۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
تعداد بازدید: ۲۹۶۳۱۷
نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید از تمام توان و ظرفیت مناطق ویژه و آزاد استفاده کرد، گفت: با وجود آنکه منطقه ویژه اقتصادی آستارا توان و ظرفیت‌های بسیاری دارد، اما تا کنون استفاده بهینه از این منطقه صورت نگرفته و به جرات می‌توان ادعا کرد که مورد کم لطفی و بی مهری قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۶۴۰۷

منطقه ویژه اقتصادی آستارا مورد کم لطفی و بی مهری/اگر کامل شودباعث شکوفایی اقتصاد ما خواهد بود

غلامرضا مرحبا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، با اعلام اینکه تعریف مناطق ویژه با مناطق آزاد فرق می کند، گفت: مناطق ویژه در واقع زون‌های صنعتی و تجاری هستند که امکان واردات به آنجا ممکن نیست.

منطقه ویژه اقتصادی آستارا مورد کم لطفی و بی مهری
وی با اعلام اینکه شهرستان آستارا موقعیت مناسب و منحصر به فردی دارد، گفت: آستارا جزو معدود شهر‌های کشور است که برای منطقه آزاد شدن پتانسیل لازم را دارد، اما به هر دلیل، از گذشته تاکنون این اجحاف صورت گرفته و دریغ شده است.
سخنگوی سابق کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه در آستارا م یشود بهترین منطقه آزاد را ایجاد کرد، گفت: آستارا سه مرز را در بر دارد که شامل مرز دریایی است که بندر دارد، مرز زمینی است که قدیمی‌ترین مرز‌های رسمی و گمرکات قدیمی است و فعال‌ترین گمرکات را دارد و مرز ریلی که ریل جمهوری آذربایجان به سیستم ریلی کشور متصل می‌شود و به داخل کشور می‌آید و قرار است به ریل سراسری کشور متصل شود.
وی با اعلام اینکه هنوز سیستم ریلی کامل نشده است، گفت: ریل سراسری تا رشت آمده و برای آنکه آستارا به ریل سراسری متصل شود معطل ۱۶۰ کیلومتر ریل گذاری در کشور است تا ادامه پیدا کند و خطوط ریلی به اوراسیا برسد و کریدور شمال و جنوب کشور تکمیل شود.
مرحبا با اشاره به منطقه اقتصادی ویژه که در آستارا فعال است، گفت: متولی منطقه ویژه اقتصادی آستارا، سازمان دریانوردی است که در کنار بندربه صورت چند منظوره بود، اما سالیان سال یک تابلویی با عنوان منطقه آزاد نصب شده بود که از آن هم  به درستی استفاده  نشده بود.

منطقه ویژه اقتصادی آستارا مورد کم لطفی و بی مهری
وی با یادآوری اینکه در سال ۱۴۰۰ خوشبختانه توانستیم کد منطقه ویژه را برای آستارا بگیریم، گفت: در نتیجه برای منطقه ویژه آستارا گمرک مستقل تشکیل و مستقر شد که صادرات و واردات از طریق مرز انجام می‌شود.
نماینده آستارا در مجلس با ابراز تاسف از اینکه هنوز سرمایه گذاری خاصی در منطقه ویژه اقتصادی آستارا انجام نشده است، گفت: اگرچه با سرمایه گذاران متعددی مذاکره شده، اما اتفاق تاثیر گذاری را شاهد نیستیم.
وی با تاکید بر اینکه امیدواریم سازمان متولی که سازمان دریانوردی است، بتواند اینجا را فعال کند گفت: باید سرمایه‌گذاری‌های لازم در زمینه اشتغال و تولید صورت بگیرد تا ارزش افزوده لازم ایجاد شود در این صورت تاثیر بسزایی برای کشور خواهد داشت.
مرحبا با تاکید براینکه باید از منطقه ویژه اقتصادی آستارا نهایت بهره برداری صورت بگیرد، گفت: می‌توانیم از این فرصت برای صنایع تبدیلی، صنایع غذایی، خواکی‌ها و صنایعی از این دست استفاده کنیم، زیرا ظرفیت بسیار بسیار عالی دارد.
وی با اعلام اینکه منطقه ویژه اقتصادی آستارا به به بندر و مرز کشور چسبیده است، گفت: منطقه ویژه اقتصادی از بازار‌های خیلی خوبی برخوردار است هم امکان صادرات دارد و هم مبدا خوبی برای واردات است.
نماینده آستارا با تاکید بر اینکه اگر منطقه ویژه اقتصادی آستارا کامل راه بیفتد و به درستی از این ظرفیت‌ها استفاده شود، یکی از مناطق بی نظیر کشور است و ثروت آفرینی خوبی رخ می‌دهد و باعث شکوفایی اقتصاد ما خواهد بود.

منطقه ویژه اقتصادی آستارا مورد کم لطفی و بی مهری
وی در خصوص نقش دبیرخانه مناطق آزاد گفت: متولی منطقه ویژه آستارا، سازمان بنادراست، اما باید مدیر خوبی انتخاب شود. باید سازوگار درستی تعریف و تشکیلات آنجا مستقر شوند با بتوانند با بازاریابی و تسهیلاتی که به سرمایه گذاران می‌دهند، بتوانند منطقه ویژه را راه بیندازند.
مرحبا با اعلام اینکه مناطق ویژه متولی دارند و سازوکارشان با مناطق آزاد فرق می کند، گفت: رئیس در مناطق ویژه به آن معنی مشخص نمی شود. در مورد خاص منطقه ویژه اقتصادی آستارا نیز متولی سازمان بنادر و دریانوردی است.
وی با تاکید براینکه دبیرخانه مناطق آزاد بر مناطق ویژه اقتصادی سیاست گذاری دارند، گفت: مناطق ویژه اقتصادی بر خلاف مناطق آزاد، سازمان متولی دارند و در صنایعی که مزیت دارند، سرمایه گذاری می‌شود.

برچسب ها: مناطق ویژه مناطق آزاد آستارا گمرک صادرات واردات صنایع دریانوردی سرمایه گذاری
ارسال نظر
آخرین اخبار