۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰
تعداد بازدید: ۹۷۹۸۲
خوراک دام‌ تغییر کاربرد داد؟
استخوان‌های دورریزی که در گذشته به‌عنوان خوراک دام استفاده می‌شدند، ظاهراً این روزها با یک بسته‌بندی شیک و با مجوز سازمان دامپزشکی سر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آورده‌اند! اما ماجرا چیست؟
کد خبر: ۱۷۰۰۸

فروش استخوان‌

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، «فروش استخوان‌های دورریز و ضایعات گوشت در فروشگاه‌ها»؛ این محتوای فیلمی است که از هفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد.
این فیلم احساسات بسیاری از مردم را جریحه‌دار کرد و واکنش‌های تندی به همراه داشت. بسیاری این موضوع را ناشی از افزایش سرسام‌آور قیمت مرغ و گوشت می‌دانند که باعث حذف این محصول از سبد خانوار شد و مردم ناچار به خرید ضایعات آن روی آورده‌اند.
البته آن‌طور که فعالان صنفی می‌گویند اسنخوان‌فروشی پدیده جدیدی نیست. این موضوعی که منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور، آن را تائید کرد. او در این باره به اقتصاد آنلاین گفت: استخوان‌فروشی پدیده جدیدی نیست و پیش از این نیز وجود داشت. اما اکنون شکل عرضه بهداشتی آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیشتر شده است.
پوریان بر این باور است که عرضه استخوان گوسفندی یا گاوی در فروشگاه‌ها به شکل بسته‌بندی و با مجوز دامپزشکی می‌تواند به معنی حرکت به سمت عرضه بهداشتی آلایش دامی از جمله استخوان باشد.
خرید استخوان‌های دورریز دلیل پزشکی دارد؟
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی دام سبک کشور درباره انتشار فیلم‌های مربوطه در شبکه‌های اجتماعی گفت: بنده هنوز فروش استخوان‌های دورریز در فروشگاه‌ها را ندیده‌ام. اما سال گذشته هم خبر‌هایی مبنی بر فروش استخوان گوسفند و مرغ در قصابی‌ها به گوش می‌رسید.
افشین صدر دادرس در ادامه اضافه کرد: فواید استخوان قلم از گذشته در طب ایرانی مطرح بود. بر همین اساس بسیاری از مردم استخوان قَلم را می‌جوشانند و از عصاره آن به دلیل فوایدی که دارد، استفاده می‌کنند.
 البته او معتقد است اگر تصاویر فروش استخوان راسته گوسفندی واقعیت داشته باشد، به موضوع سلامتی و پزشکی ربطی ندارد. مسلماً ناشی از مشکلات اقتصاد مردم است.
استفاده از دورریز‌ها به‌عنوان غذای دام
صدر دادرس در پاسخ به این سؤال که در گذشته از استخوان‌های دورریز چه استفاده‌ای می‌کردند، توضیح داد: در گذشته قصابی‌ها استخوان‌ها را جدا و آن را به پودر تبدیل می‌کردند. درنهایت هم این پودر به‌عنوان خوراک دام استفاده می‌شد.
گفتنی است؛ بررسی تجارت‌نیوز از سطح خرده‌فروشی‌ها نشان می‌دهد که قیمت گوشت در انواع مختلف آن بالای ۲۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که کاهش مصرف گوشت و کمبود نهاده پیش از این تأثیر خود را روی فعالیت دامداران گذاشت. حال با توجه به کاهش تولید، بدیهی است که قیمت گوشت در هفته‌های پیش رو به روند صعودی خود ادامه دهد.
دولت نیز در اردیبهشت ماه مجوز افزایش قیمت مرغ را صادر کرد. بر اساس مصوبه دولت قیمت هر کیلوگرم مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد. گرچه با کاهش تقاضا خرده‌فروشی‌ها ناچار به پایین‌آوردن قیمت‌ها شدند، اما قیمت‌های ۴۰ هزار تومانی از حد توان خرید مردم بالاتر است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال گذشته بازار فروش ضایعات دامی رونق پیدا کرد؛ حالا دیگر این محصولات مشتریان پر و پا قرص خود را دارند./تجارت نیوز

برچسب ها: تخم مرغ صادرات تخم مرغ مرغ
ارسال نظر
آخرین اخبار