۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
تعداد بازدید: ۱۱۶۸۰۴
خالقی در گفتگو با خطوط از خرید‌های بی مورد و بحران سازی انتقاد کرد:
نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت با ابراز تاسف از اینکه سالهاست با معضل احتکار در اقتصاد کشورمان دست به گریبان هستیم گفت: احتکار انواع گوناگون دارد که از نوع خانگی تا احتکار در سطوح بزرگ کشور را شاهد هستیم.
کد خبر: ۱۷۲۲۶

احتکار معضل اصلی اقتصاد/ سقوط ارزش پول ملی مهمترین دلیل احتکار
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، آرمان خالقی با تاکید بر اینکه گویا عادت کرده ایم به بهانه‌های مختلف احتکار کنیم، گفت: عادت داریم هر کالایی را با هراس از اینکه نایاب می‌شود، گران می‌شود، امروز بخریم بهتر از فرداست یا به بهانه‌های دیگر، به اندازه توان مالی که داریم، می‌خریم و احتکار می‌کنیم.
وی از نیت‌های مختلف در احتکار خبرداد و گفت: گاهی برای حفظ ارزش توان اقتصادی و نقدینگی که در اختیار داریم، اقدام به خرید کالا در ابعاد گوناگون می‌کنیم، خانه دار با تهیه لوازم منزل، طلا، دلار و... و کارخانه دار با خرید مواد اولیه و کالا‌های مورد نیاز تولید برای آنکه بتواند در صورت بحران از موج گرانی عبور کند، اقدام به خرید و احتکار می‌کنند.
نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت از وجود عده‌ای فرصت طلب بحرانساز خبر داد و گفت: بحث بعدی این است که عده‌ای احتکار می‌کنند تا گرانی عمدی به وجود بیاورند که با هدف تخریب اقتصادی صورت می‌گیرد. این رویکرد تخلف محرز در اقتصاد است که بار‌ها از آن آسیب دیده ایم و هنوز هم می‌بینیم.
وی با اشاره به گرانی‌های اخیر که مقام معظم رهبری نسبت به آن‌ها انتقاد کرده اند گفت: احتکارگران فرصت طلب با استفاده از سوءمدیریت و بی توجهی مسوولان به شرایط روز، به خرید و انبار کالا می‌پردازند تا گرانی کاذب به وجود بیاورند و یک شبه ره صد ساله بپیمایند.
خالقی با تاکید بر اینکه احتکار با هر هدفی تاثیرات مخربی بر اقتصاد و زندگی مردم می‌گذارد گفت: احتکار با هر هدفی خواه برای حفظ قدرت پول، خواه برای تخریب اقتصادی یا هر بهانه دیگر، به وضعیت اسفبار اقتصادی منجر می‌شود. بنابر این خیلی به نیت افراد کار نداریم، بلکه مهم اینجاست که اقتصاد ویران، نتیجه احتکار است.
وی با اعلام اینکه وقتی سیاست غلط، نبود ثبات، اقتصاد متزلزل و مشکلات سیاست خارجی بر کشور حاکم می‌شود، همه به این فکر می‌افتند که از این آب گل آلود بیشترین منفعت را ببرند گفت: در این شرایط دیگر مردم به عواقب کاری که می‌کنند، نمی‌اندیشند، بلکه هر کدام با نگاه خود وارد عرصه احتکار می‌شوند.
نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه در بحث صنعت و تولید، احتکار مواد اولیه و کالای تولید شده به یک تفکر مرسوم تبدیل شده است گفت: نگاه انبار کردن مواد اولیه و محصول تولید شده به اندازه‌ای عرف شده که حتی برخورد‌های تعزیرات نیز نمی‌تواند مانع شود و راهگشا باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید دلایل احتکار بدقت بررسی شود گفت: دلایل احتکار متعدد است، اما مهمترین دلیل آن است که سقوط ارزش پول ملی دایم اتفاق می‌افتد، تورم و گرانی را همه ساله با درصد‌های بالا داریم و از همه مهمتر اینکه نبود سیاست‌های درست و برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، باعث مشکلات اقتصادی می‌شود که نمونه آن در هر گوشه و کنار دیده می‌شود، یک روز بازار مرغ آشفته می‌شود و مردم مانند دوران قحطی مقابل مغازه‌ها صف می‌کشند و روز دیگر روغن، شکر، قند، آرد و... بحران درست می‌کند و خلاصه اینکه دایم درگیر کمبود یک قلم کالا و بحران در یک زمینه هستیم که بنابر تاکید مسوولان هیچ کمبودی در آن‌ها وجود ندارد و مصرف نیز تغییری نکرده است.

برچسب ها: احتکار کالا احتکار تورم کشور کنترل تورم افزایش نرخ تورم گرانی کالا گران فروشی خانه معدن
ارسال نظر
آخرین اخبار