۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
تعداد بازدید: ۵۷۷۱۴
فوت ۶ نوزاد در بیمارستان هاجر شهرکرد، باعث شد بار دیگر خط اطلاع رسانی وزارت بهداشت از مدیریت حوادث و اتفاقات ناگوار در حوزه سلامت کشور عقب بماند.
کد خبر: ۱۴۸۸۲

پیدا و پنهان فوت 6 نوزاد در بیمارستان هاجر شهرکرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مرگ و میر‌های پس از زایمان، در همه جای دنیا وجود دارد و اتفاق خیلی عجیبی به لحاظ علمی و پزشکی نیست. زیرا، برخی نوزادان درگیر بیماری‌های زمینه‌ای هستند، تعدادی دچار زایمان زودرس می‌شوند و برخی با عفونت‌ها فوت می‌کنند. بنابراین، مرگ و میر نوزاد پس از زایمان، اجتناب ناپذیر است. اما، نکته مهم در کاهش آمار مرگ و میر مادر و نوزاد، افزایش سطح خدمات پزشکی است که می‌تواند از این آمار بکاهد.

با نگاهی به کارنامه کشورمان در مسیر کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد، به خوبی شاهد سیر پیشرفت و توسعه کشور در این مقوله خواهیم بود.

۹۰ درصد مرگ‌های پس از زایمان قابل پیشگیری است

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که ۹۰ درصد مرگ و میر پس از زایمان قابل پیشگیری است، گفت: با یک نظام مراقبتی خوب می‌توان مرگ و میر را تا حد زیادی کاهش داد.

وی افزود: مادر عنصر مهم مهرورزانه در اجتماع است و حمایت از مادر باردار، جنین و نوزاد و کودکان حرکت در خور توجه و همکاری در تمام بدنه نظام سلامت محسوب می‌شود.

زالی اظهار داشت: حداقل موضوعی که در شرایط متعارف نیاز است، ۴ بار ویزیت در طول دوران بارداری در مجموعه استاندارد بهداشتی است که باید اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که ۸۰ درصد بیماری‌هایی که به عنوان ناهنجاری‌های جنینی یا از بدو تولد شناخته می‌شود، به دلیل شرایط تحمیلی غیر فیزیولوژیک مادر در دوران بارداری شکل می‌گیرد، تاکید کرد: مراقبت‌های دوران بارداری که اصل استراتژیک برای کاهش مرگ و میر مادران و ارتقای سلامت جنین و نوزاد محسوب می‌شود، جایگاه بسیار مهمی دارد.

اتفاق بیمارستان هاجر در شهرکرد

در روز‌های گذشته شاهد برجسته شدن خبر فوت ۶ نوزاد در یک بیمارستان در مرکز استان چهارمحال و بختیاری بودیم که با واکنش‌های متفاوتی از سوی دستگاه‌های مختلف همراه بود.

از یک سو، نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی، نکاتی را در واکنش به این اتفاق مطرح کرده‌اند و از سوی دیگر، دستگاه قضائی استان وارد عمل شده و پیگیر پرونده فوت این ۶ نوزاد است.

سید نصرالله صالحی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال و بختیاری، عنوان داشته که پس از شنیدن خبر فوت ۶ نوزاد در طی ۱۰ روز در بیمارستان هاجر شهرکرد تیم ویژه‌ای با همکاری کارشناسان پزشکی قانونی تشکیل و موضوع با جدیت تمام توسط بازپرس در حال بررسی است.

در همین حال، دو نماینده مردم استان در مجلس، خواستار پاسخگویی وزارت بهداشت به این موضوع شده‌اند.

اما، نکته‌ای که در این پرونده می‌توان به آن اشاره داشت، نبود ردپای وزارت بهداشت در پیگیری و مدیریت این اتفاق بوده است.

وزارت بهداشت همیشه عقب می‌ماند

گفته می‌شود فوت این ۶ نوزاد در فاصله ۳۰ شهریور تا ۱۱ مهر ۱۴۰۲ رخ داده است، اما اولین واکنش وزارت بهداشت مربوط به ۱۹ شهریور بوده است. یعنی، پس از گذشت یک هفته از چنین اتفاقی، معاون درمان وزارت بهداشت به شهرکرد سفر کرده است.

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، بعد از نشست با مسئولان و مدیران دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و مدیران بیمارستان هاجر، در جمع خبرنگاران حاضر شد و توضیحاتی پیرامون این اتفاق ارائه داد.

آن طور که معاون درمان وزارت بهداشت، گفته است؛ بر اساس بررسی اولیه در فاصله زمانی ۳۰ شهریور تا ۱۱ مهر ۱۴۰۲، از مجموع ۴۰ نوزاد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان هاجر شهرکرد، ۶ نوزاد نارس که از نظر سن حاملگی بین ۲۸ تا ۳۱ هفته و از نظر وزن بین ۱۲۰۰ تا ۱۷۰۰ گرم بودند، جان خود را از دست دادند. از این تعداد ۲ مورد به علت عفونت و ۴ مورد به علت بیماری‌های زمینه‌ای و نارسی فوت شدند که البته منتظر جواب پزشکی قانونی هستیم.

کریمی افزود: به طور معمول میزان فوت در بخش به طور میانگین ۱۱.۵ درصد است. یعنی به ازای هر ۱۰۰ نوزاد بستری به طور متوسط ۱۱ مورد فوت می‌کنند که علت اصلی همان نارس بودن است.

وی ادامه داد: این ۶ مورد فوتی در بیمارستان هاجر همه نارس بوده‌اند، اما آنچه باعث نگرانی است ۲ مورد از این تعداد است که بر اثر عفونت فوت شده و تیم وزارت بهداشت جهت بررسی همه جانبه این پرونده‌ها در این مرکز مستقر است.

علت فوت ۶ نوزاد از زبان پزشک حاضر در بیمارستان

الهه سقایی فوق تخصص نوزادان که در بیمارستان هاجر شهرکرد فعالیت می‌کند، به تشریح علت فوت ۶ نوزاد پرداخت و گفت: فوت ۴ نوزاد به دلایل مشکلات زمینه‌ای، نارسی و وزن کم در زمان تولد گزارش شده است.

وی در خصوص ۲ نوزاد دیگر نیز افزود: این نوزادان نارس به دنیا آمده بودند، اما از بدو تولد در اتاق عمل توسط همکاران تحت احیا قرار گرفتند و بعد از وارد شدن به بخش دچار عفونت سیستمیک یا عفونت عمومی خون شده و کشت خون آن‌ها نیز مثبت بوده و علت آن در دست بررسی است.

تبعات اطلاع رسانی‌های دیرهنگام

رویداد‌های حوزه سلامت را باید با نگاه ویژه‌تری رصد و دنبال کرد، زیرا کوچک‌ترین اتفاق در حوزه سلامت می‌تواند تبعاتی داشته باشد که افکار عمومی را تحت الشعاع قرار دهد. بنابراین، اطلاع رسانی به هنگام و شفاف در جریان چنین اتفاقاتی، می‌تواند اذهان عمومی از شایعات دور کرده و باعث شود.

حادثه بیمارستان هاجر شهرکرد نیز از این موضوع مستثنی نبوده و وزارت بهداشت می‌بایست خیلی زودتر نسبت به اطلاع رسانی پیرامون این اتفاق، اقدام می‌کرد./ مهر

برچسب ها: مرگ و میر نوزاد نارس نوزاد بیمارستان وزارت بهداشت #حوزه سلامت
ارسال نظر
آخرین اخبار