۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
تعداد بازدید: ۱۳۴۵۵۳
گزارش خطوط درباره تخریب ناراحت‌کننده یک اثر ارزشمند تاریخی
در شرایطی که در ماه‌های اخیر صحبت‌ها و ادعاهای زیادی درباره احیا و مرمت یک سری آثار فرهنگی تاریخی مطرح شده، ولی با این حال انتشار پشت سر هم اخباری درباره تخریب میراث فرهنگی نیز در این مدت ادامه داشته و همه روزه شاهد اتفاقاتی ناراحت‌کننده از این نوع بوده‌ایم.
کد خبر: ۱۵۷۰۸


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ جدیدترین اتفاق از این نوع را این روزها در شاهرضا شاهد بودیم- و خبر رسید خانه تاریخی قاجاری مهدوی در این شهر شبانه تخریب و با خاک یکسان شده است. این اتفاق در حالی رخ داده که وزارت میراث‌ فرهنگی همین چند وقت پیش بر ممنوعیت تخریب خانه تاریخی مهدوی تاکید کرده و خبر این ممنوعیت را ابلاغ کرده بود.
 
تخریب یک خانه
 
خبر تخریب خانه تاریخی مهدوی- که قرار بود در فهرست آثار تاریخی ثبت ملی قرار گیرد- توسط دوستداران میراث‌ فرهنگی در فضای مجازی رسانه‌ای شد. اتفاقی که نه تنها حکایت از بر باد رفتن تلاش‌های انجام شده برای ثبت ملی این خانه در فهرست آثار تاریخی کشور می‌کند، بلکه ناتوانی اجرایی نهادهای میراث فرهنگی برای ایجاد ضمانت اجرایی برای احکامشان را نیز به نوعی دیگر برجسته می‌سازد. در واقع خانه تاریخی ۱۳۰۰ متری مهدوی در شرایطی آشکارا با استفاده از بیل مکانیکی تخریب شده که اداره میراث فرهنگی آن را از خانه‌های دارای ارزش‌های ثبت ملی در فهرست آثار ملی کشور نامیده بود و به گفته فعالان میراث ‌فرهنگی اصفهان دو سال بود که میراث فرهنگی استان اصفهان در پاسخ استعلامی که به عمل آمده بود، ممنوعیت تخریب این خانه را ابلاغ کرده بود.
 
داستان یک تخریب
 
در شرایطی که عده‌ای از فعالان عرصه میراث فرهنگی در گفتگو با «صدای میراث» ادعا کرده‌اند که شورای شهر شهرضا با صدور مصوبه‌ای برای تخریب این خانه تاریخی و احداث پارکینگ، درخواست یکی از احیاگران بناهای تاریخی برای خرید این خانه و مرمت و احیای آن را رد کرده بود؛ اما شنیده‌های دیگری نیز درباره این خانه تاریخی وجود دارد. از جمله این که ورثه مرحوم مهدوی پس از صدور مصوبه شورای شهر این بنای تاریخی را به تدریج تخریب و سرانجام هم تمامی این خانه تاریخی را با بولدوزر با خاک یکسان کردند تا در اثر پاس‌کاری این خانه بین شهرداری و اداره میراث فرهنگی، خانه تاریخی مهدوی نیز از فهرست بناهای تاریخی ایران حذف شود.
درباره خانه تاریخی مهدوی گفتنی است که این خانه متعلق به اوایل دوره قاجار در حال گذراندن مقدمات ثبت ملی بود و به عنوان یکی از بناهای واجد ارزش‌های ثبت در فهرست آثار ملی، جزو آثار ستاره‌دار تاریخی شناخته می‌شد...
 

برچسب ها: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری میراث‌فرهنگی میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی اصفهان میراث فرهنگی
ارسال نظر
آخرین اخبار