۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
تعداد بازدید: ۸۵۵۲۶
پرداخت وام بانکی تا پایان شهریورماه با افزایشی 21.2 درصدی نسبت به 6 ماه نخست سال گذشته همراه شد و سهم خانوار از این وام‌ها نیز به 16.3 درصد کاهش یافت.
کد خبر: ۱۵۴۵۲

تسهیلات بانکی به کدام سو رفتند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بانک مرکزی طبق روال هر ماه، در پایان شهریوماه نیز آمار و ارقام پرداخت وام بانکی توسط بانک‌های کشور به تفکیک بخش‌های اقتصادی و هدف از دریافت تسهیلات بانکی را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد.

آمار‌های گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهند که شبکه بانکی کشور در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ حدود دو هزار و ۴۳۶ هزار میلیارد تومان وام پرداخت کرده‌اند که این رقم ۴۲۵ هزار میلیارد تومان بیشتر از نیمه نخست سال گذشته است. در واقع پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها از ابتدای امسال تا پایان تابستان، ۲۱.۲ درصد بیش از ۶ ماه ابتدایی سال گذشته بوده است.

افزایش سهم کسب‌کار‌ها از وام بانکی
بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، سهم صاحبان کسب‌وکار، اعم از حقیقی و حقوقی از کل وام‌های پرداختی تا پایان شهریورماه، حدود دو هزار ۴۰ هزار میلیارد تومان معادل ۸۳.۷ درصد بوده و ۳۹۶ هزار میلیارد تومان معادل ۱۶.۳ درصد از تسهیلات نیز به مصرف‌کنندگان نهایی یا همان خانوار‌ها تخصیص یافته است.

مقایسه این ارقام با آمار‌های ماه گذشته بانک مرکزی نشان می‌دهد که بر خلاف ماه‌های اخیر، این بار سهم کسب‌وکار‌ها از وام بانکی به میزان ۱.۴ واحد درصد افزایش یافته و خانوارها، سهم کمتری از وام‌ها را دریافت کرده‌اند.

تسهیلات بانکی به کدام سو رفتند؟
گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که ۷۷.۲ درصد از تسهیلاتی که بانک‌ها به صاحبان کسب‌وکار‌ها پرداخت کرده‌اند، به منظور تامین سرمایه در گردش استفاده شده است. به علاوه ۱۶.۷ درصد از این تسهیلات با هدف ایجاد کسب‌وکار جدید و ۴.۵ درصد نیز برای توسعه کسب‌وکار‌ها به‌کار گرفته شده است.

بررسی هدف وام‌های پرداخت‌شده به خانوار‌ها نیز نشان می‌دهد که تسهیلات خرید کالای شخصی همچنان با ۳۸.۴ درصد، بیشترین سهم از تسهیلات پرداختی را به خود اختصاص داده است. همچنین سهم وام‌های قرض‌الحسنه ضروری و ازدواج نیز به ترتیب معادل ۱۹.۴ درصد و ۱۸.۱ درصد ثبت شده است. تسهیلات تعمیر مسکن، فرزندآوری و خرید مسکن غیرنوساز نیز در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.

سهم بخش خدمات از تسهیلات افزایش یافت
با وجود اینکه سهم تسهیلات پرداخت شده به بخش خدمات در ماه‌های اخیر در روندی نزولی قرار داشت، اما رشد میزان وام بانکی اعطا شده به این بخش به ۸۷۳ هزار میلیارد تومان در شهریورماه سبب افزایش سهم بخش خدمات ۴۲.۹ درصد شده است. سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات نیز در پایان تابستان نزولی شد و این بخش ۳۵.۷ درصد از تسهیلات را به خود اختصاص داد. همچنین بخش‌های بازرگانی، کشاورزی و مسکن و ساختمان با جذب به ترتیب ۹.۹ درصد، ۶ درصد و ۵.۵ درصد از تسهیلات پرداختی به کسب‌وکار‌ها در رده‌های بعدی قرار دارند.

پرداخت ۵۲۱ همت وام خرد تا پایان شهریورماه
بانک مرکزی در بخش پایانی گزارش خود تصریح کرده است که از کل تسهیلات پرداخت شده تا پایان شهریوراه، بیش از ۵۲۱ هزار میلیارد تومان معادل ۲۱.۴ درصد از وام‌ها، در قالب تسهیلات خرد کمتر از ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. به علاوه، بانک‌ها حدود ۴۱۴ هزار میلیارد تومان وام بانکی نیز به صورت کارت‌های اعتباری به مشتریان خود اعطا کرده‌اند که اگر این مبلغ را نیز به آمار‌ها اضافه کنیم، سهم خانوار از کل تسهیلات پرداختی به ۲۲.۷ درصد افزایش می‌یابد./ تجارت نیوز

برچسب ها: تسهیلات بانکی #تسهیلات بانکی بانک مرکزى پرداخت وام وام بانکی
ارسال نظر
آخرین اخبار