۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸
تعداد بازدید: ۱۳۱۳۰۲
گزارش خطوط درباره موج توقیف‌های یک هفته اخیر در دنیای هنر ایران و واکنش نهادهای صنفی
در چند روز اخیر انتشار متوالی اخبار توقیف در عرصه‌های مختلف هنری نشان از عزم جزم وزارت ارشاد برای مقابله با هر نوع تفاوت اندیشه و رویکردی دارد. اتفاقی که هم در سینما، هم در تئاتر و هم در عرصه نمایش خانگی قربانیان صاحب‌نامی را به ثبت رسانده- با این که مردم به واسطه دلخوری از برخوردهای هنرمندان و دوری آن‌ها از دغدغه‌های سیاسی‌شان چندان دل به این ماجرا نسپرده‌اند و اعتراضات چندانی نسبت به این توقیف‌ها در فضای مجازی نمی‌بینیم- تا مشخص شود که در این عرصه هم بازی تمام شده و مردم با عبور از بازی توقیف و رفع توقیف بعدی دنبال خواسته‌هایی بزرگ‌تر و عمیق‌ترند!
کد خبر: ۱۶۵۵۱


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ انتشار اخباری پرشمار درباره توقیف آثار هنری گوناگون در یک هفته گذشته نگاه‌ها را یک بار دیگر متوجه سیاست‌های جدید وزارت ارشاد کرده- که با توقیف نمایش «مخاطب» آغاز شد، با انتشار خبر توقیف مجموعه «شهرک کلیله و دمنه» مرضیه برومند در شبکه نمایش خانگی دامه پیدا کرد و در نهایت هم با انتشار خبر توقیف فیلم «برادران لیلا» به خاطر نمایش در جشنواره کن به نقطه اوج رسید. اتفاقاتی پشت سر هم که نشان می‌دهد وزارت ارشاد ظاهرا در حد همان روزنه چند دهه اخیر نیز تحمل افکار و سلایق متفاوت  را ندارد و حتی به خاطر عدم رعایت قوانین وزارت ارشاد در کشورهای دیگر دنیا و ذیل قوانین دنیای آزاد هم هنرمندان را دچار سانسور و توقیف می‌کند.
 
توقیف برادران لیلا
 
بالاخره اتفاقی که در این چند هفته زمزمه‌اش در فضای سینمایی ایران پیچیده بود رخ داد و فیلم مبرادران لیلا» به خاطر نمایش در جشنواره کن و بعد هم انتخاب در جشنواره مونیخ توقیف شد. این خبر را روز گذشته روابط عمومی سازمان سینمایی اعلام- و تاکید کرد که پروانه نمایش فیلم سینمایی «برادران لیلا» به دلیل تخلفات و سرپیچی از مقررات از سوی تهیه‌کننده و کارگردان آن صادر نمی‌شود.
روابط عمومی سازمان سینمایی در این زمینه  در متنی مفصل دلیل توقیف «برادران لیلا» را «ارسال این فیلم به جشنواره کن- بدون طی کردن تشریفات و روند قانونی» عنوان کرده و در ادامه نوشته: «از آن جایی که این فیلم بدون اخذ پروانه نمایش و بی‌توجه به مقررات و‌ برخلاف آئین نامه حضور آثار در محافل و جشنواره‌های بین‌المللی و علیرغم تاکید مسئولین سازمان سینمایی مبنی بر ضرورت تبعیت از قوانین و مقررات، به جشنواره کن ارسال شده بود معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با هدف مساعدت، تسهیل و تصحیح حضور و حل مشکل فیلم از تهیه کننده و کارگردان آن خواست تا طی جلساتی وضعیت و شرایط فیلم و فرایند آن را بررسی نمایند. بعد از بازبینی اما در شرایطی که در راستای کمک به فیلم با ملحوظ داشتن اهمیت حضور بین‌المللی محصولی از سینمای ایران تصمیم و توافق بر این شده بود که تهیه‌کننده و کارگردان برای دریافت پروانه نمایش جهت ارائه نسخه نهایی در جشنواره کن، موارد و اصلاحات لازم را که بخشی از آنها حتی در فیلمنامه مصوب شورای پروانه ساخت نیز وجود نداشته اعمال نمایند، اما این مهم حتی در یک مورد از موارد اعلامی محقق نشد و متاسفانه فیلم بدون هیچگونه همکاری و انجام اصلاحاتی در جشنواره کن به نمایش در آمد و در واقع عوامل اصلی فیلم با اصرار و ابرام بر ادامه مسیر اشتباه نشان دادند که اکران فیلم در جشنواره کن را بر نمایش در سالن‌های سینما و مخاطبان داخلی ترجیح می‌دهند. از این رو، فیلم «برادران لیلا» تا اطلاع ثانوی و تا رفع موانع ایجاد شده، صلاحیت اخذ پروانه نمایش را نخواهد داشت»...
 
