۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
تعداد بازدید: ۱۱۱۴۰۱
ترجمه اختصاصی خطوط از واکنش‌های منتقدان فیلم ایرانی «برادران لیلا» در جشنواره کن؛
واکنش‌های اهالی رسانه در جشنواره کن در قبال فیلم «برادران لیلا» منحصر به تصاویر زیبای عوامل این فیلم در فرش قرمز و دیگر جلسات عکاسی نبوده- و منتقدان از کیفیت این فیلم دو ساعت و چهل و پنج دقیقه‌ای نیز- که یکی از بلندترین فیلم‌های این دوره از جشنواره می‌شود- ستایش کرده‌اند.
کد خبر: ۱۴۹۰۸

تحریم اقتصادی، فقر و خانواده به سبک ایرانی!
امتیاز سرشناس‌ترین منتقد دوره جاری فستیوال کن به برادران لیلا؟ / مهم‌ترین ویژگی فیلم؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ فیلم‌ سینمایی «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی بعد از دو نمایش آغازینش در جشنواره فیلم کن با واکنش مثبت منتقدان مواجه شده است.

برادران لیلا

«برادران لیلا» که برخلاف ایران، خلاصه داستانی تقریبا کامل از آن در رسانه‌هایی که جشنواره کن را پوشش می‌دهند منتشر شده، به گزارش نشریه سینمایی ورایتی داستان دختری به نام لیلا را روایت می‌کند که در حوالی ۴۰ سالگی تمام زندگی خود را صرف مراقبت از خانواده‌اش- متشکل از پدر و مادر و چهار برادر- کرده است. خانواده‌ای که در شرایط نابسامان اقتصادی تحت تاثیر تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی زیر فشار قرار گرفته و عملاَ زیر بار بدهی‌ خُرد شده‌اند.
حالا در این وضعیت لیلا برای کمک به برادرانش نقشه راه‌اندازی یک تجارت خانوادگی را می‌کشد- تا همگی از فقر نجات پیدا کنند. خود این اتفاق، اما، باعث هرج و مرج جدیدی در خانواده می‌شود- که خود مدت‌ها بود وضعیت شکننده‌ای داشت و حالا در آستانه انفجار قرار گرفته است.
«برادران لیلا» که با بازی ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، سعید پورصمیمی، فرهاد اصلانی، پیمان معادی، محمد علیمحمدی، نیره محمدی و مهدی حسینی‌نیا جلوی دوربین رفته، توسط کمپانی فرانسوی وایلدبانچ پخش می‌شود. 

منتقدان چه گفتند؟!

سومین فیلم سعید روستایی بعد از «ابد و یک روز» و «متری شیش‌ونیم» بعد از نخستین نمایش‌هایش در جشنواره کن با واکنش ستایش‌آمیز و به شدت مثبت منتقدین سینمایی روبرو شد.

شاید بتوان «پیتر برادشاو» منتقد سینمایی روزنامه گاردین را سرشناس‌ترین منتقد حاضر در دوره جاری فستیوال کن نامید- که به این فیلم امتیاز بسیار خوب چهار ستاره از پنج ستاره ممکن را داده و البته مهم‌ترین ویژگی فیلم را هم بازی بازیگران به خصوص ترانه علیدوستی در نقش لیلا عنوان کرده است.
پیتر برادشاو درباره «برادران لیلا» نوشته: درام تاثیرگذار سعید روستایی یک درام کاراکترمحور خانوادگی بزرگ و جذاب به سبک درام‌های خانواده‌محور ایتالیایی- آمریکایی از جنس «روکو و برادران» یا «پدرخوانده» است. فیلمی پر از صحنه‌های بزرگ و اجرای باشکوه و تکان‌دهنده- و در عین حال خشن، که در این بین می‌توان به صحنه عروسی اشاره کرد که شکوه و عظمت فیلم‌های ویسکونتی را با پیرنگ‌هایی از آثار آرتور میلر ترکیب کرده و در نتیجه فیلمی عصبانی و دردناک حاصل آورده است.
پیتر برادشاو البته تنها منتقد حامی فیلم «برادران لیلا» نیست- و استفانی بانبری منتقد نشریه ددلاین نیز این فیلم را ستایش کرده و با مروری بر داستانش آن را یک تجربه غیرمنتظره و غنی توصیف کرده است.
 در این بین نشریه ورایتی نیز از فیلم «برادران لیلا» حمایت کرده و در نقدی به قلم «پیتر دبروگ» آن را درامی پیچیده نامیده که در روایت طولانی‌مدتش درباره پنج خواهر و برادر، تلاش‌های آن‌ها برای نجات از فقر را در تهران امروز به تصویر کشیده است.
به گفته این منتقد؛ «برادران لیلا» یک خانواده را در آستانه نابودی- در وضع و حالی رقت‌انگیز- به نمایش گذاشته. این خانواده که زمانی مغرور بوده، الان محل قدرت‌نمایی خواهری شده که خسته از تکیه به مردان، سعی دارد خودش برای خود و خانواده‌اش تصمیم‌گیری کند.

تحریم اقتصادی، فقر و خانواده به سبک ایرانی!

برچسب ها: سینمای ایران جشنواره فیلم کن سعید روستایی نوید محمدزاده نوید محمد زاده ترانه علیدوستی
ارسال نظر
آخرین اخبار