۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
تعداد بازدید: ۵۶۶۰۰
سرپرست اداره میراث‌فرهنگی _ گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت از آغاز مرمت قلعه حسینی، تنها قلعه ثبت‌شده این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۵۶۶۱

آغاز مرمت تنها قلعه ثبتی تفت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی_گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، محمدرضا عباسی گفت: قلعه حسینی با توجه به آثار و شواهد معماری موجود در آن، از بنا‌های متعلق به دوره متأخر اسلامی (افشاریه – زندیه) است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت در مورد معماری این بنا افزود: قلعه حسینی که در گذشته مرکز دفاعی و مسکونی بوده، دارای پلانی مربع شکل است و چهار برج مدور به ارتفاع هفت متر در اطراف آن قرار دارد.

عباسی با اشاره به اینکه مصالح عمده در ساخت برج‌ها، چینه، خشت و گل است، افزود: بر روی برج‌ها آثار و نحوه قرارگیری چینه‌ها مشهود است، تزیینات این بنا به گچ‌بری‌های بالای ایوان ورودی و درگاه آن و نحوه خشت چینی بالای برج‌ها ختم می‌شود.

او بابیان اینکه قلعه حسینی تنها قلعه ثبتی شهر تفت در فهرست آثار ملی کشور است، گفت: مرمت و سامان‌دهی سر در ورودی و حصار قلعه با خشت، زیر بندی و استحکام‌بخشی پایه‌ها، اجرای طاق خشتی و اجرای تیرکش و کنگره‌های بالای بارو از مهم‌ترین اقدامات مرمتی در این قلعه است.

قلعه حسینی ، هشتم دی‌۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید./ صدا و سیما

 
ارسال نظر
آخرین اخبار