۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
تعداد بازدید: ۶۶۲۴۹
یک متخصص طب سنتی گفت: الزماً همه کم‌خونی‌ها از فقرآهن نیست و کم‌خونی در آقایان و سالمندان حتماً باید بررسی شود.
کد خبر: ۱۷۰۴۴
کم خونی چه علائمی دارد؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، دکتر مرضیه بیگم سیاهپوش با اشاره به اینکه کم‌خونی یکی از علل شایع مراجعه به پزشکان است، گفت :  کم‌خونی علل متعددی دارد الزماً همه کم‌خونی‌ها از فقر آهن نیست، تشخیص نوع کم‌خونی برای ارائه درمان مناسب ، مهم است مثلاً بیماران مبتلا به تالاسمی نباید قرص آهن مصرف کنند.
وی افزود : در بیماری که به‌دلیل کم‌خونی مراجعه کرده است گرفتن شرح حال درست الزامی است؛ سن، جنس، سابقه بیماری، عادات غذایی، علائم گوارشی و در زنان وضعیت قاعدگی باید مدنظر باشد.
این متخصص طب سنتی گفت : به برخی علائم همراه با کم خونی باید توجه کرد، برای مثال، تغییر عادات دفع و باریک شدن مدفوع به ویژه در سن ۵۰ سال و بالاتر، ممکن است به‌دلیل بدخیمی‌های گوارش باشد.
وی افزود : مدفوع سیاه نیز ممکن است به‌دلیل خونریزی معده باشد. در قاعدگی شدید باید آدنومیوز، فیبروم و سایر مشکلات زنان بررسی شود، در حساسیت به باقلا و برخی داروها، بیمار باید از نظر G۶PD چک شود، در کودکان سوء تغذیه باید مورد بررسی قرار گیرد، در کبودی خود به خود در بیماران قلبی مخصوصاً بیمارانی که دارو‌های رقیق‌کننده خون مصرف کنند، بایستی میزان دارو تنظیم شود. همچنین در شرح حال بایستی از عادات غذایی و مصرف دارو، سؤال شود. برای مثال، در سابقه گیاهخواری و مصرف امپرازول احتمال کمبود ویتامین ب ۱۲ وجود دارد.
دکتر سیاهپوش گفت : خستگی، بی‌انرژی بودن، تنگی نفس با فعالیت، تپش قلب و رنگ پریدگی از علائم شایع کم‌خونی هستند. افزایش کار قلب از مهم‌ترین عوارض کم‌خونی است که به خصوص در حین فعالیت و ورزش خود را به خوبی نشان می‌دهد همچنین افزایش خونریزی قاعدگی در خانم‌ها می‌تواند دلیل کم‌خونی باشد و خونریزی نیز کم‌خونی را تشدید کند.
وی افزود : سندروم پای بیقرار، اختلال رشد در کودکان و مشکلاتی در بارداری از عوارض کم‌خونی فقر آهن هستند، کم‌خونی فقر آهن باعث می‌شود که برخی بیماری‌ها پاسخ مناسب به درمان ندهند.
این متخصص طب سنتی گفت : در درمان کم‌خونی بسته به نوع کم‌خونی و علت به وجود آورنده آن دارو یا یک روش درمانی تجویز می‌شود، باید علت ایجاد کم‌خونی شناسایی و در صورت امکان رفع شود برخی از انواع ارثی کم خونی مانند تالاسمی درمان‌پذیر نیستند و مصرف آهن در آن‌ها مجاز نیست.
وی افزود : درمان کم‌خونی باید منظم و زیرنظر پزشک انجام شود، درمان‌های کمکی در فقرآهن شامل استفاده از فولیک اسید و ویتامین C است مصرف بی‌دلیل و طولانی‌مدت آهن، ویتامین ب ۱۲ و سایر مکمل‌ها نیز زیان‌آور است.
دکتر سیاهپوش گفت : اگر کم‌خونی مشخص شده باشد تدابیر غذایی درمان کمکی محسوب می‌شود، خونگیری مانند حجامت و زالودرمانی در فرد دچار کم‌خونی ممنوع است و عادت به خونگیری فرد را مستعد ابتلا به کم‌خونی می‌کند.
وی تأکید کرد: مصرف شیره انگور، توت یا خرما درمان کم‌خونی نیست بلکه می‌تواند در سبد غذایی بیمار قرار بگیرد، علاوه بر اینکه به دلیل قند بالا پتانسیل ایجاد چاقی دارند و در بیماران مبتلا به دیابت بایستی با احتیاط مصرف شوند.
این متخصص طب سنتی تاکید کرد آب آهن تاب به معنی جوشاندن یک تکه آهن در آب نیست، آب آهن تاب در طب سنتی موارد مصرف خودش را دارد که کم‌خونی جزو آن‌ها نیست. گوشت گوسفندی، گوشت مرغ، زرده تخم مرغ، فندق، بادام، سیب، انجیر و مویز خوراکی‌های مناسبی در سبد غذایی مبتلایان به کم‌خونی هستند./ صدا و سیما
 
ارسال نظر
آخرین اخبار