۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
تعداد بازدید: ۱۴۱۳۹۴
گزارش خطوط از تحقیقات دانشمندان برای حل بحران زباله؛
دانشمندان‌امیدوارند که لارو سوسک های تیره‌رنگ با نام مستعار «اَبر کرم» به لطف توانایی عجیبشان در خوردن پلی استایرن، بحران زباله‌های جهان را حل کنند.
کد خبر: ۱۷۱۹۷

اَبرکرم‌ها کلید نجات سیاره/ زباله تولید کنید، کرم‌ها می‌خورند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ بدون شک اغلب شهروندان ایرانی می‌دانند که وقتی می‌گویند بحران زباله‌های جهان، یعنی ایران نیز درگیر این معضل است. سالهاست که مدیریت شهری پسماند، سازمان محیط زیست و شهرداری‌ها و فعالان محیط زیست در جریان این بحران قرار دارند و گا‌هاً نیز تصمیمات و راهکار‌هایی نیز ارائه می‌شود. هر چند که با توجه به روند رو به رشد و در مرز هشدار این بحران جهانی به نظر می‌رسد نه تنها هنوز ایران بلکه جهان نیز نتوانسته راهکار مناسب و کم هزینه‌ای برای حل این معضل طراحی کند.

اما تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که ظاهراً دسته‌ای از حشرات کوچک معروف به اَبَر کرم و گرسنه ممکن است به دلیل توانایی عجیبشان در بلعیدن پلی استایرن ( ماده‌ای که در پشت فوم پلاستیک قرار دارد) کلید نجات سیاره را داشته باشند.  بر اساس این تحقیقات این به اصطلاح «اَبر کرم‌ها» می‌توانند روزی به خلاص شدن از زباله‌ها در محل‌های دفن زباله کمک کنند و به این ترتیب به یکی از محرک‌های گرمایش جهانی ضربه‌ای وارد کنند.
کریس رینکه و دیگر محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا در حال مطالعه روی لارو سوسک تیره‌رنگ با نام علمی zophobas morio ، هستند.  آن‌ها اوایل این ماه مطالعه‌ای را در مجله Microbial Genomics منتشر کردند که نشان داد این حشرات می‌توانند تنها با پلی استایرن زنده بمانند و در ۶۶ درصد موارد با رژیم نسبتاً ضعیف به سوسک تبدیل می‌شوند.
رینکه در مصاحبه با این مجله می‌گوید: «میکروبیوم‌های موجود در روده «ابر کرم ها» به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با رژیم غذایی پلاستیکی زنده بمانند. این در حالی است که در محیط طبیعی خود، این به اصطلاح ابر کرم ها انواع مختلفی از مواد پوسیده مانند چوب فاسد، برگ‌ها و حتی لاشه حیوانات را می‌ خورند.

اَبرکرم‌ها کلید نجات سیاره/ زباله تولید کنید، کرم‌ها می‌خورند!

تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که ظاهراً دسته‌ای از حشرات کوچک معروف به اَبَر کرم و گرسنه ممکن است به دلیل توانایی عجیبشان در بلعیدن پلی استایرن ( ماده‌ای که در پشت فوم پلاستیک قرار دارد) کلید نجات سیاره را داشته باشند.  

روده کرم‌ها کلید حل معمای زباله ها

این راز در روده‌های "ابر کرم ها" به ویژه میکروبیوم آن‌ها نهفته است.  دانشمندان بررسی کردند که لارو‌ها چگونه برخی از زباله‌های پلاستیکی خیره‌کننده‌ای را که انسان تولید می‌کند تجزیه می‌کند.  حشرات در حین برش دادن و بریدن مواد سفید آنزیم تولید می‌کنند.
رینکه می‌گوید: «ما می‌توانیم مزرعه کرم‌های غول‌پیکر با میلیون‌ها کرم داشته باشیم و به آن‌ها پلی استایرن بخوریم. اما چیزی که بهتر است و می‌توانم بگویم ارزان‌تر است، تمرکز بر روی آنزیم‌ها است»
او می‌گوید هدف نهایی این است که به‌طور مصنوعی این آنزیم‌ها را در آزمایشگاه برای بازیافت پلاستیک با پخش نوعی امولسیون که او آن را «کوکتل آنزیمی» روی پلاستیک خرد شده مینامد، بازیافت کند.  سپس میکروب‌ها می‌توانند به چرخش مواد به پلاستیک‌های زیستی کمک کنند که می‌تواند به شکل محصولات بسیار مفید مانند ظروف باشد.
ضایعات پلی استایرن، که یک محصول نسبتاً کم ارزش است، با استفاده از آنزیم‌ها از طریق این تجزیه بیولوژیکی می‌گذرد و سپس می‌توانید آن را به میکروب‌ها بدهید تا چیزی شبیه پلاستیک زیستی تولید کنید که در واقع یک محصول با ارزش بالاتر است. او می‌گوید این‌ایده چرخه زباله را خواهد شکست.
هرچند که دانشمندان معتقدند برای اینکه راه حلی مانند این ابرکرم‌ها از قلمرو علمی-تخیلی خارج شود و وارد واقعیت شود، مصرف‌کنندگان نیز باید با صرف هزینه بیشتر روی محصولات سازگار با محیط زیست، که به کاهش تولید پلاستیک کمک می‌کند، پیش قدم شوند.
با همه این‌ها باید گفت که در حال حاضر، این تیم تحقیقاتی‌امیدوار است که آنچه در درون روده‌های این حشره کوچک وجود دارد ممکن است دنیای ما را به مکانی سبزتر و بهتر تبدیل کند.

برچسب ها: رئیس سازمان محیط زیست حفاظت از محیط زیست سازمان محیط زیست ایران حفظ محیط زیست بحران های محیط زیست زباله تفکیک زباله زباله فضایی زباله بیمارستانی
ارسال نظر
آخرین اخبار