۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲
تعداد بازدید: ۲۲۳۸۸۴
گزارش خطوط درباره اتفاقات عجیبی که در دنیای تئاتر در حال وقوع است
در سه ماه و ده روزی که از آغاز سال می‌گذرد، تاکنون ۶ تئاتر به محاق رفته‌اند. روندی که از توقیف «خونین‌زار» و «آن سوی آینه» آغاز شد و با توقیف‌های دیگری از جمله نمایش‌های «مخاطب»، «دختران بابا آنتون»، «چند داستان دیگر» و «شب شک» ادامه پیدا کرد. اتفاقی عجیب- حتی در بحرانی‌ترین روزهای چهار دهه اخیر- که این پرسش را به وجود می‌آورد که مگر مسئولین و گردانندگان تئاتر امروز ایران چه کسانی هستند و چه دیدگاهی دارند؟!
کد خبر: ۱۷۲۳۱

جیره‌بندی عادلانه: هر ماه دو نمایش توقیفی!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ رئیس دوره جاری مرکز هنرهای نمایشی که از اولین گفتگوی رسانه‌ایش در رادیو نمایش شروع کرد به خط و نشان کشیدن- که همه هنرمندان باید با دولت راه بیایند و چون ما از بعضی کارها حمایت می‌کنیم باید آثار به سلیقه ما اجرا شوند (البته نقل به مضمون)- روند توقیف‌ها را از اواخر اسفند با توقیف نمایش «چاه باز کن» به کارگردانی همایون غنی‌زاده آغاز کرد. نمایشی که البته پیش از دریافت مجوز اجرا شروع به آغاز تبلیغات کرده بود و اتفاقاً به همین جرم هم از اجرا بازماند.

بعدتر این روند با نمایش‌های «خونین‌زار» به کارگردانی سهراب حسینی و «آن سوی آینه» به کارگردانی علی سرابی ادامه پیدا کرد. «خونین‌زار» با بازی نسیم ادبی که پیش‌تر در سه مقطع گوناگون ۱۵۰ بار روی صحنه رفته بود، در اوایل دور جدید اجرای خود بنا به دلایلی که هرگز گفته نشد، توقیف شد- که حواشی و جنجال‌های آن توقیف یکی از پرونده‌های پر سروصدای تئاتر امسال بوده است. «آن سوی آینه» علی سرابی نیز بعد از چند روز اجرا در تالار وحدت تعطیل شد و گفته شد که بعد از گذراندن یک بازبینی دوباره و رعایت اصلاحیه‌های جدید قادر به ادامه اجرا خواهد شد.

توقیف جنجالی

اما بعد از «خونین‌زار» دیگر توقیف پر سروصدای امسال را در نمایش «مخاطب» جابر رمضان دیدیم.
نمایشی که اول بار بعد از ده دوازده روز اجرا با درخواست مکتوب و ممهور رییس مرکز هنرهای نمایشی و بار دیگر هم بعد از چند روز مهر توقیف بر پیشانی این نمایش نشست و این در شرایطی بود که شماری از رسانه‌های خاص هم به شدت علیه این تئاتر می‌نوشتند و مخاطب را به ندیدن مخاطب تشویق می‌کردند...

توقیف نمایش «دختران بابا آنتون» تنها به دلیل انتشار تیزر این نمایش در فضای مجازی و شکایت بهشت زهرا دیگر توقیف عجیبی بوده که تئاتر ایران در این چند وقت تجربه کرده است. نمایشی که به گفته شورای نظارت و ارزشیابی به دلیل تیزر هنجارشکنش توقیف شده و البته در ادامه هم به اجراهایش ادامه داده است.

توقیف‌های جدید

اما دو توقیف جدید که در روزهای اخیر اتفاق افتاده، باعث خلق یک رکورد تازه در تئاتر ایران شده است. این اتفاق با توقیف دو نمایش «شب شک» و «چند داستان دیگر» رقم خورده- که اولی ظاهراَ به خاطر حضور نوید محمدزاده به عنوان تهیه‌کننده این نمایش بوده ( که بعد از ماجراهای فستیوال کن زمزمه‌هایی درباره ممنوع‌الفعالیتی‌اش به گوش می‌رسد) و دومی هم که به گفته زری طیوری کارگردان نمایش همه مجوزهای لازم را داشته، بنا به دلایلی ناگفته ساعاتی پیش از اجرای اول خود در کرمانشاه از اجرا بازمانده است.
اتفاقاتی که علاوه بر آسیب‌ها و زیان‌های روحی، معنوی و اقتصادی زیادی که بر گروه‌های نمایشی وارد می‌آورد؛ باعث طرح این پرسش هم می‌شود که در تئاتر امروز ایران چه می‌گذرد و چه کسانی با چه تفکری عهده‌دار مدیریت تئاتر شده‌اند!

برچسب ها: تئاتر تئاتر عروسکی خانه تئاتر بلیت تئاتر سالن اصلی تئاتر شهر پردیس تئاتر شهرزاد تئاتر موزیکال توقیف اداره کل هنرهای نمایشی رادیو نمایش نمایش «خونین زار» اجرای نمایش خونین زار در ماه رمضان بازی نسیم ادبی در نمایش خونین زار
ارسال نظر
آخرین اخبار