۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
تعداد بازدید: ۹۷۲۴۸
گزارش اختصاصی خطوط از هفتمین حراج ملی ایران؛
برخلاف حواشی و جنجال‌های ایجاد شده پیرامون حراج تهران- که بیشتر به فروش آثار هنرمندان مدرن می‌پردازد- هفتمین حراج ملی ایران برای فروش شماری از آثار مطرح هنر اسلامی و کلاسیک در فضایی آرام برگزار شد و در نهایت نیز فروش 42 میلیارد تومانی آثار حاضر در حراج با استقبال رسانه‌هایی روبرو شد که پیش‌تر در مواجهه با فروش‌های میلیاردی حراج تهران فریاد و انتقاد سر می‌دادند و اوضاع نابسامان اقتصادی مردم را یادآوری می‌کردند- تا مشخص شود که انتقاد و اعتراض برخی از افراد و رسانه‌ها به وضعیت اقتصادی مردم نیز به اقتضای شرایط می‌تواند تغییر داشته باشد...
کد خبر: ۱۶۸۹۷

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ هفتمین دوره حراج ملی ایران در حوزه هنر کلاسیک و اسلامی با فروش ۴۲ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان به کار خود پایان داد.
روابط عمومی هفتمین دوره حراج ملی ایران در حوزه هنر کلاسیک و اسلامی با اشاره به برگزاری این حراج با اجرای زهرا محمودوند خبر از حراج ۴۰ اثر از هنر کلاسیک ایرانی و اسلامی در این دوره داد- که از میان آثار شاخص این چهل اثر می‌توان به مجموعه قلمدان و پاکت نامه (۲۱ قلمدان و ۲ پاکت نامه)، مینیاتوری منسوب به حسین بهزاد، شمایل منسوب به آقا ابراهیم، شمایل اثر علی ابن محمد ابراهیم نقاش‌باشی، نقاشی لاکی منسوب به میرزابابا، پنج لت نقاشی منسوب به علی‌خان صبا، در چوبی متعلق به کارگاه میرزا آقاامامی، نسخ خطی قرآن و منسوجات مختلف اشاره کرد.
 
گران‌قیمت‌ها
 
به گزارش روابط عمومی حراج ملی ایران؛ حتی پیش از آغاز حراج نیز آثار گران‌قیمت این دوره مشخص شده بود- و در پایان هم همان اتفاق رخ داد و ده اثری که از آغاز با قیمت پایه بالای یک میلیارد تومان برآورد شده بودند، بالاتر از آثار دیگر فروخته شدند. در این میان گران‌ترین عنوان حراج به مجموعه قلمدان و پاکت‌نامه (۲۱ قلمدان و ۲ پاکت نامه) رسید که به قیمت ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود و در پایان حراج هم به قیمت ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد. از میان خالقان این اثر دوره قاجار می‌شود از فتح‌الله شیرازی، صنیع همایون، نصرالله امامی، نجفعلی، جعفر؛ سلطان الکتاب و صادق الوعد نام برد.
در چوبی متعلق به کارگاه میرزا آقا امامی-دوره قاجار با قیمت ۶ میلیارد تومان و مینیاتور متعلق به میرزاآقا امامی به همین قیمت دیگر آثار گران‌قیمت این دوره از حراج ملی ایران بودند. هم‌چنین در این راستا می‌توان به مجموعه جعبه لاکی منسوب به صادق الوعد، قاب آینه اثر صادق الوعد و قاب آینه اثر محمد اسماعیل متعلق به دوره قاجار با قیمت ۳ میلیارد تومان؛ نقاشی پشت شیشه (تصویر شاه قاجار) اثر سیما عظیمی با قیمت ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان؛ اثر ۱۲ لت خوشنویسی دوازده بند محتشم اثر عبدالله قاجار با قیمت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان؛ و اثر پرده‌ای 300 ساله‌ای که در مقبره حضرت رسول (ص) بوده با قیمت یک میلیارد تومان اشاره کرد. گفته می‌شود که نمونه مشابه این اثر سال ۲۰۰۹ در حراج ساتبیز ارائه شده است...
 
دیگر آثار حراج ملی
 
اما از اثار دیگری که در حراج ملی ایران فروخته شد؛ می‌توان به سینی قلم‌زنی متعلق به دوره زندیه با قیمت 39 میلیون؛ قلمدان لاکی اثر آقازمان متعلق به دوره قاجار به قیمت ۹۰ میلیون؛ نسخه خطی قرآن متعلق به دوره تیموری به قیمت ۴۰۰ میلیون؛ تابلوی خوشنویسی هفت گنبد افلاک اثر مجتبی سبزه به قیمت ۹۰ میلیون؛ تابلوی خوشنویسی سوره حمد متعلق به غلامحسین امیرخانی به قیمت ۱۸۰ میلیون؛ قطعه خط- خوشنویسی اثر علیرضا عباسی متعلق به دوره صفویه با قیمت ۴۰۰ میلیون؛ مینیاتور منسوب به حسین بهزاد به قیمت ۸۰ میلیون تومان؛ و اثر پنج لتی نقاشی منسوب به علی‌خان صبا متعلق به دوره قاجار به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان اشاره کرد.
جعبه لاکی متعلق به حیدرعلی، دوره قاجار به قیمت ۶۳۰ میلیون تومان؛ پرده درخت زندگی با قدمت بالای ۱۰۰ سال و قیمت ۹۰۰ میلیون؛ پرده قلاب‌دوزی اصفهان متعلق به دوره قاجار با قیمت ۱۳۰ میلیون؛ قالیچه تهران قدیم با قدمت بالای ۷۰ سال و قیمت ۳۵۰ میلیون؛ و دیوان نفیس حافظ شیرازی (خوشنویسی دوره قاجار) اثر نصرالله قاجار با قیمت ۸۰۰ میلیون؛ دیگر آثاری بودند که با قیمت‌هایی بالاتر از برآورد اولیه کارشناسان به فروش رسیدند.
 
گفتنی است که خانه حراج ملی که از سال ۱۳۹۰ در حوزه فعالیت حراج آثار هنری در راستای رونق به بازار هنرهای سنتی، صنایع دستی آغاز به فعالیت کرده؛ تاکنون در فروش مجموعه آثاری از فرش، صنایع دستی، جواهرات، نسخ خطی، نقاشی، مجسمه و منسوجات نقش مهمی داشته است. 

برچسب ها: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری میراث ناملموس میراث‌فرهنگی میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی آثار تاریخی آثار هنری آثار باستانی مبارزه با سرقت آثار هنری حراج هنری خانه حراج ملی حراج حراجی حراجی کریستیز
ارسال نظر
آخرین اخبار