۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
تعداد بازدید: ۱۰۶۱۹۷
آمار منتشر شده از عملکرد دو خودروساز دولتی نشان می‌دهد تولید این دو شرکت از ابتدای سال نسب به سال گذشته دو درصد کاهش یافته است. علت چیست؟ چه تاثیری در بازار دارد؟
کد خبر: ۱۷۰۲۹

تولید خودروسازان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، تولید خودرو در خودروسازی‌های بزرگ دنیا به دلیل بحران ریزتراشه کاهش یافته است. اما وزیر صمت که در آستانه استیضاح است، در کشور همچنان وعده افزایش تولید و کنترل قیمت‌ها را می‌دهد.
درحالی که مسئولان و وزارت صمت وعده جهش تولید در سال جدید را داده بودند، در سال جدید تولید خودرو دو درصد کاهش یافت. این درحالی است که این دو خودروسازان خبر از رکورد در تولید روزانه می‌دهند.
طبق آماری که از طرف وزارت صمت منتشر شد، تولید خودرو از ابتدای سال، نسبت به سال گذشته چیزی حدود دو درصد کاهش داشته است. طبق این آمار، تولید خودرو در سه ماه اول سال گذشته به ۲۱۳ هزار و ۸۸۶ محصول و در سال جدید به ۲۰۸ هزار و ۹۱۹ دستگاه رسید. 
کاهش دو درصدی تولید به چه علت است؟
سعید مدنی، مدیرعامل اسبق شرکت خودروسازی سایپا گفت: علت کاهش تولید کل خودرو‌ها در سال جدید، کاهش تولید خودرو‌های ناقص خودروسازان است. در سال گذشته تولید خودرو‌های ناقص این دو خودروساز بالا بود. اما امسال تاکید بر این بود که خودروی ناقصی تولید نشود. خودروسازان نیز اعلام کردند که خودروی ناقصی تولید نمی‌کنند.
او توضیح داد:، اما علت اینکه خودروسازان گاهی خبر از رکورد در تولید می‌دهند این است که تولید در روز آن‌ها بالا است. این رکورد‌های اعلامی توسط آن‌ها حاکی از افزایش تولید نیست و تنها در برخی از روز‌ها اتفاق می‌افتد.
آیا دو درصد کاهش تولید تاثیری در بازار و قیمت‌ها دارد؟
مدیرعامل اسبق سایپا در ادامه افزود: با توجه به اینکه تولید کاهشی بود، اما نسبت به سال گذشته خودرو‌های ناقص کمتری تولید شد. در نتیجه میزان عرضه خودرو به بازار نسبت به سال گذشته نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایشی بوده است.
او در عین حال در رابطه با میزان عرضه گفت: در بازار همچنان تعادل بین تقاضا و عرضه برقرار نیست و با کمبود خودرو مواجه هستیم. اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار نیز باعث بوجود آمدن تقاضای کاذب در بازار می‌شود. این فرایند بر قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود و نوسان قیمتی را افزایش می‌دهد.
مدنی افزود:، اما این کاهش تولید بر هیچ نوع فروشی، اعم از فروش در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو یا فروش بدون قرعه‌کشی خودروسازان، تاثیری ندارد. با وجود این، مشکل کمبود عرضه برطرف نشده است و خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد.
مدنی توضیح داد: هیچ یک از سیاست‌های فعلی صنعت خودرو تا کنون تغییری نکرده است. در نتیجه بازار به روال گذشته خود ادامه می‌دهد و متناسب با نرخ دلار قیمت‌ها نیز نوسانی می‌شود. اما عاملی که در قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود، آزادسازی واردات خودرو به کشور و همچنین لغو قیمت‌گذاری دستوری است.
او گفت: در حال حاضر خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمی‌گیرد. زیرا خریداران منتظر اخبار آزادسازی واردات هستند. اگر واردات خودرو به کشور آزاد شود، عرضه و تقاضا در بازار به تعادل می‌رسد. همچنین نوسان قیمتی در خودرو‌های داخلی نیز کاهش می‌یابد.

برچسب ها: خودروسازان تولید خودرو
ارسال نظر
آخرین اخبار