرگ‌سالانی که بیش‌تر از این مقدار تلویزیون تماشا می‌کنند، ۱۶ درصد بیش‌تر از سایرین احتمال دارد که به دلیل بیماری‌های قلبی جان خود را از دست بدهند.
کد خبر: ۱۴۸۷۷

تماشای مداوم سریال، به قلب آسیب می‌زند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که ترکِ عادتِ تماشای سریال‌های تلویزیونی به صورتِ پشت‌ِسرهم و بی وقفه که در اصطلاح انگلیسی به آن «بینگ‌واچینگ» گفته می‌شود، می‌تواند از شیوع بسیاری از موارد بیماری‌های قلبی پیش‌گیری کند.

دانشمندانِ دانشگاه کمبریج اکنون توصیه می‌کنند که افراد کم‌تر از ۱ ساعت در روز تلویزیون تماشا کنند. آن‌ها دریافتند بزرگ‌سالانی که بیش‌تر از این مقدار تلویزیون تماشا می‌کنند، ۱۶ درصد بیش‌تر از سایرین احتمال دارد که به دلیل بیماری‌های قلبی جان خود را از دست بدهند.

محاسبات نشان می‌دهند که می‌توان با کاهش دادنِ زمانِ تماشای تلویزیون ۱ مورد از ۱۰ مورد بیماری کشنده قلبی را پیش‌گیری کرد.

اما اگر برای برخی ترکِ عادتِ تماشای پشتِ‌سر‌هم برنامه‌های تلویزیونی یا سریال‌ها امکان‌پذیر نیست، کارشناسان توصیه می‌کنند که این افراد بینِ هر قسمت یا اپیزود از جای‌شان بلند شوند و در اطراف گشتی بزنند تا چرخه بی‌تحرکی به مدتِ طولانی را قطع کنند.

برطبق محققان دانشگاه هنگ‌کنگ که در انجام این پژوهش دخیل بوده‌اند، افراد هم‌چنین باید از خوردن تنقلاتی مثل چیپس و شکلات در هنگامِ تماشای سریال‌ها دست بکشند.

دکتر یانگ‌ون کیم، نویسنده ارشد این پژوهش، می‌گوید: «همه این اقدامات می‌تواند به افراد کمک کند تا خطر ایجاد بیماری‌های قلبی را بهتر مدیریت کنند.»

یکی از علائمِ بسیار شایع بیماری کرونر قلب درد سینه و تنگی نفس است. این بیماری خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد.

این مطالعه نشان داد که می‌توان از ۱۱ درصد از موارد بیماری کرونر قلب با کم کردنِ تماشای روزانه پیش‌گیری کرد.
دانشمندان می‌گویند احتمالاً یکی از دلایلی که تماشای زیاد تلویزیون می‌تواند به بیماری‌های قلبی منجر شود آن است که افراد اغلب بعد از صرف غذایی مثل شام به تماشای تلویزیون مبادرت می‌ورزند که می‌تواند سطح چربی و کلسترول در خون را افزایش دهد.

دلیل دیگرش آن است که افراد اغلب عادت دارند در هنگام تماشای تلویزیون خوراکی‌ها و تنقلاتی را مصرف کنند که با افزایش بیماری قلبی مرتبط است. دانشمندان می‌گویند که مصرفِ تنقلات در مقابل تلویزیون بیش‌تر رخ می‌دهد تا در مقابل صفحات نمایش دیگری مثل کامپیوتر و درضمن احتمال اینکه افراد از جلوی کامپیوتر بلند شوند و تحرک داشته باشند، بیش‌تر است.

دکتر کاترین ویندائله، کارشناس ورزش و سلامت، می‌گوید، تحرک و بلندشدن از روی صندلی و کاناپه به صورتِ منظم می‌تواند عمر افراد را طولانی‌تر کند.

او می‌گوید: «بیماری عروق کرونر قلب یکی از شایع‌ترین دلایل مرگ‌های زودهنگام است؛ بنابراین یافته‌های این پژوهش به افراد هشدار می‌دهد که با مدیریت سبکِ زندگی‌شان خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.»
شیوه‌نامه‌های سازمان بهداشت جهانی نیز توصیه می‌کند افراد فعالیت‌های بدنی با هر شدتی را جایگزینِ رفتار‌های بی‌تحرک کنند تا سالم‌تر زندگی کنند.

منبع: The Daily Mail/ فرادید

برچسب ها: سبک زندگی تلویزیون بیماری قلبی بیماری کرونر قلب بی تحرکی ورزش بینگ واچینگ
ارسال نظر
آخرین اخبار