۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۹
تعداد بازدید: ۸۵۴۱۲
دانشمندان بر این باورند که برنامه‌ها می‌توانند کارآمدتر باشند و برای انجام وظایف خود انرژی کمتری را مصرف کنند. در واقع کدنویسان به تقویت مهارت‌های سبز خود نیاز دارند.
کد خبر: ۱۵۲۶۶

مهارت‌های سبز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط،اثرات مخرب تغییر آب و هوا بشر را مجبور کرده که برای حفظ سیاره و هر موجود زنده‌ای به گونه‌ای متفاوت فکر کند. در نتیجه تلاش‌های تحقیقاتی و نوآوری زیست‌محیطی، طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها و خدمات یا به عبارتی مهارت‌های سبز که منابع طبیعی را حفظ می‌کنند، پدیدار شده‌اند.
آن طور که Innovation News Network گزارش داده، ما اکنون وسایل نقلیه بدون آلایندگی، وسایل هوشمند و کارآمد، بسته‌بندی سبز ساخته شده از پلاستیک زیست‌تخریب‌پذیر و حتی گوشت تولیدشده در آزمایشگاه را توسعه داده‌ایم. اما اکنون دانشمندان تمرکز خود را به نرم‌افزار‌های پایدار و کدنویسی سبز تغییر داده‌اند.
مزایای کدنویسی سبز
دانشمندان بر این باورند که برنامه‌ها – و هر چیز دیگری که برنامه‌ریزی شده است – در واقع می‌توانند کارآمدتر باشند و برای انجام وظایف خود به انرژی کمتری مصرف کنند.
گروهی از محققان مؤسسه مهندسی سیستم‌ها و کامپیوتر، فناوری و علوم (INESC TEC) و دانشگاه مینهو روی اطمینان از اینکه نرم‌افزاری که ما روزانه استفاده می‌کنیم تا حد امکان کدنویسی شده است، تمرکز کرده‌اند.
[yektanet.com]ژوائو سارایوا، محقق و پروفسور دانشگاه مینهو، گفت: «ما می‌خواهیم آگاهی را افزایش دهیم و به برنامه‌نویسان کمک کنیم تا راه‌حل‌های پایدارتر و قوی‌تری بسازند.»
تجزیه و تحلیل برنامه‌های صفحه کلید اندروید
این گروه تحقیقاتی یک نشریه علمی منتشر کرده است که در آن کارایی برنامه‌های مختلف صفحه‌کلید اندروید، مانند صفحه‌کلید Google (GBoard) و مایکروسافت (SwiftKey) را مقایسه کرده‌اند. از آنجایی که گوشی‌های هوشمند با باتری کار می‌کنند، کل سیستم باید تا حد امکان کارآمد باشد تا عمر باتری را به حداکثر برساند.
در واقع، جایگزینی پرانرژی‌ترین حالت صفحه کلید با سبزترین آن، مصرف انرژی را تا ۱۸ درصد کاهش داده است. هنگامی که ویژگی‌های پیشرفته آن صفحه‌کلید‌ها (پیش‌بینی کلمات یا انیمیشن‌ها) خاموش شد، مصرف انرژی نیز بسیار کاهش یافت.
این تیم GreenHub را توسعه داده است. این برنامه یک برنامه اندرویدی است که می‌تواند مصرف برق گوشی‌های هوشمند را اندازه‌گیری کند. داده‌های جمع‌آوری‌شده از برنامه، امکان تجزیه و تحلیل مصرف باتری ۲۳ میلیون نمونه را فراهم کرد. این محصول در بیش از ۱۶۰۰ برند دستگاه، ۱۱۸۰۰ مدل گوشی هوشمند و بیش از ۵۰ نسخه اندروید نصب شده بود.
آن‌ها قادر به بررسی روند شارژ و دشارژ گوشی‌های همراه در کشور‌های مختلف، برند‌ها و مدل‌های گوناگون، و بهبود مصرف باتری بین نسخه‌های اندروید بودند. پژوهشگران همچنین بررسی کرده‌اند که برخی از محبوب‌ترین برنامه‌ها مانند فیس‌بوک، فیس‌بوک مسنجر و فیس‌بوک لایت (که اکنون متا نامیده می‌شود) از نظر روند مصرف باتری چگونه رفتار می‌کنند.
علاوه بر مطالعات متمرکز بر تجزیه و تحلیل مصرف انرژی، این گروه همچنین زمانی را به توسعه ابزار‌ها و متدولوژی‌هایی برای تخمین مصرف انرژی نرم‌افزار اختصاص داد.
تقویت مهارت‌های سبز و برنامه‌نویسی پایدار
در حال حاضر صد‌ها زبان برنامه‌نویسی موجود است که مسائل مختلفی را حل می‌کند. به عنوان مثال، پایتون اغلب در یادگیری ماشین و هوش مصنوعی و جاوا اسکریپت برای توسعه وب استفاده می‌شود. این گروه از محققان، زبان‌های برنامه‌نویسی را زیر میکروسکوپ قرار داده‌اند تا زبان‌هایی را بیابند که برای انجام کار‌های مشابه به انرژی کمتری نیاز دارند.
نتیجه تحقیقات این گروه در یک نشریه علمی منتشر شده است که رتبه‌بندی ۲۷ زبان برنامه‌نویسی را نظر میزان مصرف انرژی بیان کرده است.
ژوائو سارایوا گفت: «توسعه‌دهندگان می‌توانند از این اطلاعات، برای تصمیم‌گیری در مورد مناسب‌ترین زبان برنامه‌نویسی برای سناریوی هدف خود استفاده کنند. این سناریو می‌تواند با توجه به محدودیت‌های متعددی مانند محدودیت‌های باتری، زمان و حافظه، متفاوت باشد».
ضرورت کاهش مصرف انرژی با استفاده از مهارت‌های سبز
مصرف انرژی گوگل در چند سال گذشته افزایش یافته و در سال ۲۰۲۰ به ۱۵٫۴ تراوات ساعت رسیده است. این میزان برای تامین انرژی ۹٫۶ میلیون خانوار اروپایی در سال ۲۰۱۹ کافی بود. با توجه به اینکه صنایع، روز به روز انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، بهینه‌سازی مصرف انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر چه ممکن است برای کاربران نهایی قابل مشاهده نباشد، اما اگر هدف جهان رسیدگی به تغییرات آب و هوایی باشد، بهره‌وری استفاده از انرژی در نرم‌افزار‌ها و فناوری‌ها باید در نظر گرفته شود. زیرا ۸۰ درصد انرژی تولید شده در جهان هنوز از سوخت‌های فسیلی منشا می‌گیرند.
بحران انرژی آغاز شده و اثرات تغییرات آب و هوا روز به روز در حال افزایش است. در جامعه دیجیتالی ما که به سرعت در حال تکامل است، کارآمد بودن دیجیتال و استفاده از کدنویسی و مهارت‌های سبز اهمیت زیادی دارد./تجارت نیوز