۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
تعداد بازدید: ۱۵۱۱۹۲
پس از حمله روسیه به اوکراین پروژه مشترک تلسکوپ این کشور با آلمان در فضا تعلیق و ابزار در وضعیت ایمن قرار گرفت. اکنون روسیه تلسکوپ را بدون رضایت آلمان روشن کرده است.
کد خبر: ۱۵۷۰۱

فعالیت تلسکوپ فضایی مشترک آلمان و روسیه از سر گرفته شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، پس از حمله روسیه به اوکراین، آلمان تصمیم گرفت همکاری های خود با روسیه را متوقف کند. در همین راستا تلسکوپ فضایی روسی- آلمانی اشعه گاما رانگتن (Spektrum-Röntgen-Gamma) در وضعیت ایمن قرار داده شد.

اکنون راسکاموس سازمان فضایی روسیه اعلام کرده برخلاف تمایل آلمان تلسکوپ را دوباره روشن می کند.

در سال ۲۰۱۹ میلادی راسکاموس به عنوان بخشی از فرایند همکاری با سازمان فضایی آلمان، تلسکوپ مذکور را همراه یک موشک سنگین پروتون به فضا فرستاد.

این تلسکوپ ۱.۲ تنی اکنون در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد. تلسکوپ اشعه ایکس مذکور برای ردیابی و رصد خوشه های کهکشانی و ابرسیاه چاله ها طراحی شده است. طبق توافق روسیه و آلمان راسکاموس تلسکوپSpektrum-Röntgen-Gamma را ساخت و انستیتو مکس پلانک آلمان نیز مسئولیت طراحی و ساخت ابزار اصلی آن به نام eROSITAرا برعهده داشت. این ابزار پس از پرتاب در اواخر ۲۰۱۹ میلادی نخستین رصد خود را انجام داد و قرار بود به مدت ۷ سال فعال بماند.

اما پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی، آلمان همراه کشورهای غربی دیگر تصمیم گرفت همکاری خود با روسیه را متوقف کند. در این مرحله ابزار eROSITA از ۸ تحقیق درباره آسمان، ۴ مورد را انجام داده بود. اما پس از آنکه آلمان اعلام کرد در این پروژه همکاری نمی کند، ابزار در وضعیت ایمن قرار گرفت.

دیمیتری راگوزین رییس راسکاموس اخیرا در یک مصاحبه تلویزیونی به وضعیت Spektrum-Röntgen-Gamma اشاره کرد. به نوشته دویچه وله راگوزین در این باره گفت: من دستورات برای آغاز فرایند احیای عملیات تلکسوپ را داده ام. افرادی که تلسکوپ را خاموش کرده اند از لحاظ اخلاقی نمی توانند این تحقیق را فقط به خاطر دیدگاه فاشیستی خود متوقف کنند.

این درحالی است که مقامات آلمانی هشدار داده اند روشن کردن دوباره ابزار علمی بدون همکاری آنها به خسارت سنگینی برای تلسکوپ منجر می شود.

برچسب ها: تلسکوپ روسیه آلمان حمله روسیه به اوکراین فناوری فضایی
ارسال نظر
آخرین اخبار