به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، موضوع امروز ۵ تیر میز اقتصاد خبر ۱۴ فروش بلیت به اتباع غیر ایرانی در قالب فروش بلیت به صورت ارزی بود که با حضور حسن خوشخو معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، عبدالرضا موسوی رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی، آرمان بیات کارشناس صنعت هوانوردی و فاطمی مدیر کل دفتر توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.
سوال: این مصوبه چه بند قانونی داشته و بر چه اساس انجام شده؟
آقای حسن خوشخو معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری: نرخ گذاری از پارسال مطرح شده و مورد توافق قرار گرفت. هزینههای شرکتهای هواپیمایی ارزی است که همین موضوع باعث وارد شدن زیان به این شرکتها شده است.
سوال: این مصوبه با هماهنگی سازمان هواپیمایی انجام شده است؟
آقای خوشخو: این موضوع یا هماهنگی سازمان هواپیمایی انجام شده است، نرخ گذاری در سایر بخشهای هوایی و مسیرها براساس نیاز عرضه و تقاضا است نرخ گذاری در مسیرهای داخلی براساس تصمیم شورای عالی هواپیمایی است.
سوال: نظر شما در رابطه با اجرای این مصوبه چیست و به نظر شما چه تاثیری در حوزه گردشگری خواهد گذاشت؟
فاطمی کل دفتر توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری: ما به عنوان سازمان میراث فرهنگی و وزارتخانه با این اقدام مخالف هستیم چرا که تورهای مسافرتی برای سال ۲۰۲۲ و۲۰۲۳ از ماههای قبل فروخته شده و تمامی این تورها بر اساس نرخهای قبلی پروازها بوده است.
سوال: آیا شما از اجرای این طرح مطلع بوده اید؟
مدیر کل دفتر توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری: خیر ما مطلع نبودیم و خیلی از تورها و آژانسها تور هایشان را از قبل فروخته اند و یک دفعه اعلام شده است این اقدام در حوزه هتل داری هم تاثیر خواهد گذاشت.
پیش از این هم بسیاری از هتلها درخواست افزایش نرخ داشتند که ما مخالفت کرده ایم، اما با اجرای این مصوبه هم هتلها و هم رانندگان و هم راهنمای گردشگران درخواست افزایش هزنیهها براساس دلار را خواهند داشت. سود آژانس مگر از یک گردشگر چقدر است. هیچ موضوعی بابت افزایش نرخ دلار با ما مطرح نشده است.
سوال: آیا این اقدام در حوزه گردشگری داخلی و خارجی تاثیر خواهد گذاشت؟
آقای فاطمی: صنعت گردشگری صنعت مادر و این افزایش نرخ دامن صنعت گردشگری داخلی را میگیرد و باعث میشود بخش عمدهای ازهزینههای گردشگری افزایش یابد.
سوال: نظر شما درباره این مصوبه چیست و به نظر شما این مصوبه باعث افزایش نرخ بلیت در مسیرهای داخلی میشود؟
آقای آرمان بیات کارشناس صنعت هوانوردی: درست است این مصوبه تصویب شده، اما با شاخص دلار نرخ گذاری انجام میشود، اما دلاری دریافت نمیشود در این طرح شاخص محاسباتی بر اساس ارز است و، اما ریالی دریافت میشود.
نیاز شرکتها براساس تحریم افزایش یافته و از سوی دیگر هزینههای ارزی افزایش یافته است، اما نباید این موضوعات باعث افزایش قیمت بلیت برای اتباع خارجی شود چرا که شرکتهای هواپیمایی در دریافت خدمات فرودگاهی و همچنین نرخ سوخت یارانههای را دریافت میکنند به طوری که نرخ سوخت که ۲۴ هزار تومانی را شرکتهای هواپیمایی ۶۰۰ تومان به صورت یارانهای دریافت میکنند.
سوال: آیا اجرای این طرح در نرخهای داخلی تاثیر میگذارد و چه تعداد از شرکتهای هواپیمایی این طرح را اجرا میکنند؟
آقای سید عبدالرضا موسوی رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی: اگر به دنبال حل موضوع هستید نباید هر کسی دعوت کنید چرا که میراث فرهنگی هیچ نقشی ندارد. از سوی دیگر بخش نامه ابلاغ شده و همه شرکتها باید اجرا کنند در ترکیه به مسافران خارجی سوبسید میدهند و به نقاط توریسی تا ۵هزار دلار تخفیف میدهند.
ما هم معتقد هستیم که باید یارانه حذف شود اگر در این صنعت سوخت را آزاد کنید ما هم نرخ را آزاد میکنیم.
بخشی از هزینههای شرکتهای هواپیمایی مربوط به سوخت است ۶۰ درصد از هزینه های ما ارزی است به طور مثال خرید قطعات آموزش و نشریات را باید شرکتهای هواپیمایی ارزی پرداخت کنند.
سوال: این تخفیفات فرودگاهی و یارانه سوخت نتوانسته در این حوزه کمک کند؟
آقای موسوی: تخفیفات فرودگاهی نداریم در سال ۹۰ اگر نرخ بلیت ۵۰ هزار تومان بوده و امرو ز ۱۸ برابر قیمت بلیت افزایش یافته و به ۹۵۰ هزار تومان رسیده است باید بدانیم که فرودگاهها هزینههای خود را براساس دلار از ما دریافت میکنند.
شرکت فرودگاهها تمامی هزینههای خود را از شرکتهای هواپیمایی براساس دلار آمریکا محاسبه نرخ را از سامانه نیما برداشت میکند و نرخ خدمات ارائه شده به ما چندین برابر رشد کرده است.
دولت تمام مالیات بر ارزش افزوده را از ما دریافت میکند و ۱۱ درصد سایر هزینهها پرداخت باید شرکتهای هواپیمایی پرداخت کنند.
سوال: آیا شما معتقد هستید که هزینه شرکتهای هواپیمایی افزایش یافته است؟
آقای بیات: در بخشی شرکت هواپیمایی حق دارند و هزینه بالا است و ریشه کار فقدان مدیریت است و مردم نباید تاوان این بی مدیریتی را بدهند
گردش مالی است کمتر از سه تا ۴درصد است، اما هزینههای شرکت هواپیمایی با یکدیگر متفاوت است بیش از ۳۰ فرودگاه ۵۰ درصد از ۲۶ درصد هزینههای فرودگاهی را دریافت میکنند.
سوال: آیا به نظر شما این افزایش قیمت در حوزه گردشگری داخلی تاثیر میگذارد؟
آقای خوشخو: تحلیلهای غیر کارشناسی و هوایی کشور آسیب میزند چراکه صنعت هوانوردی در ایران در مقایسه با سایر کشوزها به دلیل تحریمها نیست و باید منصفانه در این بخش صحبت کرد.
شرکتهای هواپیمایی این تصمیم یک شبه نگرفته اند و بر اساس ارزیابی کارشناسی شده این اتفاق رخ داده است.
۱۰۰ دلار هم اکنون فرودگاه عراق از مسافران ایرانی بابت هزینه فرودگاهی میگیرند بنابراین این تصمیم در ایران هم همانند سایر کشورها در ارائه خدمات صورت گرفته و هیچ نقشی در افزایش نرخ بلیت داخلی نگذاشته و مسافران برای خرید بلیت به سایت شرکتهای هواپیمایی و یا سایتهای معتبر مراجعه کنند./باشگاه خبرنگاران جوان