توقیف شهرک کلیله و دمنه

سیل توقیف‌های هفته گذشته را البته توقیف «شهرک کلیله و دمنه» تلخ‌تر کرد. مجموعه جدید مرضیه برومند که پس از چند سال دوری از فضای کاری یک بار دیگر به دیدار مخاطبین همیشگی‌اش- در بستری دیگر- آمده بود، اما با اطلاعیه عجیب ساترا در همان قسمت‌های آغازین این سریال توقیف شد!
روز گذشته رسانه‌های فرهنگی اعلام کردند که ساترا پس از بازبینی پنج قسمت اول مجموعه عروسکی «شهرک کلیله و دمنه» رسما حکم توقف پخش این مجموعه را صادر کرده است. این خبر در شرایطی منتشر شد که پیش‌تر سعید مقیسه رئیس ساترا در گفت‌وگویی اعلام کرده بود این سریال فعلاً به هیچ وجه متوقف نشده و این کار نیاز به دستور قضایی دارد- که هنوز قطعی نشده است.
گفتنی است که سریال عروسکی «شهرک کلیله و دمنه» به کارگردانی مرضیه برومند و تهیه‌کنندگی سید مصطفی احمدی از جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شد...
 
توقیفی دیگر
 
توقیف تئاتر «مخاطب» اما دیگر توقیف هفته گذشته بود- که البته واکنش مجامع تئاتری را نیز به دنبال داشت و خانه تئاتر در این زمینه بیانیه‌ای تند صادر کرد و از اداره کل مرکز هنرهای نمایشی خواستار پاسخگویی شفاف و به دور از حاشیه شد.
به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر در متن این بیانیه آمده: «بی‌مقدمه بفرمایید در این مملکت و در حوزه‌ فرهنگ و هنر قانون اعمال می‌شود یا سلایق فردی و جریانات حزبی در کار است؟ لطفاً صریح و روشن پاسخگو باشید به چه حقی نمایش‌هایی که در مراحل «بررسی متن» و «بازبینی» موفق به کسب مجوز برای اجرا شده‌اند، در روزهای اجرا متوقف می‌شوند؟ آیا شما با پیچیدگی‌ها و مشکلات امر «تبلیغات» در تئاتر آشنا هستید؟ یک نمایش بی‌هیچ حمایت یا ناچیزترین حمایتی از سوی آن مرکز می‌بایست به تنهایی و با مشقت فراوان، خود را به مخاطبان شناسانده و معرفی کند؛ برای این امر یک‌سوم زمان اجرای آن اثر هدر می‌رود، حال در دوسوم زمان باقیمانده که با استقبال تماشاگر‌ مواجه شده، شما با توقیف آن کمر به نابودی اثر و مخاطبانی بسته‌اید که  از قبل بلیت‌هایشان را پیش‌خرید کرده‌ و برای دیدنش برنامه‌ریزی کرده‌اند. جالب‌تر آن که در مصاحبه‌هایتان دم از «افزایش مخاطب» برای تئاتر می‌زنید. لطفا بفرمایید این بی‌قانونی تا کی قرار است ادامه یابد؟ تنها راه معاش‌ هنرمندان در خوشبینانه‌ترین شکل، یک اجرا در سال است؛ با این قسم برخوردها با آنان چه می‌کنید؟ خانه تئاتر این رویه ناصواب را ضربه مهلکی برای نابودی هنر نمایش و تئاتر می‌داند؛ و خواستار است در باب «مجوز به آثار» و «صیانت از آن مجوز» و نیز «برکناری هرگونه سانسوری از هنر والای تئاتر» پاسخ بدهید. این خانه حق‌ اعتراض به مراجع بالاتر در صورت قانع نشدن از پاسخ شما را برای خود‌ مجاز می‌داند».

برچسب ها: سینمای ایران هنر هفتم وزارت ارشاد رئیس سازمان سینمایی رییس سازمان سینمایی سازمان سینمایی توقیف سعید روستایی ترانه علیدوستی نوید محمد زاده برادران لیلا
ارسال نظر
آخرین اخبار