۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
تعداد بازدید: ۱۱۴۵۷۶
گزارش خطوط از یکی از نویدبخش‌ترین رخدادهای حوزه میراث فرهنگی
پنجاه‌وپنج کاروانسرای تاریخی ایران از جمله کاروانسری سعدالسلطنه قزوین در جریان تدوین یک پرونده زنجیره‌ای درباره کاروانسراهای ایران- با عنوان «کاروانسرای ایرانی»- در فهرست ثبت جهانی قرار می‌گیرند. کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین در این فهرست نخستین اثر ثبت جهانی استان قزوین است...
کد خبر: ۱۵۴۱۹

آخرین گام‌ها در مسیر ثبت جهانی ۵۵ کاروانسرای تاریخی ایران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ این روزها شاهد برداشته شدن آخرین گام‌ها در زمینه ثبت جهانی کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین در فهرست میراث جهانی هستیم- که به عنوان اولین اثر ثبت جهانی این استان ارزش و اهمیت فراوانی دارد و می‌تواند آغاز یک روند نویدبخش در حوزه احیا و ثبت آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور باشد.
این اتفاق که در جریان تدوین یک پرونده زنجیره‌ای درباره کاروانسراهای ایران- با عنوان «کاروانسرای ایرانی»- رخ داده، نگاه مجامع فرهنگی و گردشگری دنیا را می‌تواند به کاروانسراهای تاریخی ایران از جمله کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین جلب کند- که به واسطه قرار گرفتن در یک فاصله مناسب از تهران و وجود امکانات مناسب حمل و نقل و اسکان می‌تواند جذابیت‌های بسیاری از این نظر داشته باشد.

یک استان فرهنگی

استان قزوین با دارا بودن مجموعه‌ای کم‌نظیر و متنوع از آثار تاریخی اعم از سراها، کاروانسراها، آب‌انبارها، موزه‌ها، خانه‌های تاریخی، بقاع متبرکه، مساجد تاریخی و… ظرفیت قابل‌توجهی در حوزه گردشگری دارد.

مالکیت خصوصی آثار تاریخی 

وزارتخانه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که برای تسریع و تعمیق روند مرمت، حفظ و احیای بناهای تاریخی، در سال‌های اخیر تصمیم به جلب مشارکت بخش خصوصی گرفته،  بهترین نتایج این رویکرد را در کاروانسرای تاریخی سعدالسلطنه قزوین به دست آورده- که این روزها آخرین گام‌هایش را در مسیر ثبت جهانی برمی‌دارد. روندی که می‌تواند نزدیک‌شدن قزوین به جمع شهرهای جهانی را تسریع کند.

کاروانسرای سعدالسلطنه

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین از آثار مهم و ارزشمند دوره قاجار است که به عنوان بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده درون‌شهری ایران نیز شناخته می‌شود. یک شاهکار بی‌بدیل در بین کاروانسراهای جهان- که به لحاظ معماری ویژگی‌هایی استثنایی دارد. این کاروانسرا پس از مرمت و احیا از طریق صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور به عنوان یکی از مراکز اصلی گردشگری و بازارچه دائمی صنایع‌دستی استان قزوین مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. 
این کاروانسرا که به‌دنبال تدوین پرونده زنجیره‌ای ثبت جهانی کاروانسراهای ایران با عنوان «کاروانسرای ایرانی»، همراه با ۵۵ کاروانسرای دیگر ایران در فهرست ثبت جهانی قرار گرفته است؛ با ثبت در فهرست جهانی سراهای تاریخی در یونسکو به دستاوردهای مهمی دست خواهد یافت- که اولین و مهم‌ترین‌شان معرفی قزوین در مقیاس جهانی خواهد بود...

برچسب ها: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری میراث ناملموس میراث‌فرهنگی میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی قزوین آثار تاریخی مرمت آثار تاریخی آثار باستانی
ارسال نظر
آخرین اخبار