۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
تعداد بازدید: ۱۰۱۲۸۵
در سال‌های اخیر در چند بازه زمانی مختلف لزوم توجه سازمان سینمایی به موضوع درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی- به عنوان بدیلی در راستای کاهش میزان سانسور و توقیف در سینمای ایران- مطرح شده است. حالا در روزهای اخیر یک بار دیگر سازمان سینمایی با ورود به مبحث رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی میزان توجه خود به این امر را مورد تاکید قرار داده است...
کد خبر: ۱۶۰۱۲


 به گزارش پایگاه خبری سینمایی خطوط؛ اگر دیوان عدالت اداری مخالفتی با موضوع درجه‌بندی یا رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی نداشته باشد، این موضوع یک بار دیگر در سینمای ایران مورد امتحان و آزمایش جدی قرار خواهد گرفت. اتفاقی که اگر بیفتد تکلیف بسیاری از موارد سانسوری و حتی شاید توقیفی پیش از این که به مرحله بحران برسد حل شده و بسیاری از تنش‌های جاری در سینمای ایران از میان خواهد رفت.
 
فیلم‌هایی با درجه‌بندی سنی ۱۵+
 
در شرایطی که چندی پیش دیوان عدالت اداری از سازمان سینمایی در زمینه درجه‌بندی سنی فیلم‌ها سلب اختیار کرده بود؛ این سازمان یک بار دیگر روند اعمال درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی را از سر گرفته است. این اتفاق در ماه‌های اخیر برای فیلم‌های زیادی رخ داده است که شاید مهم‌ترینشان فیلم «ستون ۱۴» به کارگردانی امیرحسین همتی باشد که توانسته از این شورا با درجه‌بندی سنی  ۱۵+ پروانه نمایش دریافت کند. پروانه‌ای که با توجه به شمار زیاد فیلم‌هایی که امسال در زمینه دریافت پروانه نمایش به مشکل خورده‌اند، می‌تواند خواسته فیلم‌های زیادی باشد- که آن‌ها را از بن‌بست عدم دریافت مجوز نمایش خواهد رهاند.
 
تاریخ درجه‌بندی سنی
 
درجه‌بندی یا رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی اول بار در سال ۹۸ توسط حسین انتظامی در سازمان سینمایی در دستور کار قرار گرفت. طرحی که می‌توانست بهانه مخالفان سینما در زمینه آسیب‌های تربیتی و اخلاقی برخی از فیلم‌های سینمایی را از بین برده و نظامی جامع برای نمایش آثار تصویری در سینماها و نمایش خانگی ایجاد کند.
شورای اول درجه‌بندی سنی که با حضور سینماگرانی چون پوران درخشنده، بهروز شعیبی، روح‌الله حجازی، همایون اسعدیان و حبیب رضایی تشکیل شده بود؛ با تاکید بر این که قرار نیست کار این شورا هیچ نوع موازی‌کاری با شورای پروانه نمایش داشته باشد سعی کرد برخی از تنش‌ها و موارد تنش‌آفرین سینمای ایران را از میان بردارد. اما افسوس که فعالیت این شورا ادامه نیافت و نظام رده‌بندی سنی هم خیلی زود منحل شد.
 
تعطیلی رده‌بندی سنی
 
دلیل تعطیلی زودهنگام نظام رده‌بندی سنی نظر دیوان عدالت اداری بود که در واکنش به شکایت دادستان کل کشور حکم به توقف رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی داد. یکی از دلایل دیوان عدالت اداری این بود که «طبق قانون حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح باشد». این اتفاق چندی بعد به اعلامیه رسمی دیوان عدالت اداری مبنی بر خروج رده‌بندی سنی آثار سینمایی از اختیارات سازمان سینمایی منجر شد. بعد از روی کار آمدن دولت جدید هم یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی با اشاره به این که «آن شورا از ابتدا وجاهت قانونی نداشت» گفت که «درجه‌بندی سنی و تعریف شرایط جدید اکران باید با نظر شورای پروانه نمایش صورت گیرد و در شرایط فعلی تنها این شورا حق چنین اعمال نظری را دارد».
 
احیای رده‌بندی سنی
 
حالا در شرایطی که در روزهای اخیر فیلم «ستون ۱۴» به کارگردانی امیرحسین همتی با درجه‌بندی سنی  ۱۵+ پروانه نمایش دریافت کرده است، از راهروهای سازمان سینمایی زمزمه‌هایی درباره احیای ساز و کار این رده‌بندی شنیده می‌شود. اتفاقی که اگر بیفتد در کاهش آسیب‌های ممیزی و سانسور که سینمای ایران را کم آزار نداده، موثر خواهد بود.
 
 

برچسب ها: سینمای ایران توقیف
ارسال نظر
آخرین اخبار